|
کدخبر: 248662

بیمه بدنه ماشین + شرایط و قوانین

اگر صاحب یک خودرو باشید، احتمالاً می‌دانید که برخلاف بیمه شخص ثالث که یک بیمه اجباری است، شما این اختیار را دارید که بیمه بدنه را خریداری کنید یا خیر! بسیاری از افراد اختیاری بودن را اینگونه تصور می‌کنند که احتمالا نیاز به این نوع بیمه زیاد نیست.

بانک و بیمه بیمه بدنه ماشین + شرایط و قوانین

حقیقت این است که بیمه شخص ثالث در حوادث رانندگی تنها خسارت مالی شخص یا اشخاص زیان دیده را جبران می‌کند و اگر شما به عنوان مقصر شناخته شوید و بیمه بدنه نداشته باشید، خسارت وارد شده به وسیله نقلیه شما در حادثه رانندگی تماماً به عهده شماست.

تعداد شرکت‌های بیمه‌ای که اقدام به ارائه خدمات بیمه بدنه می‌کنند، بسیار زیاد است به همین علت انتخاب بهترین بیمه بدنه خودرو کار سخت و دشواری است. (این موضوع اگر بر روی قیمت بیمه هم حساسیت داشته باشید، بیشتر نمایانگر خواهد شد.)

بیمه بدنه خودرو برای ماشین‌های قدیمی امکان پذیر است؟

بر اساس قوانین رایج در میان شرکت‌های بیمه‌ای، خودرویی که بیش از ۲۰ سال از ساخت آن گذشته باشد توسط این شرکت‌ها‌، بیمه بدنه نمی‌شود؛ چرا که بدنه ‌این نوع خودروها با توجه به میزان سال ساخت خود، دچار فرسودگی شده‌اند.

البته باید در نظر بگیرید که این خودروها شامل هزینه‌ای تحت عنوان نرخ حق بیمه می‌شوند. این افزایش نرخ برای خودروهایی که بیش از ۱۰ سال از ساخت آن‌ها گذشته باشد از سوی شرکت‌های بیمه‌ای اعمال خواهد شد (به ازای هر سال حدود ۵ درصد به نرخ میزان بیمه شما افزوده می‌شود).

هر شرکت بیمه‌ای، یک سیاست متفاوت دارد

با بررسی شرکت‌های بیمه‌ای مختلف می‌توانید متوجه شوید که این شرکت‌ها برای پوشش‌های بیمه‌ای خود هر کدام از یک سیاست جداگانه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال اگر از بیمه بدنه شرکت ایران استفاده کنید، خواهید دید که این شرکت محاسبه بیمه بدنه خودرویی که بیش از ۱۵ سال از تولید آن می‌گذرد را در نظر نمی‌گیرد. یا خودرویی که در حال حاضر دیگر تولید نمی‌شود، مشمول این نوع بیمه نمی‌شود.

انتقال بیمه بدنه چگونه و چطور امکان پذیر است؟

بیمه-بدنه۱

اگر بیمه بدنه تا الان داشته‌اید، احتمالاً این سؤال برای شما پیش می‌آید که در صورت فروش ماشین چه اتفاقی برای بیمه بدنه می‌افتد؟ بررسی این موضوع که تکلیف بیمه بدنه یا تخفیف‌های آن بعد از فروش چه می‌شود، یکی از مواردی است که خیلی از افراد قبل از فروش ماشین خود به آن فکر می‌کنند.

بر اساس قوانینی که در شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد، اگر فردی بخواهد پس از فروش خودروی خود، بیمه بدنه را به یک ماشین جدید منتقل کند (برای استفاده از تخفیف‌های عدم خسارت یا دیگر مزایای بیمه) با یکی از ۲ حالت زیر به صورت معمول روبرو می‌شود:

  • بیمه بدنه خودرو منقضی نشده باشد: محاسبه مقدار زمان باقی مانده بر اساس ریال و پرداخت آن به مشتری توسط شرکت بیمه و انتقال تخفیف‌های عدم خسارت به بیمه نامه جدید.
  • بیمه بدنه خودرو منقضی شده باشد: صدور بیمه نامه جدید توسط شرکت بیمه برای خودروی جدید با احتساب تخفیفات عدم خسارت بیمه نامه‌های قبلی.

در این مورد یک موضوع و قانون مهم وجود دارد که معمولاً افراد به دلیل اطلاع نداشتن از آن ضرر می‌کنند. هنگامی که خودروی خود را می‌فروشید، برای انتقال بیمه بدنه به خودرو جدید، فقط ۶ ماه زمان و فرصت دارید. اگر بعد از این زمان برای این مورد اقدام کنید، احتمال این که اصلا نتوانید از تخفیفات گذشته خود استفاده کنید، وجود دارد.

شرط لازم برای انتقال تخفیفات عدم خسارت از بیمه نامه قبلی به جدید

در رابطه بیمه بدنه خودروهای مدل پایین که می‌خواهند بیمه شوند، این موضوع وجود دارد که بعد از فروش آن‌ها به یک فرد و انتقال تخفیفات عدم خسارت آن‌ها به ماشین جدید، باید چه کاری انجام دهیم؟ همان‌طور که در بالا اشاره کردیم با توجه به این که کدام حالت برای شما رخ داده می‌توانید اقدامات مربوطه را انجام دهید، اما در اینجا یک مسئله بسیار مهم وجود دارد و آن هم این است که تنها در صورتی انتقال بیمه بدنه خودرو امکان پذیر است که وسیله نقلیه در هر دو حالت (قبل و جدید) در یک گروه باشند.

به عنوان مثال وسیله نقلیه شما اگر موتور بوده و آن را فروخته‌اید، نمی‌توانید بیمه بدنه آن را به یک خودروی سواری منتقل کنید. به صورت کلی ۴ دسته بیمه وسیله نقلیه داریم:

  • سواری
  • موتور سیکلت
  • بارکش
  • اتوکار

قیمت بیمه بدنه برای خودروی شما چقدر خواهد بود؟

حالا که با بیمه بدنه آشنا شدید، نوبت آن رسیده که بدانیم قیمت بیمه بدنه خودرو برای شما چقدر خواهد بود؟ اگر از پلتفرم هوشمند و جامع ازکی استفاده کنید، می‌توانید با وارد کردن مشخصات اولیه خودروی خود، لیستی از قیمت‌ها را که شرکت‌های مختلف بیمه‌ای به شما پیشنهاد می‌دهند را مشاهده کرده و بر اساس خدماتی که می‌خواهید دریافت کنید و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، یک شرکت را انتخاب کرده و به صورت آنلاین با پرداخت حق بیمه، بیمه نامه خود را دریافت کنید.

ازکی به عنوان یک پلتفرم جامع و هوشمند در زمینه خدمات بیمه‌ای کارهای ما را آسان کرده و دریافت انواع بیمه نامه را نسبت به گذشته بسیار راحت‌تر کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ازکی در رابطه با خدمات این مجموعه اطلاعات جامع و کاملی کسب کنید.

آیا شما خودروی خود را بیمه بدنه کرده‌اید؟ دلیل انجام یا عدم انجام این کار چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر افراد در این حوزه به اشتراک بگذارید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها