|
کدخبر: 60542

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

تقویت اسمی پول ملی با مصوبه اخیر هیئت دولت

طیار گفت: تغییر پایه پولی و حذف ۴ صفر از وجه رایج، ارزش پول ملی را تنها به شکل اسمی تقویت خواهد کرد.

گسترش نیوز: قرجه طیار عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش در مورد مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر تغییر پایه پولی، اظهار کرد: لایحه پیشنهادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف ۴صفر در هیات دولت تصویب شد که این طرح می‌تواند مزایای بسیاری برای اقتصاد کشور داشته باشد.

gharje-tayar.jpg

طیار با توجه به اینکه این طرح موجب ایجاد شفافیت ترازنامه‌های مالی، تسهیل معاملات و حسابرسی‌ها، تقویت پایه پولی و... می‌شود، ادامه داد: تقویت پول ملی نیز به عنوان یکی از مزیت‌های این طرح مطرح می‌شود اما این امر به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کارساز باشد و پول ملی تنها به شکل اسمی تقویت خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری نیز مربوط به ارزش پول ملی می‌شود که با اصلاح زیرساخت‌های لازم می‌توان انتظار رویش تغییری در این زمینه باشیم. در واقع اگر تنها به تغییر پایه پولی و حذف ۴ صفر وجوه بسنده شود تغییرات به خصوصی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد و تبدیل به طرحی هزینه‌بر و خارج از اولویت خواهد شد.

وی تشریح کرد: در نخستین وحله، فاکتور‌های مهمی که در دوره زمانی مختلف به اقتصاد کشور نوسان‌ و شوک‌ وارد می‌کند باید حل و رفع شود چراکه با کنترل شوک‌های اقتصادی می‌توان گام موثری در زمینه اصلاحات مورد نیاز ساختاری و همچنین کنترل تورم و افزایش قدرت خرید اقشار مختلف برداشت.

طیار با بیان اینکه به حتم یقین این طرح به تنهایی نمی‌تواند موجب کنترل تورم و سکوی پرشی برای دست‌یابی به اهداف باشد، بیان کرد: برخی از کارشناسان نسبت به حذف پایه پولی جبه گرفتند در صورتی که این متود در جهان شناخته شده و رایج است. هرچند که این اقدام همچنان با مشکلاتی نظیر تورم درگیر هستیم اما این طرح می‌تواند ضمن تهسیل معاملات بین‌المللی زمینه مناسبی برای تقویت بخش داخلی کشور و تغییر معایب دست‌و‌پا گیر فراهم ‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: تغییر پایه پولی می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی سیستم پولی می‌شود و با ایجاد جو روانی مثبت، اعتماد نسبی در جامعه به وجود می‌آيد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها