|
کدخبر: 235490

خبر مهم درباره اتصال دستگاه های کارتخوان‌ به پرونده مالیاتی

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ضمن اعلام اینکه تاکنون برای تعیین تکلیف پرونده مالیاتی حدود دو میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه کارتخوان اقدام شده است، گفت: با الزام اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده مالیاتی قصد اخذ مالیات نداریم بلکه هدف این عمل، انضباط و ساماندهی مبادلات مالی فعالان اقتصادی و مشاغل است.

محمد برزگری درباره اینکه در پی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی چه تغییراتی در مبادلات اقتصادی رخ می‌دهد؟ اظهار کرد: با اجرای این قانون، تمام فعالین اقتصادی اعم از خرد، کلان، واردکنندگان و ... باید هر گونه معامله و رویداد مالی خود را به صورت الکترونیکی و براساس یکسری آیین‌نامه و دستورالعمل و قواعد که تعیین و اعلام عمومی می‌شوند، انجام دهند. از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تمام صورت‌حساب‌های دستی را الکترونیکی و صورت‌حساب‌های الکترونیکی را استاندارد می‌کنند تا در نهایت، فرآیند صورت حساب‌ها به طور کامل الکترونیکی و منحصربه فرد شود. 

وی با بیان اینکه در دنیا اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی حداقل ۳ تا ۷ سال زمان می‌برد، گفت: در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و برای ایجاد بسترهای اولیه اجرای قانون به دارندگان دستگاه های کارتخوان توصیه کردیم تا با وارد کردن کد ملی و داشتن یک شماره تلفن همراه به نامشان وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شوند و اعلام کنند که هر یک از دستگاه‌های کارتخوانی که دارند متعلق به کدام پرونده مالیاتی آن‌هاست. 

مهلت اتصال کارتخوان‌ها به پرونده مالیاتی تمدید می‌شود؟ 

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی ادامه داد: تاکنون برای تعیین تکلیف پرونده مالیاتی حدود دو میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه کارتخوان اقدام شده و این رقم هر لحظه در حال افزایش است. درخواست‌های زیادی برای تمدید مهلت اتصال دستگاه‌های کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده اما هنوز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است. 

برزگری با بیان اینکه برای اجرای مطلوبتر قانون، تصمیم سازمان امور مالیاتی این است که اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی از اجرای سامانه مودیان جدا شود، افزود: ابتدا باید سامانه مودیان فعال شود و یکسری از مودیان وارد این سامانه شوند تا آزمایش‌ها و ارزشیابی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد و در صورت رسیدن سامانه به مطلوبیت ۷۰ درصدی، تعداد مودیان را افزایش دهیم و در آن زمان، مهلت شروع اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اعلام شود. بدین منظور، برنامه سازمان امور مالیاتی شامل ساماندهی کارتخوان‌ها، ساماندهی حساب‌های تجاری و غیرتجاری، تعیین و ارائه مجوز برای شرکت‌های معتمد در جهت همکاری با مودیان و ایجاد سامانه مودیان است. 

زمان اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در فاز اول، برنامه سازمان امور مالیاتی این است که در تیرماه سال آینده با ارسال فراخوان‌هایی که یک یا دو ماه قبل انجام می شود، تعداد کمی از مودیان را وارد سامانه مودیان کند.

وی با بیان اینکه تعیین درآمد از ساماندهی کارتخوان‌ها جداست، بیان کرد: بحث محاسبه و اخذ مالیات از موضوع ساماندهی پایانه‌ای فروشگاهی و تعیین تکلیف کارتخوان‌ها متفاوت است و این قانون بیشتر به دنبال انضباط و ساماندهی مالی است. برای اخذ مالیات بانک‌های اطلاعاتی دیگری داریم و در حال حاضر این منابع اطلاعاتی در حال افزایش هستند تا تشخیص مالیات توسط سازمان امور مالیاتی و اخذ مالیات دقیق تر و عادلانه تر و کاملتر شود.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر