|
کدخبر: 263244

کاهش آمار چک برگشتی به زیر ۱۰ درصد

اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که تنها ۹.۱ درصد برگشت خوردند.

بانک و بیمه کاهش آمار چک برگشتی به زیر ۱۰ درصد

بر اساس اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که حدود ۹ درصد تمامی این چک ها برگشت خورده است.

این آمار نشان می‌دهد که برای هشتمین ماه متوالی است که نسبت آمار چک های برگشتی به کل چک های مبادله شده در ماه به کمتر از ۱۰ درصد می رسد بر این اساس افزایش اعتبار چک ها به واسطه ثبت در سامانه صیاد مهمترین علت کاهش چک های برگشتی است.

گزارش‌های میدانی حاکی از تخلف ۲۴ بانک در ارائه چک موردی حکایت دارد بانک ها بر اساس قانون صدور چک موظف هستند برای کسانی که تمایل به دریافت دسته چک ندارند اما به صورت محدود مایل به پرداخت تعهدات خود از طریق چک هستند چک موردی ارائه کنند.

گفتنی است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هشدار داده است که با بانک‌های متخلف برخورد جدی خواهد کرد چک موردی یکی از انواع صدور چک است که در قانون به آن تصریح شده است گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که برخی از کارکنان بانک هیچ اطلاعی از این نوع چک ندارند و برخی نیز اذعان کردند که تاکنون ابلاغیه ای صادر نشده است.

جالب است بدانید که در بین ۲۸ بانک خصوصی و دولتی تنها ۴ بانک پس از ابلاغیه بانک مرکزی نسبت به صدور چک موردی اقدام کردند مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف در اداره چک موردی از سوی بانک ها موارد مشاهده شده را به مدیریت های بازرسی آن بانک اطلاع دهند.

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها