|
کدخبر: 222657

تاخت و تاز طلا در بازارهای مالی

قیمت طلا در معاملات روز گذشته ایالات متحده پس از انتشار داده‌های جدید اقتصادی و شغل‌های ایجاد شده که سطح انتظارات را برآورده نکرد، روند افزایشی در پیش گرفت.

علاوه بر داده‌های اقتصادی، افزایش قیمت نفت خام عامل مثبت دیگری در بازار فلزات گرانبها بود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با ۱۳.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۸۲.۶۰ دلار در هر اونس و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۵ دلار افزایش به قیمت ۲۲.۵۱ دلار در هر اونس معامله شد.

گزارش تازه منتشر شده وضعیت اشتغال ایالات متحده در ماه نوامبر از سوی وزارت کار نشان می‌دهد که ۲۱۰هزار نفر اشتغال در این ماه ایجاد شده‌است که کمتر از سطح انتظارات ظاهر بود و از جمله عواملی بود که بر روند صعودی بازار تاثیر گذاشت.

معامله‌گران انتظار داشتند که با توجه به افزایش ۵۳۱ هزار نفری شاغلین بخش غیر کشاورزی، این رقم در ماه نوامبر به ۵۷۳ هزار نفر برسد. همزمان با انتشار این داده، اطلاعات منتشر شده حاکی از آن بود که نرخ بیکاری در ماه نوامبر به ۴.۲ رسیده که نسبت به ۴.۶ ماه اکتبر کاهش داشته است.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشتند. در ایالات متحده اما با افت سهام شرکت‌های فناوری هر سه شاخص اصلی روند نزولی داشت. با شیوع سویه جدید کرونا با نام اومیکرون، بازارهای سهام طی هفته معاملاتی مدام در نوسان بوده‌اند. به نظر می‌رسد هر گونه اطلاعات جدیدی در رابطه با این سویه همچنان می‌تواند بر بازارها تاثیرگذار باشد.

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته قیمت نفت خام نیمکس افزایش یافت و هر بشکه نفت خام به قیمت ۶۸ دلار معامله شد و این در حالی بود که روز سه شنبه قیمت نفت خام در پایین‌ترین سطح سه ماهه خود قرار گرفته و به قیمت ۶۴.۴۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شد. اوپک روز پنجشنبه موافقت کرد که از ابتدای ژانویه تولید نفت خود را افزایش دهد اما در عین حال راه را برای تغییر نظر خود در صورت تغییر شرایط اقتصاد جهانی باز گذاشت. شاخص دلار آمریکا هم در معاملات روز گذشته اندکی افزایش یافت. اما بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به کمتر از ۱.۴ درصد رسید.

از دیدگاه تکنیکال، روند صعودی معاملات آتی طلای فوریه از مزیت فنی اندکی برخوردارند اما برای حفظ این روند باید قدرت جدیدی از خود نشان دهند. روند صعودی دو ماهه هنوز اگرچه به سختی در نمودارهای میله‌ای روزانه مشهود است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۸۵۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۶۱ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۷۸۵.۲۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۷۹۵.۷۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۶۲.۶۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۱۷۶۱ دلار در هر اونس عنوان شده است.

روند نزولی معاملات آتی نقره مارس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها تقریبا در سه هفته گذشته روند نزولی داشته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه سپتامبر یعنی ۲۱.۴۶ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۲.۷۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۲.۱۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها