|
کدخبر: 274147

مشاهده اظهارنامه ارزش افزوده

بانک و بیمه مشاهده اظهارنامه ارزش افزوده

مالیات یکی از راه‌های درآمد دولت است که تقریبا همه افراد دارای درآمد مشمول پرداخت مالیات هستند. شرکت‌ها و تولیدی‌ها، مشمول مالیات‌های مختلفی هستند که مالیات ارزش افزوده یکی از این انواع مالیات است. شرکت‌های تولیدی باید مالیات مبلغ افزوده را، علاوه بر مالیات سود یا درآمد خود به دولت پرداخت کنند. برای راحتی هرچه بیشتر افراد حقیقی و حقوقی مشمول مالیات ارزش افزوده، سامانه الکترونیکی برای ثبت نام و ارائه اظهارنامه و... ایجاد شده است.

مراحل پرداخت مالیات به ترتیب عبارتند از ارائه اظهارنامه مالیاتی، محاسبه مبلغ مالیات توسط اداره امور مالیاتی، اعلام مبلغ و فرصت برای اعتراضات، پرداخت مبلغ نهایی مالیات.

مالیات چیست و چرا باید مالیات پرداخت کنیم؟

مالیات یکی از منابع اصلی درآمدی دولت‌ها است. تمامی افرادی که در یک کشور ساکن هستند، از امکانات عمومی استفاده می‌کنند و دارای شغل، دارایی و درآمد هستند، مشمول پرداخت مالیات هستند. مالیات انواع مختلفی دارد و به‌‌صورت کسر یا درصدی از دارایی، درآمد و... محاسبه می‌شود. در کشورهای مختلف، درصد مالیات پرداختی افراد متفاوت است و گروه‌های مختلف بسته به میزان درآمد خود باید درصدی مشخص را پرداخت کنند.

البته باید بدانید که درآمد و دارایی تا سقف مشخصی معاف از مالیات است و پس از آن، درصد مالیات به‌صورت صعودی و بسته به مقدار درآمد و دارایی افراد افزایش می‌یابد. البته در کنار مالیاتی که به دارایی‌ها و درآمد تعلق می‌گیرد، نوعی از مالیات نیز وجود دارد که به درصدی که به مبلغ کالاها افزوده می‌شود تعلق می‌گیرد.

مالیات

مالیات ارزش افزوده چیست؟

در پاسخ به سوال مالیات بر ارزش افزوده چیست باید بگوییم که ارزش افزوده، به درصد مبلغی گفته می‌شود که تولیدکننده، به قیمت تولید کالا یا خدمات خود اضافه می‌کند و کالا پس از افزودن این مبلغ با قیمت نهایی به‌فروش می‌رسد. درصد ارزش افزوده برابر با ۹ درصد قیمت نهایی تولید کالا است. حال شرکت‌های تولیدی یا خدماتی که این مبلغ افزوده را دریافت می‌کنند، باید مالیات آن را به دولت پرداخت کنند.

برای پرداخت مالیات مبلغ افزوده، ابتدا باید اظهارنامه مربوط به آن تکمیل و توسط شرکت به اداره امور مالیاتی ارائه شود و سپس، مبلغ مالیات محاسبه شده پرداخت شود. عدم پرداخت مالیات بر مبلغ افزوده می‌تواند باعث جریمه عدم پرداخت مالیات و در نتیجه عدم برخورداری از معافیت‌های مالیاتی مختلف شود. برای ثبت نام پرداخت مالیات و ارائه اظهارنامه مربوط به مالیات درصد افزوده، بعد از ورود به سامانه ارزش افزوده (آدرس اینترنتی سامانه www.evat.ir) ثبت نام،‌ اطلاعات اظهارنامه و مالیات ارزش افزوده خود را مشاهده کنید.

چه کسانی مشمول مالیات هستند؟

اگر بخواهیم این سوال را دقیق جواب دهیم، باید بگوییم تقریبا تمامی افراد حقیقی و حقوقی که درآمد یا دارایی مشخصی دارند، از مشمولین مالیات هستند. اما در رابطه با درصد افزوده، مشمولین ارزش افزوده افراد حقیقی و حقوقی هستند که کالا یا خدمات خاصی را به مردم ارائه می‌دهند و از قبل از ارائه خدمات، مالیات درصد افزوده دریافت می‌کنند. درصد این مبلغ افزوده همانطور که گفتیم برابر با ۹ درصد است.

این درصد هر ساله توسط سازمان امور مالیاتی به شرکت‌ها اعلام می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها، قبل از اعلام قیمت نهایی، این مبلغ را اعمال و سپس تنها قیمت نهایی مصرف‌کننده را برای کالا یا خدمات خود اعلام می‌کنند. درصد مجاز برای افزودن به قیمت تولید، ۹ درصد است و قیمت کالاها، به‌طور معمول به‌صورت قیمت با مالیات بر ارزش افزوده بر روی آن‌ها درج می‌شود.

اگر از افراد حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات افزوده هستید، باید توجه داشته باشید که عدم پرداخت این مبلغ یا دیرکرد در پرداخت آن، مشمول پرداخت جریمه و یا حتی از بین رفتن معافیت‌های مالیاتی می‌شود. برای پرداخت این مالیات نیز مانند سایر انواع مالیات‌ها، باید اظهارنامه مربوطه را تکمیل کنید و سپس مبلغ مالیات را پرداخت کنید. مبلغ این مالیات بر اساس درآمد و فروش خالص شما، یا تعدد و هزینه خدماتی که ارائه داده‌اید محاسبه می‌شود.

نرم-افزار

چرا باید از نرم افزارهای مالی استفاده کنیم؟

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام محاسبات مالی، به‌خصوص در شرکت‌های بزرگ با کانال‌های مالی زیاد، استفاده از نرم افزار مالی است. این‌گونه از نرم افزارها، مخصوص محاسبات مالی طراحی شده‌اند و می‌توانند به محاسبات مالی سرعت ببخشند. در ایران نرم افزارهای مختلفی در زمینه مالی و حسابداری وجود دارد که دارای ویژگی‌ها و امکانات مختلفی هستند. از امکانات مهم نرم‌افزارهای حسابداری و مالی، امکان ثبت و نگهداشت هزینه و درآمدها، امکان انجام محاسبات حقوق و دستمزد، گزارش‌گیری در بازه‌های زمانی مختلف و انجام محاسبات مربوط به مالیات است.

همچنین برخی از نرم افزارهای حسابداری ویژگی یادآوری تاریخ‌های مهم مالیاتی را دارند و از این رو می‌توانند به شما کمک کنند تا در تاریخ‌های مربوطه اطلاعات مالیاتی را ارسال کنید تا بتوانید از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنید. اگر فعالیت‌های شرکت شما در دسته‌بندی خاصی قرار می‌گیرند، تعدد کانال‌های مالی شما بالا است و یا نیاز به امکانات خاصی دارید، بهترین کار استفاده از نرم افزارهای حسابداری و مالی است که امکان شخصی سازی دارند و متناسب با نیاز مجموعه شما، کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان برگزار می‌کنند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر