|
کدخبر: 60570

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

افزایش نرخ ارز دور از انتظار نیست

یوسفی گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، افزایش نرخ ارز دور از انتظار نیست.

گسترش نیوز: محمدقلی یوسفی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد دامنه نوسان‌های اخیر نرخ ارز، اظهار کرد: مظنه‌ای که دولت برای ارز تحمیل و اعلام می‌کند به نظر نرخی معقول می‌آید اما این نرخ نمی‌تواند نتیجه توانمندی مقابله در برابر تحریم‌ و فشار‌های اقتصادی باشد.

یوسفی بیان کرد: تجربه تلخ و زیان‌بار ارز چهار هزار و دیویست تومانی که به زعم مشاوران دولت بر اساس محاسبات دقیق آماری تهیه شده بود و به‌وسیله معاون رئیس جمهور اعلام شد، بی‌ثباتی ارزی و تورم را ایجاد کرد.

این اقتصاددان ادامه داد: این موضوع شکستی جدی برای تیم مشاوران اقتصادی دولت بود اما جهانگیری پذیرای اینگونه محاسبات به اصطلاح کارشناسی شده‌ای که با دنیای واقعی فاصله داشت، شد.

وی تشریح کرد: محاسبات آماری و دستوری هرگز نمی‌تواند نرخ ارز یا هر کالای دیگری را تعیین کند، قیمت‌ها تعیین ‌شدنی و تحمیلی کنترل نمی‌شود.

به گفته این اقتصاددان، متاسفانه دولت‌مردان از اینگونه مداخلات زیان بار تجربه کسب نمی‌کنند و نتیجه این امر زیان و شوک‌هایی است که به اقتصاد و مردم وارد شده است. برای رفع اثرات این شوک سال‌های زیادی نیاز است.

یوسفی با بیان اینکه نزول ناگهانی نرخ ارز از کانال ۲۰ هزار تومانی به حدود ۱۱ هزار تومان به شکل تحمیلی انجامید، افزود: در واقعیت اقتصاد ایران مشکلاتی نظیر فقر، تولید، بی‌ثباتی سیاسی و سیاست‌گذاری وجود دارد که با وجود تحریم‌ها مدیریت و کنترل آن دشوار‌تر شده. در این میان تقاضای زیاد و نبود عرضه داخلی کافی جریان صعودی افزایش نرخ ارز بیشتر شده است.

این اقتصاددان تاکیید کرد: تغییر ویژه‌ای در شرایط کلی اقتصادی کشور به وجود نیامده است بنابراین پیش‌بینی می‌شود کنترل تحمیلی نرخ ارز دوامی نخواهد داشت و پس از مدتی به طور مجدد روال صعودی به خود بگیرد.

وی بیان کرد: اگر عرضه‌ داخلی، سرمایه‌گذاری‌ها، صادرات و دیگر فاکتور‌های موثر و مرتبط با ارزآوری افزایش یابد می‌توان انتظار کاهش نسبی نرخ ارز داشت اما تاکنون شاهد اقدام مثبتی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی نبوده‌ایم.

یوسفی معتقد است: درحال‌حاضر نقدینگی کشور سالانه حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و از طرفی تورم روز‌به‌روز ازدیاد می‌یابد. در نتیجه ارزش پولی ملی کاهش پیدا می‌کند.

این اقتصاددان ابراز کرد: اگر دولت به پافشاری برای نرخ ارز تحمیلی و سرکوب نرخ واقعی ادامه دهد، فنر مظنه‌ حقیقی آن فشرده‌تر و در نتیجه شوک جدیدی در اقتصاد کشور ظاهر می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ نیز شاهد چنین سیاست اشتباهی بودیم که در نهایت این اقدام اشتباه باعث جهش نرخی زیادی شد.

یوسفی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ گشایش به خصوصی در شرایط اقتصادی به وجود نیامده و این قیمت، نرخ واقعی آن نیست، گفت: متأسفانه دولت‌مردان سعی‌دارند با دخالت‌های نا به‌جا به‌صورت اسمی قیمتی را برای نرخ ارز اعلام کنند و این امر تنها تبعات منفی به همراه دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها