|
کدخبر: 74007

فعال بازار ارز و سرمایه در به گسترش‌نیوز پاسخ می‌دهد:

سیاست‌ دولت در تثبیت نرخ ارز دوام می‌آورد؟

رادپور گفت: عوامل مختلفی همچون آثار روانی گرانی بنزین، پیش‌رویی سال‌نو میلادی، شمسی و غیره شرایط افزایش نرخ ارز را به‌وجود می‌آورد اما با این‌حال پیش‌بینی‌می‌شود تغییرات بازار ارز چشم‌گیر نباشد.

گسترش‌نیوز: یکی از مهمترین دغدغه‌های تولیدکنندگان و همچنین مردم ثبات در نرخ ارز است چراکه نوسان‌های این بازار بر برنامه‌ریزی واحد‌های تولیدی، قیمت تمام شده محصولات و معیشت‌ مردم تاثیر مستقیمی دارد.

اهمیت بازار ارز به‌قدری است که در سال گذشته و پیش‌از سیاست‌های تدوینی بانک مرکزی نوسان‌های شدیدی در نرخ ارز به وجود آورد که موج تغییرات نرخ آن توانست تاثیر سوئی بر روی بازار‌هایی چون طلا و دیگر کالا‌های سرمایه‌ و معیشتی بگذارد.

در هفته‌های گذشته با افزایش نرخ حامل‌های انرژی مواجه بودیم که همین موضوع باعث به‌وجود آمدن جّو روانی کوتاه‌مدتی در نرخ ارز شد که در ادامه به بررسی این موضوع و پیش‌بینی نرخ ارز می‌پردازیم.

میثم رادپور اقتصاددان فعال در بازار ارز و سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد پیش‌بینی نرخ ارز اظهار کرد: با اجرای طرح اصلاح قیمت‌های سوخت شاهد نوسان‌های جزئی بودیم اما این موضوع طولی نکشید و آرامش دوباره به بازار ارز بازگشت.

newradpoor1.jpg

رادپور بیان کرد: قاعدتا خبر افزایش نرخ بنزین نباید باعث تغیرات عمده بازار ارز شود و آثار سوء آن ناشی از جّوهای روانی است.

این اقتصاددان اضافه کرد: البته بنزین کالایی کلیدی به حساب می‌آید که گرانی آن منجر به افزایش هزینه تولید و دیگر اقلام می‌شود بنابراین فارغ از آثار روانی، افزایش نرخ اندک و متناسب با فاکتور‌های مربوطه امری طبیعی به‌نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی همانند یک زنجیر متصل به‌یکدیگر است، ادامه داد: در حقیقت این تصمیم یک اثر تورمی را به دنبال دارد که تاثییر تورم بر بازار ارز انکار ناپذیر بوده و باعث به وجود آمدن تغیرات جزئی نرخ آن می‌شود.

رادپور با اشاره به اینکه وجود تورم به‌خودی خود در سیاست‌‌گذاری‌های اقتصاد تثبیتی توجیهی ندارد، مطرح کرد: دولت سیاست‌ شرایط تثبیتی را در اقتصاد دنبال می‌کند که اگر زیرساخت‌های آن فراهم نباشد و یا با وجود عوامل تحریک‌کننده بخواهد به‌طور دستوری این موضوع را تحت کنترل قرار دهد، فشار ناخواسته‌ای به تمام بخش‌های اقتصادی به‌خصوص بازار ارز وارد می‌شود.

وی ابراز کرد: هرچند که در کوتاه‌مدت احتمال رو‌به‌رو شدن مجدد با افزایش اندک نرخ ارز وجود دارد اما این افزایش‌ها منطقی و طبیعی بوده و انتظار می‌رود در صورت رخداد، پایدار نباشد.

این اقتصاددان تشریح کرد: علاوه بر آثار روانی گرانی بنزین که اکنون به‌خوبی کنترل می‌شود، عوامل دیگری همچون نزدیکی به سال‌نو میلادی و شمسی امکان افزایش نرخ ارز وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود این تقاضا‌های مناسبتی تاثیر چشم‌گیری نداشته باشد و با افزایش اندکی رو‌به‌رو شویم.

رادپور معتقد است: در نهایت با توجه‌ به شرایط کنونی انتظار کاهش نرخ نداریم اما پیش‌بینی می‌شود با افزایش عمده نرخ ارز نیز رو‌به‌رو نشویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها