|
کدخبر: 223878

مجلس به موضوع نوسانات ارزی ورود می کند

غلامرضا مرحبا معتقد است بانک مرکزی در مواجهه با نوسانات ارزی منفعلانه عمل کرده و به جای ایجاد زمینه‌های لازم برای سرمایه‌گذاری‌های مولد، رویکردهای سوداگرانه را تشویق کرده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تکانه‌های افزایش نرخ ارز، طی روزهای اخیر گفت: نوساناتی که در بازار ارز شکل گرفته، نیازمند بررسی دقیق است تا گزاره هایی که این بازار را تحت الشعاع قرار می‌دهند، شناسایی و راهکارهای لازم برای مقابله با آنها ارائه شود و نمی‌توان از طریق روش‌های دستوری، بخشنامه‌ای و بگیر و ببند، مشکلات موجود در بازارها را حل و فصل کرد.

مرحبا در ادامه گفت: به طور کلی به نظر می‌رسد، حوادثی که در بازار ارز رخ می‌دهد، بیشتر از آنکه مبتنی بر گزاره‌های عینی و واقعیات ملموس باشد، مبتنی بر مسائل هیجانی و احساسی است. متاسفانه یکی از مشکلات جدی در اقتصاد ایران آن است که مسائل و حوزه‌های مختلف بدون هیچ دلیلی به هم گره می‌خورند و باعث بروز نوسانات مختلف در بازار می‌شوند.

نماینده آستارا در مجلس با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر نسبت به هفته‌ها و ماه‌های قبل، اتفاق منفی خاصی در اقتصاد ایران رخ نداده است که نرخ ارز در دالان صعودی قرار بگیرد، گفت: نه در خصوص مذاکرات هسته‌ای و نه در زمینه تحولات اقتصادی کلان، اتفاق نامطلوبی در فضای عمومی کشور رخ نداده که بازار ارز دچار تکانه‌های افزایشی شود.

او افزود: نه تنها رخداد منفی وجود نداشته، بلکه بعد از مدتها حجم قابل توجهی از دارایی‌های مسدودی ایران آزاد شده و ذخایر ارزی کشور به نسبت ماه‌های قبل وضعیت مطلوب تری پیدا کرده است. از سوی دیگر برای نخستین بار دولت سیزدهم با جدیت وارد مذاکرات هسته‌ای شده و اعلام کرده برای رفع تحریم‌ های اقتصادی راهبرد دارد و کاملا جدی است. در این شرایط به طور طبیعی بازارها باید واکنش مثبت نشان دهند و فضا را برای رشد اقتصادی مستمر فراهم سازند.

این نماینده در تشریح چرایی بروز تکانه‌های افزایشی در نرخ ارز اظهارکرد: بخشی از مشکلات فعلی برآمده از برخی رویکردهای سوداگرانه است که از گذشته در اتمسفر کلی اقتصادی کشور لانه کرده است. مدتها تحلیلگران اقتصادی و صاحب نظران نسبت به ترویج رویکردهای سوداگرانه هشدار می‌دادند. وقتی درآمد دلالی در اقتصاد کشوری نسبت به تولید بالا باشد، طبیعی است صاحبان سرمایه خرد و کلان، نقدینگی خود را به سمت بازارهای سوداگرانه سوق می‌دهند.

ایجاد صف خرید ارز در برابر صرافی‌ها

مرحبا در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه که آیا تصور نمی‌کنید، برخی تصمیمات بانک مرکزی مانند توزیع ارز به ازای هر کارت ملی به این رویکردهای سوداگرانه ارزی دامن زده است؟ گفت: متاسفانه بانک مرکزی در مواجهه با واقعیت‌های بازار، منفعلانه رفتار کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی می‌توانست با اتخاذ رفتارهای معقول تر در حوزه‌های پولی و مالی، نقدینگی جامعه را به سمت پروژه‌های مولد هدایت کند.طبیعی است تجمعاتی که این روزها در برابر صرافی‌ها مشاهده می‌شود، باعث تشویق مردم به سرمایه گذاری‌های سوداگرانه می‌کند.

او با اشاره به اینکه بازار ارز نه حوزه مطمئنی برای سرمایه‌گذاری است و نه اینکه رفتارهای سوداگرانه ارزی، نفعی به اقتصاد خانواده‌ها می‌رساند، گفت: در همه جای دنیا ارز تنها یک ابزار مبادله‌ای است که از آن برای واردات اقلام اساسی و انتقال تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز استفاده می‌شود. این در حالی است که تصمیمات منفعلانه بانک مرکزی باعث شده تا تب و تاب معاملات ارزی میان مردم افزایش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: البته مردم هم قربانی وضع موجود هستند، چرا که جایگزین مناسبی برای سرمایه‌گذاری به آنها معرفی نشده است. از یک طرف بازار سرمایه کشور به دلیل اشتباهات مستمر دچار مشکل شد و از سوی دیگر کاهش پروژه‌های عمرانی باعث شد تا حوزه‌های مولد اقتصادی نیز دچار رکود شوند. ضمن اینکه، بانک مرکزی هنوز راهبرد خود را برای مواجهه با بازار ارز ارائه نکرده است و مشخص نیست چه برنامه‌ای برای ایجاد ثبات در این بازار تدارک دیده شده است.

مرحبا افزود: در این شرایط مردم احساس می‌کنند برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه‌های شان ناچار به ورود به بازارهای سوداگرانه هستند. بر این اساس است که بازارهایی چون خودرو، ارز، ملک و مسکن و...هدف سرمایه‌های سرگردان موجود در جامعه قرار می‌گیرند و دچار نوسانات پی در پی می‌شوند.

کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی موضوع نوسانات ارزی را روی میز ارزیابی‌های خود قرار می‌دهد و از طریق احضار رئیس کل بانک مرکزی تلاش می‌کند تا ریشه‌های اصلی موضوع را ارزیابی و تحلیل کند. بانک مرکزی باید به عنوان متولی رسمی تصمیم سازی‌های پولی و مالی کشور، فعالانه، مسئولانه و با رویکرد علمی و منطقی با بازار ارز برخورد کند.

مرحبا در پایان خاطر نشان کرد: شخصا معقتدم برخوردهای سلبی و دستوری با نظم و نظامات موجود در بازارها، نه تنها نتیجه بخش نخواهد بود، بلکه خود عاملی برای بروز مشکلات عدیده خواهد شد. بانک مرکزی در وهله نخست با شناسایی درست علت بروز نوسانات و در وهله بعدی با ارائه راهکارهای تخصصی باید تلاش کند، زمینه ایجاد ثبات در بازار ارزی کشور را فراهم کند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر