|
کدخبر: 60620

مدیر امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

شناسه‌دار کردن تراکنش‌ها بازوی کمکی بازار متشکل ارزی است

معبودی گفت: بانک توسعه صادرات با طرح شناسه دار کردن تراکنش‌ها مقدمه هویدایی مکانیسم بازار پول فراهم می‌آورد و درواقع این طرح همانند بازوی کمکی در تسهیل وظایف این اهم عمل می‌کند.

گسترش نیوز: بازار متشکل ارزی می‌تواند خصوصیات و نیازهای بازار را شناسایی و تحلیل دقیقی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد که البته به گفته فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی اکنون این بازار آمادگی اجرا دارد اما ذی‌نفعان عملیاتی شدن آن را به تأخیر انداخته‌اند.

حمیدرضا معبودی مدیر امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد مزیت‌های این بازار، اظهار کرد: معاملات سوداگرایانه و دلالی بازار ارز باعث به وجود آمدن فضای نامناسب و زایش موج منفی در اقتصاد کلان کشور می‌شود ازاین‌رو بررسی عملکرد و هدایت بازار ارزی حائز اهمیت است.

معبودی ادامه داد: بنابراین راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در سامان‌دهی چالش‌های اقتصاد کشور حائز اهمیت است. البته پیشاپیش نمی‌توان قضاوتی در خصوص کارکرد‌های آن داشت چراکه حضور و مشارکت بازیگران بازار ارز می‌تواند مشخص‌کننده نفوذ و کارایی این بازار باشد.

مدیر امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات افزود: هدف از تشکیل بازار متشکل ارزی ایجاد شفافیت است که بخشی از این هدف به‌واسطه وضوح خریدار و فروشنده‌های آن و بخش دیگر به‌واسطه روشن بودن چگونگی گردش منابع مالی‌ها به‌دست می‌آید.

وی تشریح کرد: بازار متشکل ارزی زمینه مناسبی برای ایجاد شفافیت در برخی از سازوکار‌های معاملاتی به وجود می‌آورد. بانک توسعه صادرات نیز با طرح شناسه دار کردن تراکنش‌ها مقدمه هویدایی مکانیسم بازار پول فراهم می‌آورد و درواقع این طرح همانند بازوی کمکی در تسهیل وظایف این اهم عمل می‌کند.

این مقام آگاه معتقد است: اکنون جزییات سهام شرکت‌هایی که در بورس فعالیت ندارند، مشخص نیست و این موضوع باعث ایجاد ابهامی در خصوص فرآیند حقوقی و اداری آنها و همچنین تعلق سهام اشخاص، شده است.

معبودی با تأکید بر اینکه طرح مذکور منافاتی با این سیاست‌گذاری ندارد، مطرح کرد: با تشکیل بازار متشکل ارزی، بانک توسعه صادرات نیز همانند دیگر کاربران به امور خریدوفروش تحت هدایت بانک مرکزی و در قاب چارچوب معاملات تعریف‌شده، ورود خواهد کرد.

مدیر امور بین‌الملل بانک توسعه صادرات گفت: بنابراین طرح شناسه دار کردن تراکنش‌های مالی به‌طور مستقیم دخالتی در سیاست‌های بازار متشکل ارزی ندارد و با شکل‌گیری این بازار به فعالیت خود ادامه داده و تنها در خصوص ثبت سفارش‌ها فعال خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها