|
کدخبر: 272709 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با کارشناس رسمی دادگستری بیمه؛

کلاهبرداری غرفه های فروش بیمه عمر از وهم تا واقعیت

باختری؛ کارشناس رسمی دادگستری بیمه گفت: شخصی که بیمه را از غرفه‌های متعدد در سطح شهر خریداری می‌کند، باید از معتبر بودن بیمه مطمئن شود. اطلاعات شرکت بیمه را می‌توان در سایت بیمه مرکزی که مقام ناظر بر شرکت‌های بیمه است، مشاهده کرد. بسیاری از شرکت‌های بیمه در حال حاضر در بورس هستند و اطلاعات مالی آن‌ها را می توان در کدال بازار سرمایه بررسی کرد.

بانک و بیمه کلاهبرداری غرفه های فروش بیمه عمر از وهم تا واقعیت

«با پرداخت فقط ۱۵ سال حق بیمه بازنشسته شوید.» حتما شما هم چنین جمله‌ای را در اکثر ایستگاه‌های مترو و مسیر‌های پرتردد شهر دیده‌اید و با افرادی که جلوی راهتان را می‌گیرند تا بتوانند بیمه عمر به شما بفروشند، مواجه شده‌اید. شاید نتوان از وسوسه پرداخت حق‌بیمه‌ای اندک و دریافت مستمری پس از مدت زمانی کوتاه گذشت اما سوال اینجا است که چطور می‌توان به چنین پیشنهاد وسوسه‌انگیزی اعتماد و از دریافت مستمری پس از پرداخت حق بیمه اطمینان حاصل کرد؟ نظارت بر غرفه‌هایی که به گفته خودشان آینده را می فروشند به چه نحوی است؟ در این باره بیمه‌‌شده‌ای به گسترش‌نیوز گزارش داد که پس از گذشت سال‌های تعیین‌شده و پرداخت حق بیمه مقرر‌شده، مستمری به آن تعلق نگرفته و مبلغی به صورت یکجا به شخص پرداخت شده است. این در حالی است که وعده دیگری به فرد داده بودند. صنعت بیمه‌ که در دنیا ارج و قرب ویژه‌ای دارد چرا در ایران بدین صورت بازاریابی می‌شود؟ این موضوع بهانه‌ای شد که به سراغ وحیدرضا باختری کارشناس رسمی دادگستری در حوزه بیمه برویم و در این‌باره با او گفتگو کنیم. با ما همراه باشید.

باختری

مرسوم بودن این نوع از بازاریابی در گذشته

وحیدرضا باختری؛ کارشناس رسمی دادگستری در حوزه بیمه پیرامون قانونی بودن روند کاری این غرفه‌ها به گسترش نیوز گفت: فروش و عرضه بیمه‌نامه، خصوصا در حوزه بیمه‌های عمر که بیشتر از دیگر انواع، نیاز به بازاریابی و توضیح دارد، دارای روش‌های مختلفی است. این شرکت‌ها معمولا از روش‌های متعددی برا فروش استفاده می‌کنند. برپایی غرفه‌های فروش بیمه‌نامه در محل‌هایی مانند مراکز خرید، فرودگاه‌ها، ترمینال، ایستگاه‌های مترو  و غیره که تردد بیشتری دارند، مرسوم بوده و بازاریابی بیمه عمر نیز عمدتا به همین شکل است. در زمان‌های گذشته کمتر مراکز خرید و یا ایستگاه‌های مترو وجود داشت، بازاریابی‌ها معمولا به صورت مراجعه بازاریاب به تک تک مغازه‌ها و حتی واحدهای مسکونی بود.  با توضیح ارائه خدمات بیمه عمر، بازاریابی انجام می‌گرفت و بیمه عمر از این طریق معرفی می‌شد. درحال حاضر اما  برپایی غرفه‌هایی برای بازاریابی در محل‌های پرتردد بازدهی بیشتری دارد. در محل‌های مذکور اطلاعات بیمه عمر به مردم ارائه می‌شود.

راهکاری برای جلوگیری از کلاهبرداری بیمه‌ای در قراردادها

وی ادامه داد: نکته اینجا است که در هر بازاریابی ممکن تخلفاتی رخ دهد. شکی نیست که در بازاریابی آنلاین و یا حضوری در چنین مکان‌هایی ممکن است، تخلفاتی نیز به چشم بخورد. بیمه‌گذار و یا شخص بیمه‌شده باید دقت کند که اطلاعات را از بازاریاب دریافت و موارد مدنظر خود را سوال کند. همچنین نکات لازم در هر قرارداد که جز الزامات رشته‌های مختلف بیمه است نیز، باید رعایت شود. مردم مطمئن شوند که حق بیمه حتما به حساب شرکت و نه برای شخص واریز خواهد شد. همچنین لازم است بیمه‌نامه معتبری دریافت و پیامک مربوط به دریافت و واریز هر حق بیمه حتما برای شخص ارسال شود. در سایت شرکت بیمه باید کنترل شود که این بیمه‌نامه فعال و حق بیمه واریز می‌شود. همه این موارد برای جلوگیری از کلاهبرداری باید رعایت شود.

سامانه کدال بورس و منابعی برای تضمین ارائه خدمات

باختری؛ شرکت‌های بیمه‌ای تحت نظر بیمه مرکزی را معتبر دانست و خاطرنشان کرد: شخصی که بیمه را خریداری می‌کند، باید از معتبر بودن بیمه مطمئن شود. اطلاعات شرکت بیمه را می‌توان در سایت بیمه مرکزی که مقام ناظر بر شرکت‌های بیمه است، مشاهده کرد. بسیاری از شرکت‌های بیمه در حال حاضر در بورس هستند و اطلاعات مالی آن‌ها را می توان در کدال بازار سرمایه بررسی نمود. سایت خود شرکت‌ها نیز از جمله دیگر منابع معتبری است که می‌توان اطلاعات تکمیلی را درباره بیمه‌های صادر شده دریافت کنیم. به هرحال شرکت‌های بیمه‌ای که با مجوز بیمه مرکزی فعالیت می‌کند و بیمه‌نامه می‌فروشد، سرمایه اولیه خود را طبق ضوابط و مقرراتی که در بیمه مرکزی وجود دارد، تامین می‌کنند. این شرکت‌ها موظف هستند که ذخایر فنی و تکمیلی لازم و کافی را برای جبران تعهداتشان داشته باشند و برای بیمه‌های عمر خود ذخیره ریاضی دریافت کنند. همه این موارد جز تکالیفی است که یک شرکت بیمه برای فعالیت قانونمند به آن‌ها نیاز دارد.

بیمه عمری‌ها در اولویت جبران خسارات

این کارشناس رسمی دادگستری بیمه به نظارت مستمر تمامی فعالیت‌های شرکت‌های بیمه، توسط بیمه مرکزی اشاره و اظهار کرد: در سال‌های متمادی فعالیت بیمه در ایران کلاهبرداری و تخلفی از سوی شرکت‌های بیمه رخ نداده است. اگر به فرض محال اتفاقی هم رخ دهد و بدترین حالتی که برای یک بنگاه اقتصادی و شرکت بیمه به وقوع بپیوندد، ورشکستگی است که برای آن هم راهکار وجود دارد. در قانون بیمه پیش‌بینی شده که از بین طلبکار‌های شرکت که قصد دریافت مطالباتشان را دارند، بیمه گذاران رشته عمر برای پرداخت حقوقشان در اولویت هستند؛ یعنی حتی از سهام‌دار شرکت بیمه و بیمه‌گذاران رشته‌های دیگر نیز در قانون پیش‌بینی شده که ارجحیت داشته باشند و از محل سرمایه‌ها و ذخایر آن شرکت پرداختی‌های آن‌ها انجام می‌شود و سپس به سراغ دیگر طلبکاران می‌روند.

کلاهبرداری با این روش به حداقل می‌رسد

باختری در توضیح نکاتی که در خرید بیمه نامه باید دقت کرد گفت: افراد باید شرکت‌های بیمه دارای مجوز و معتبر را انتخاب و از طریق نمایندگی‌های رسمی اقدام به خرید بیمه‌نامه کنند. به کمک این روش‌ها کلاهبرداری به حداقل می‌رسد. افراد مستقر در غرفه‌های بیمه مترو بازاریابی می‌کنند و لازم است اطلاعات مورد نیاز را از آن‌ها دریافت کنیم. اگر افراد متوجه شدند بیمه‌نامه ارائه‌شده پوشش‌های مدنظر را ندارد، برای بررسی هرچه بیشتر اقدام کنند. همچنین افراد زمانی که تصمیم به خرید می‌گیرند نیز باید به معتبر بودن بیمه‌نامه دقت داشته باشند و حق بیمه به حساب شرکت واریز شود. در رشته‌های دیگر بیمه، یکبار حق بیمه پرداخت می‌شود و بیمه‌نامه یکساله از شرکت دریافت خواهد شد. درباره بیمه‌های عمر قرارداد بلندمدت منعقد و ۱۵ سال حق بیمه پرداخت می‌شود و بنابراین باید بیشتر به میزان اعتبار و مرکزی که بیمه‌نامه از آن خریداری می‌شود، دقت شود.

با مراجعه به این سایت‌ها از میزان مستمری و وام خود مطلع شوید

وی در خاتمه بیان کرد: در حال حاضر تمام شرکت‌های بیمه معتبر، این امکان را دارند که مشتری به پرتال، سایت و اپلیکشن آن‌ها مراجعه و حق‌بیمه‌ای که به صورت ماهانه و یا سالانه پرداخت می‌شود، مشاهده و بررسی کند تا از دریافت مبلغ واریزی مطمئن شود. حتی می تواند ذخیره حق بیمه فرد، کم‌و‌کیف بازخرید و بازنشستگی را نیز در سایت شرکت بیمه به صورت ماهانه مشاهده کند. نکته قابل توجه دیگر این است که افراد می‌توانند خود مبلغ مستمری و بازنشستگی را محاسبه کنند که در پایان پس از پرداخت حق‌بیمه ارزش بازخرید آن‌ها به چه میزانی است. حتی امکان اخذ وام نیز با ارزش بسیاری از بیمه‌نامه‌ها وجود دارد. تمامی این اطلاعات برای هر بیمه‌گذار، داخل سایت شرکت‌های بیمه‌ای معتبر قابل بررسی است و با رصد، فرد بیمه‌گذار می‌تواند جلوی کلاهبرداری‌ها را بگیرد. اینطور نیست که فرد مدتی حق‌بیمه را پرداخت کند و در آخر متوجه شود که به عنوان مستمری چه میزان به او تعلق گرفته است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها