|
کدخبر: 275684

تزریق ثابت پول بانک مرکزی در بازار

در عملیات بازار باز هفته منتهی به ۱۱ مهر ماه بانک مرکزی روند ثابت یک ماه اخیر خود را تغییر نداده و ارقام تزریق و نرخ سود در سطح تقریبی یک ماه اخیر خود بی‌حرکت باقی ماند. اتفاقی که نشان از عدم تغییر سیاست بانک مرکزی در قبال نرخ سود و رفتار خود با بانک‌های شرکت‌کننده در بازار باز داشته است.

روند عملیات بازار باز در هفته منتهی به ۱۱ مهر ماه نشان از روند ثابت تزریق نقدینگی در این معاملات داشته است.

در بازار باز نهادهای مالی اوراق به بانک مرکزی عرضه می‌کنند. این نهاد نیز متناسب با وضعیت نقدینگی بانک‌ها و سیاست‌های کلان خود در راستای تنظیم نرخ بهره اقدام به تزریق یا جذب نقدینگی از این بازار می‌کند.

عملیات ریپوی بانک مرکزی در بازار باز اکنون به مرحله بیست و هفتم رسیده است. هر دسته اوراقی که بانک مرکزی از بانک‌ها می‌خرد، در تاریخ یک هفته‌ای دوباره آن را با نرخ سود معلوم شده از بانک‌ها جمع آوری می‌کند. به همین علت رقم تزریق، نرخ سود و تاریخ سررسید در این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

ثبات عملیات بازار باز در هفته منتهی به ۱۱ مهر

در این هفته سطح تزریق پول در بازار باز برابر با ۶۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و تفاوت چندانی را با هفته قبل خود نداشته است. به طور کلی از نیمه مرداد ماه تاکنون تزریق پول در بازار باز در حدود ۷۰ همت ثبت شده و بانک مرکزی تزریق پول در بانک‌ها را در این مرز ثابت نگه داشته است.

در کنار تزریق ثابت پول در این معاملات، نرخ سود توافق بازخرید در معاملات بازار باز نیز به سبک روند یک ماه اخیر در حد ۲۱ درصد ثابت مانده است.

باوجود تزریق ثابت پول در بازار باز اما اعتبارات قاعده مند در بازار شبانه در این هفته مسیری صعودی را اتخاذ کرده است.بازار باز

صعود دوباره اعتبارات قاعده مند در بازار بین بانکی

در بازار شبانه بانک‌ها می‌توانند نیازهای فوری خود را برطرف کنند. در این معاملات که تاریخ سررسیدشان از بازار باز کمتر بوده و حداکثر سه روزه قلمداد می‌شود، بانک‌ها دیگر تنها با بانک مرکزی طرف نیستند. به طور کلی بانک‌های دارای کسری می‌توانند نیازهای نقدینگی فوری خود را از طریق استقراض از بانک‌های دارای مازاد برآورده کنند. نرخ سود بده بستان در این معاملات در بازه ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار دارد. دو کف و سقفی که در اختیار بانک مرکز ی است ودر صورتی که بانکی نتواند با نرخ‌های پایین تر از سایر بانک‌ها قرض کند می‌تواند با این نرخ از بانک مرکزی برای مدت کوتاهی وام بگیرد.

تزریق بانک مرکزی در این بازار به شیوه اعتبارات قاعده مند بوده که در این هفته برابر با ۶ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان ثبت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت به هفته قبل افزایش محسوسی پیدا کرده است. اتفاقی که می‌تواند در کنار رشد تقاضای نقدینگی در بانک ها، احتمال رشد دارایی اوراق بانک‌ها را نیز در برداشته باشد.

ارسال نظر