|
کدخبر: 182980

قیمت دلار به ثبات می رسد؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در نشست کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: اگر روند حاکم بر مذاکرات مثبت باشد و دست دوستان در دولت آینده پر باشد احتمال اینکه نرخ ارز در کانال ۲۲ تا ۲۵ هزار تومانی باقی بماند بالا است.

بانک و بیمه قیمت دلار به ثبات می رسد؟

علی شریعتی کارشناس بازار ارز در خصوص روند نرخ ارز در دولت آینده در کلاب هاوس خبرآنلاین با عنوان اینکه بازار ارز در دولت سیزدهم به کدام سو می‌رود، گفت: باید به این موضوع پرداخت که بحث نرخ ارز در کشور ما یک مقوله کاملا سیاسی- امنیتی است ، در نتیجه نمی‌توان تحلیل دقیق و اقتصادی در خصوص آن ارائه داد.

 وی افزود: در سال گذشته عزیزانی در خصوص نرخ ارز صحبت کردند که نزدیکی فکری به طیفی خاص داشتند، آنها از رسیدن قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان صحبت کردند و نمودارهایی در این خصوص ارائه کردند تا بحث را علمی پیش ببرند اما در عمل دلار ۱۵ هزار تومانی را ندیدیم.

وی در ادامه در خصوص وضعیت این روزهای بازار ارز افزود: بنده فکر نمی‌کنم انتساب آقای کمیجانی در حال حاضر تاثیر چندانی را بر بازار داشته باشد چراکه این انتساب ۴۰ روزه است و به خاطر بُعد قانونی موضوع این انتساب صورت گرفت در نتیجه آقای کمیجانی عملا نمی‌تواند کار خاصی را در این مقطع انجام دهد و جریاناتی که در حال حاضر در کشور در حال انتقال دولت هستند نیز اجازه نمی‌دهند که بانک مرکزی حرکت خاصی را انجام دهد.

علی شریعتی گفت: اگر به خاطر داشته باشید دوستان در خصوص انتخابات آمریکا گمانه‌زنی‌هایی می‌کردند و ایالت به ایالت نتایج انتخابات را دنبال می‌کردند، امروز هم بحث اخبار منفی در خصوص مذاکرات وین مطرح است و در نتیجه آمریکا در حال موج دادن به بازار است ، از سوی دیگر در ادامه قابل اطمینان نبودن بازار رمزارزها و بحث فضای بورس و بازار سرمایه و ترس مردم از خطرات نگه داشتن ریال و کاهش ارزش پول به افزایش قیمت ها در بازار دامن زده است.

وی در ادامه افزود: خواسته ما به عنوان صادرکننده این نیست که بر گرانی نرخ ارز دامن بزنیم؛ شاید تصور شود که دلار ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی برای ما بهتر است اما نوسان و بی نظمی‌ای که در برنامه ریزی‌های ما ایجاد می شود باعث شده است که ما در طیف مخالفان افزایش نرخ ارز قرار بگیریم.

شریعتی ادامه داد: در واقع ما طرفدار منطقی شدن و قابل برنامه ریزی شدن نرخ ارز هستیم؛از این رو هم با توقف روند منطقی حرکت نرخ ارز در دولت آقای احمدی نژاد و تکانه بعد از آن مخالف بودیم و در حال حاضر نیز این بی‌برنامگی و بی ثباتی نیز برای ما مطلوب نیست.

وی با اشاره به روند نرخ ارز در دولت آقای رییسی افزود: این معادله چند مجهولی است و هرچند گمانه زنی‌هایی که می شود به نوعی خروجی های کار را نشان می دهد و باید خیلی با احتیاط به آن نگاه شود اما واقعیت این است که یک طیفی از بخش خصوصی نسبت به اینکه چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد و چه کسانی روی کار خواهند آمد زیاد خوشبین نیستند و تیم اقتصادی آقای رییسی نیز برای ما هنوز مشخص نیست.

شریعتی گفت: بحث‌هایی مانند واکسناسیون عمومی، برجام، توافقات هسته و اف‌ای‌تی‌اف و اعلام اخبار خوب می‌تواند روند بازار را تعیین کند و از طرف دیگر یک دست شدن مجلس انقلابی و شورای شهرها و غیره نیز می‌تواند خیلی از مسائل را به مرور حل کند. آنچه مسلم است این است که بنده معتقدم آقای رییسی نمی‌گذارند شروع کارشان با یک بحران ارزی همراه باشد اما اینکه چقدر می توانند نرخ ارز را کنترل کنند تا شروع با آرامشی را داشته باشند سوال مهمی است.

 وی گفت: گفتنی است که کار آقای رییسی کار بسیار سختی است و مهم ترین عامل تاثیرگذار در موفقیت ایشان این است که ما چقدر به منابع بلوکه شده خود در دولت آینده دسترسی پیدا خواهیم کرد چراکه اگر دستمان خالی باشد با توجه به کسری بودجه و تورمی که قابل پیش بینی هست مسلما نرخ دلار بالا خواهد رفت.

وی تاکید کرد: اگر انشاالله مذاکرات با روند خوبی آغاز شود و دست دوستان در دولت آینده پر باشد احتمال اینکه نرخ ارز در کانال ۲۲ تا ۲۵ هزار تومانی باقی بماند بالا است.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر