|
کدخبر: 223084

فرصتی استثنایی که کرونا به بانکداری الکترونیک داد

در شرایطی که کرونا برای اقتصاد دنیا تهدید به حساب می‌‎آمد، برای سیستم بانکی فرصتی برای رشد و گسترش خدمات بانکداری الکترونیک شد و بانک‌های کشور نیز با درک این فرصت، اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام داده‌اند.

بانک و بیمه فرصتی استثنایی که کرونا به بانکداری الکترونیک داد

استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در کشور از دو دهه پیش به تدریج میان مشتریان محبوبیت یافته و همین عامل منجر به کاهش تراکم جمعیت در شعبه‌ها شد و رفته رفته در صنعت بانکداری ضرورت استفاده از پرداخت الکترونیک، نه تنها از سوی بانکها بلکه از سوی مشتریان بانکی به شدت احساس شده است و مشتریان خواستار استفاده از این نوع خدمات هستند.

*راهکار بانک ها براب جلوگیری از انتشار ویروس*

 نیاز روزافزون به خدمات بانکی و درکنار آن سرعت و سهولت انجام تراکنش‌ها به صورت الکترونیک طی این سال‌ها بانک‌ها را برآن داشت که بصورت مداوم خدمات خود را به روز کنند.

این روند رو به رشد برای ارائه خدمات‌الکترونیک و به‌حداقل رساندن حضور مشتریان در شعبه‌های بانکی از طریق گسترش و به روزرسانی این خدمات، محبوبیت بسیاری برای مردم به دنبال داشت. اما طی کردن پله‌های ترقی و رشد برای بانک‌ها در راستای ارائه خدمات غیرحضوری چندی است که شتاب زیادی گرفته‌است.

سال۹۸ با گسترش پاندمی کرونا در دنیا، یکی از راه‌های جلوگیری از انتشار این ویروس، کم کردن تردد و اجتناب از خروج بی‌مورد از منازل بود. در همین راستا، خدمات غیرحضوری بانک‌ها محبوبیتی دوچندان میان مشتریان یافت. بر همین اساس، در شرایطی که کرونا برای اقتصاد دنیا تهدید به حساب می‌‎آمد، برای سیستم بانکی فرصتی برای رشد و گسترش خدمات بانکداری الکترونیک شد و بانک‌های کشور نیز با درک این فرصت، اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام داده‌اند.

*بانک ایران زمین* از جمله بانک‌هایی در کشور بود که قبل از گسترش ویروس کرونا زیرساخت های بانکداری الکترونیک را ایجاد کرده بود و با شیوع ویروس کرونا بر توسعه زیر ساخت های بانکداری الکترونیکی تاکید ویژه ای داشت.

*اتفاقی جدید در بانک ایران زمین*

بر همین اساس مشتریان با استفاده از اینترنت بانک ایران‌زمین می‌توانند خدماتی از جمله خدمات سپرده، انتقال وجه داخلی، انتقال وجه بین‌ بانکی، خدمات کارت و مدیریت چک و بسیاری از خدمات شعبه را به صورت غیرحضوری و بدون محدودیت زمانی دریافت کنند.

 *دستگاه های خودگردان*

اپلیکیشن همراه بانک و دستگاه های VTM از دیگر خدمات بانک ایران زمین برای بی‌نیازی مشتریان جهت مراجعه به شعب و دریافت خدمات غیرحضوری بانکداری هستند.

همچنین بانک ایران زمین در بخش شفافیت با توجه به در دسترس بودن آمار و اطلاعات بانکی، یک قدم جلوتر از برخی از بانک‌ های با سابقه کشور است. بنابراین میل بیشتری برای پیاده‌سازی بانکداری الکترونیک دارند.

این بانک در حدود یک سال پیش از پلتفورم «فراز» مخفف عبارات فناوری روز ایران‌زمین رونمایی کرد. این اپلیکیشن عنوان نخستین پلتفرم دیجیتال این بانک است. در زمان رونمایی از این پلتفروم از آن به عنوان ابزاری فراتر از نئوبانک لقب یاد شد بود. برای این پلتفرم ۷۲ فرآیند انتخاب و ساده‌سازی شده و بر یک پلتفرم بانکداری باز که در ایران «بوم» نامیده می‌شود، قرار گرفته است. این فرآیندها شامل سرویس‌هایی می‌شود که بیشتر بر بانکداری مدرن هدف‌گذاری شده‌اند.

اکنون در حدود یک سال است که از این پلتفروم در سیستم بانکداری بانک ایران زمین به شکل محدود استفاده می شود. اما بانک ایران‌زمین بر آن است تا پایان سال جاری این پلتفرم را در دسترس همه مشتریانش قرار دهد تا به گفته مدیران آن انقلابی دیگر پس از بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری کشور بیافریند. اکنون بعد از یکسال مدیران این بانک توانسته اند به وعده های خود جامع عمل بپوشاند و در هفته های پیش رو با عملیاتی شدن این پلتفروم این بانک به یک پیروزی دیگر در زمینه بانکداری خواهد رسید. زیرا که این بانک می تواند با این اپلیکیشن جذب مشتری را با سرعت بالا بهبود بخشد و می تواند در زمان کم، چندین هزار مشتری را به باشگاه مشتریان بانک ایران زمین اضافه کنند.

سخن پایانی: پیشرفت فناوری اطلاعات به معنای تغییر روابط متعارف چهره به چهره به روابط پیچیده از طریق نوآوری های موجود در فناوری های خودمختار است. به همین دلیل نیاز به تحول در روابط موجود در بانکداری اینترنتی دیده می شود که استانداردهایی برای فناوری های خودمختار آینده از جمله بانکداری تلفنی و دستگاه های خودپرداز تنظیم می کند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها