|
کدخبر: 64368

کارشناس امور بانک داری اسلامی در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

چرا بانکداری اسلامی اجرایی نمی‌شود؟

قلیج گفت: اصلی‌ترین مانع اجرایی نشدن بانکداری اسلامی مربوط به مباحثی همچون فراهم نبودن بستر‌های لازم و متناسب نبودن قانون و مقررات نظام بانکداری بر می‌شود.

گسترش نیوز: وهاب قلیج کارشناس امور بانک داری اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد وضعیت نظام بانکی اسلامی کشور، اظهار کرد: تصویب قانون بانکداری بدون ربا اقدامی توآورانه و شجاعانه‌ای بود که در سال ۶۲ به تصویب رسید اما متاسفانه سیاست‌گذاری‌های پیش‌برد اهدف ان به خوبی تدوین نشد.

ghalij.jpg

قلیج ادامه داد: طبق مصوبات این قانون به مدت ۵ سال به طور پایلوت اجرایی شد و با گذشت مدت زمان در نظر گرفته شده باید دست خوش تغییرات قرار می‌گرفت اما اهتمام کافی برای این امر وجود نداشت.

کارشناس امور بانکداری اسلامی تشریح کرد: در واقع از سال ۶۲ تاکنون بازنگری ابهامات این قانون به تعویق افتاده است. البته چندی پیش مجلس در طرحی به اصلاحات جزئی همچون خرید دین، مساقات و... این مصوبه پرداخت.

وی ابراز کرد: در گام‌های نخستین تصویب این قانون تصمیمات بسیار ارزشمندی اخذ شد اما متاسفانه با گذشت زمان نتوانستیم مقررات را متناسب با تحولات نظام بانکی حرکت کنیم.

قلیج بیان کرد: دولت‌مردان و سیاست‌گذاران باید فرآیندهای تخصیص اعتبار و خدمات‌دهی بانکی را متناسب با بانکداری بدون ربا به روز کند.

کارشناس امور بانکداری اسلامی ادامه داد: یکی از موانع اجرایی نشدن بانکداری بدون ربا ( به عنوان جزء کوچک بانکداری اسلامی) به مباحثی همچون فراهم نبودن بستر‌های لازم و متناسب نبودن قانون و مقررات نظام بانکداری بر می‌گردد.

وی معتقد است: البته مجلس شورای اسلامی در سال‌های گذشته تصمیم به تصحیح مقررات و ابهامات موجود در نظام بانکداری کرده و بانک مرکزی هم خوشخبتانه در این خصوص پیگیری‌های بسیاری داشته است.

قلیج گفت: متاسفانه جدیتی در پیگیری موضوعات این چنینی وجود ندارد و امید می‌رود در مدت زمان باقی مانده از عمر این دوره مجلس ( کمتر از 10 ماه ) این طرح به سرانجام برسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها