|
کدخبر: 296327

کارمندان بانک چقدر وام می‌گیرند؟

کارمندان بانک‌ها بنا بر گزارش‌های بانک مرکزی، دسترسی آسان‌تری نسبت به مردم عادی به تسهیلات بانکی دارند. در حالی که بسیاری از متقاضیان در راه‌های پرپیچ و خم دریافت انواع وام می‌مانند یا به سختی از هفت خان آن می‌گذرند، کارمندان بانک به طور متوسط ۸۳۶ میلیون تومان وام می‌گیرند. برخی افراد از این تبعیض گلایه دارند اما بعضی کارمندان بانک نیز دریافت وام را حق خود می‌دانند.

بانک و بیمه کارمندان بانک چقدر وام می‌گیرند؟

این روزها بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله کمبود منابع، روند اعطای تسهیلات خرد به متقاضیان را کند یا بعضا متوقف کرده‌اند. با وجود این، آمارهای بانک مرکزی در مورد رفتار بانک‌ها با کارمندان خود آنها شرایط متفاوتی را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش‌ها، ۲۱۰ هزار و ۶۸۰ کارمند بانک در کشور، در مجموع بیش از ۱۶۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند؛ به این معنا که سهم هر یک از آنها از وام‌های بانکی به طور متوسط معادل ۸۳۶ میلیون تومان است.

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در میان ۳۰ بانک و موسسه اعتباری فعال در کشور، بانک سپه بیشترین و بانک مشترک ایران و ونزوئلا کمترین میزان پرداخت وام به کارمندان خود را داشته‌اند. بانک نخست این عنوان را با پرداخت در مجموع ۳۰ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان وام به دست آورده است. در رتبه‌های بعدی پرداخت بیشترین میزان وام، بانک ملی (۲۴ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان) و بانک صادرات (۱۷ هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان) قرار دارند.

همچنین بانک مشترک ایران و ونزوئلا (۵۵ میلیارد تومان)، بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت (۱۳۹ میلیارد تومان) و خاورمیانه (۲۷۸ میلیارد تومان) نیز کمترین میزان پرداختی وام را به کارمندان خود داشته‌اند.

البته این ارقام با تعداد کارمندان هر یک از بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری ارتباط مستقیم دارد.

مبلغ وام کدام بانک‌ها بیشتر بوده است؟

در این میان، مبلغ وام‌هایی که بانک صنعت و معدن به هر یک از کارمندان خود پرداخت کرده، بیشتر از بانک‌های دیگر بوده است. این بانک به طور متوسط به کارکنان خود یک میلیارد و ۱۴ میلیون تومان وام داده. بانک رفاه با یک میلیارد تومان در رتبه بعدی و بانک توسعه تعاون با ۹۵۸ میلیون تومان در رتبه‌های بعد قرار می‌گیرند.

در مقابل بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت، ایران زمین و موسسه اعتباری ملل کمترین میزان تسهیلات را به هر یک از کارمندان خود پرداخت کرده‌اند. مبلغ سرانه وام در این بانک‌ها به ترتیب ۱۲۷، ۲۰۸ و ۲۳۶ میلیون تومان بوده است.

برای مطالعه بیشتر در این مورد گزارش وام کارمندان بانک ها در خرداد ۱۴۰۲ را بخوانید.

گلایه‌ها از تبعیض‌های موجود برای پرداخت وام

روند ساده‌تر و مبالغ بالاتر وام‌های پرداختی به کارمندان بانک‌ها، در حالی است که بسیاری از افراد عادی نسبت به مسیر پرپیچ و خم دریافت تسهیلات و سختگیری‌های موجود در این مسیر گلایه دارند. آنها معتقدند برخی حمایت‌ها از کارمندان بانک عادلانه نیست. به ویژه که بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی بانک‌ها به اعضای هیات‌مدیره خود وام‌هایی با نرخ سودهای یک، چهار، هفت و ۱۰ درصدی و با سررسیدهای ۲۴۰، ۲۷۶ و ۱۸۰ ماهه پرداخت کرده‌اند.

تجارت‌نیوز در گزارشی با عنوان «کارمندان بانک‌ها ۸۳۶ میلیون تومان وام گرفتند/ بریز و بپاش به سبک بانک‌های ایرانی» به این موضوع پرداخت. نظرات برخی خوانندگان را در ادامه می‌خوانید.

– «به نسبت مردم بدبختی که حتی نمیتونن یه وام خرد پنج میلیونی بگیرن و ازشون ضامن و هزار مدرک می‌خوان و تهشم منت میزان ،  این وام نجومیه.»

– «هر کارمند بانک هر سالی یه ماشین باید بخره اونوقت برا وام ضروری مردم که یک بار در عمر شون میگیرن خونشون بکنن داخل شیشه.»

– «تورم حاصل از این وام ها سهم امثال من و توست که به هیچ جا دسترسی نداریم.»

– «وام که پیش کش همشون. هدایای ازقبیل عیدانه. یلدانه. روز پدر. روز زن. روز دختر. و….. مهمتر از همه ۲۲روز حقوق بخاطر ۲۲بهمن را کجای دلمون بذاریم.»

– «مگه فقط وام های درصد پایین هست تسهیلاتشون!!! انواع پاداش ها و حقوق های وحشتناک مناسبتی. مثلا دوست من در بانک …خودش خونه داره ولی تحت عنوان رهن مسکن،۵۰۰ میلیون پول هم برای رهن مسکن در اختیارش گذاشته اند.»

سختی کار را هم در نظر بگیرید

در مقابل، برخی کارمندان بانک معتقدند مزایا و وام‌های پرداختی به آنها را باید با در نظر گرفتن سختی کار و شرایطی که در آن زندگی می‌کنند سنجید و بعد در مورد این مسائل قضاوت کرد.

– «یک کارمند که بالای ۲۰ سال سابقه داشته باشه، باور کنید که تمام بدنشون درگیر دیسک کمر و گردنه، تازه یه اپارتمان نقلی یا متوسط اونم توشهرستان بعد از این همه سال خدمت میتونن تهیه کنند. تازه اگه زرنگ باشن، بله یک عده دلالی میکنن تو بازار که حسابشون با بقیه جداست یا کارمندهای بانک قدیمی که بهشون میرسیدند، مرغ همسایه غازه.»

– «من کارمند بانکم وام ها حدودا اینقدره ،ولی پرداختی پارسال ۴۰۰ تومن بود اونهم ما به تفاوت مسکن و ضروری یعنی من تا سابقه ۲۰ سال ۴۰۰ گرفته بودم. تمام ستون فقرات دچاردیسک شده، ۸۰ درصدهمکاران هم سابقه، آپارتمان حدود صد متری جای متوسط شهرستان دارن، مگه مادالتون هستیم.»

– «یه جور نوشتی بریزو بپاش گفتم چی خوردن. این که پول یه ال نوده. ولی بنظرم خوب میشه این ماجرا. یا جلو واماشون میگیرن، یا ناچار میشن وامهایی که به کارمندای صداوسیما و خیلی از همکارای شما دادن وامهای کلان کارمندان نفت، کارمندای علوم پزشکی، دانشگاه ازاد، سازمان بنادر، گمرک و… کم کم لو میدن.»

پرداخت این میزان قابل توجه وام به کارمندان بانکی، چه به حق باشد و چه نه، حاصل فقدان نظارت کافی از سوی بانک مرکزی است. به ویژه که روند پرداخت وام‌های خرد به متقاضیان عادی، مدت‌هاست که با چالش‌های زیادی مواجه شده.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    دیواره مردم دستمان به هیچ جا نمی‌رسه آخه فریاد رسی نیست گفتن وام برای مستعجران ولی هرچه قدر دوندگی کردم دریق از هزار تومان رییس بانک میگه بودجه نداریم به خدا قادر به ادامه زندگی نیستم یک زن که مجبوره از چهار صبح تا بوق سگ رانندگی کنه تا بتونه کرایه خانه وخرج زندگی را برساند کجا تا کجا آباد کرج نزدیک زندان قزل حصار واقعا حق یک عده زندگی شاهانه داشته باشند ونفهمن غم یعنی چی امثال من که خیلی زیاد هستیم به مرگ رازی باشیم تا از این جهنم که توی همین دنیا داریم تجربه می‌کنیم راحت شیم بهشت و جهنم تو همین دنیاست ایمانی نمانده

ارسال نظر