|
کدخبر: 171167

مقاومت بازار ارز در برابر کاهش قیمت

صرافی‌های بانکی و شرکت‌های دولتی دارای ارز صادراتی با خوش‌بینی نسبت به اتفاقات بین‌المللی در حال فروش ارز خود در بازار هستند اما بازار در مقابل کاهش نرخ مقاومت می‌کند.

بانک و بیمه مقاومت بازار ارز در برابر کاهش قیمت

ظرف روزهای گذشته قیمت ارز در بازار روند کاهشی مستمری را تجربه کرده است و علیرغم اینکه در روزهای کاری هفته، به طور مداوم و به صورت تدریجی، قیمت پله پله کاهش یافت، اما در روزهای پایانی هفته که همزمان با تعطیلات عادی صرافی‌های رسمی و شعب ارزی بانک‌ها بود، قیمت رو به افزایش گذاشت.

اکنون صرافی‌های بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و خصولتی دارای ارز صادراتی با خوش‌بینی نسبت به اتفاقات بین‌المللی در حالی اقدام به فروش ارز خود در بازار می‌کنند که بازار همچنان در مقابل کاهش نرخ مقاومت می‌کند؛ اما این مقاومت، یارای مقابله در برابر افزایش عرضه ارز را ندارد. در واقع، عرضه‌کنندگان از یک سو فشار بر بازار می‌آورند که این نرخ کاهش یابد و از سوی دیگر، کف بازار در این میان مقاومت می‌کند و این امر، نرخ را تا حدودی متعادل کرده و از ریزش زیاد جلوگیری می‌کند.

در این میان نقش شرکتهای خصولتی و صرافی‌ های بانکی را در این کاهش نرخ نمی‌توان نادیده گرفت، به خصوص اینکه اکنون تصور عمومی بر این است که در ماههای پایانی دولت و در آستانه انتخابات، تمایل به کاستن از نرخ ارز و تحویل دولت با نرخ دلار زیر ۲۰ هزار تومان به دولت بعد بسیار بالا است؛ شاهد مدعا نیز سخنان رئیس جمهور است که حتی چند مدتی قبل، از دلار ۱۵ هزار تومانی سخن به میان آورده است که این امر شائبه تلاش دولت برای کاهش نرخ ارز از طریق ارزپاشی را تقویت می‌کند.

در چند روز پایانی هفته گذشته که بازار نیمه تعطیل بود، برخی دیگر از فعالان بازار ارز، در خلاء فعالیت صرافی‌های بانکی دست به کار شده تا قیمت دلار را با نرخ‌های بالاتر از سطوحی که در هفته کاری قبل از آن رقم خورده بود، معامله کنند؛ حتی سیگنال‌هایی را از طریق معاملات فردایی مبنی بر افزایش نرخ به بازار مخابره کردند؛ در حالیکه اکنون صرافی‌ها می‌گویند که این اقدام آنها صرفاً جهت جلوگیری از شکستن سد مقاومتی قیمت دلار در بازار است و آنها نمی‌خواهند اجازه دهند که نرخ از یک حد مشخصی پایین‌تر بیاید تا آستانه ضرر خود را کاهش دهند.

بررسی‌های میدانی از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های دلالان برای معاملات ارز حکایت از آن دارد که واسطه‌گران غیررسمی و سوداگران با علم به اینکه روند کاهشی نرخ ارز از امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ باز هم ادامه خواهد یافت، اقدام به بالا بردن نرخ در معاملات فردایی می‌کنند بلکه این روند را اندکی هم که شده به تأخیر انداخته و روند عرضه را در بازار کند کنند؛ در حالیکه پیش‌بینی فعالان بازار ارز بر این است که از امروز با آغاز به کار مجدد صرافی‌ها و بانک‌ ها مجدد نرخ روند منطقی خود را در پیش خواهد گرفت. البته بخشی از آن هم طبیعی است، چراکه افرادی که دلار را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند، تمایلی به ریزش سنگین قیمت ندارند.

یکی از فعالان بازار ارز که خود دارای یک صرافی است، می‌گوید: زمانی که دلار نزدیک به ۳ تا ۴ هزار تومان در هفته ریزش داشته باشد، بسیاری از صراف‌ها و فعالان بازار ارز مبادرت به فروش ارز خود در قیمت‌های بالاتر کرده و برای اینکه ریسک برگشت ارز یا گران شدن ارز را ببندند، روی قیمت پایین‌تر اقدام به خرید ارز از مردم می‌کنند پس یک سودی را برای خود حاصل می‌کنند تا به اصطلاح خود، پایین نرخ را ببندند.

وی می‌افزاید: مجدد این کار که انجام شود، شوک ۵ تا ۱۰ درصدی را به بازار خواهد داد که به نظر می‌رسد در روزهای پایانی هفته این موضوع عملیاتی شد؛ اما مجدد روند پلکانی کاهش ارز ادامه خواهد یافت.

این فعال بازار ارز خاطرنشان کرد: اکنون وزنه خبرهای خوش در بازار ارز سنگین است و همین امر مردم را ترغیب به خرید ارز نمی‌کند و بنابراین عرضه از تقاضا پیشی گرفته و روند کاهشی ادامه می‌یابد.

یکی دیگر از فعالان بازار ارز با بیان اینکه روند کاهشی نرخ ارز فعلاً ادامه خواهد یافت، گفت: البته با توجه به حجم بالای کالاهای ترخیصی در ماههای گذشته، کاهش نرخ ارز باعث متضرر شدن بسیاری از صاحبان کالاها شده و احتمال مقاومت از جانب آنها هم وجود خواهد داشت؛ اما به هر حال این مقاومت‌ها منجر به ماندگاری روند صعودی قیمت ارز نخواهد شد.

 

منبع: مهر
  • ناشناس ارسالی در

    ما نمیدانیم ایران بااین عظمت می تونه توب ازارارزبااسکناس،آمریکا میارزه کنه چطورمی تونه

  • ناشناس ارسالی در

    معیاروپول رایج کشورایران اسلامی که حراست وامنیت آب وخاک آن مرهون خون پاک هزاران شهیدوالامقام است ...ریال...است بانکهاوتب ادل تجاری براساس ریال صورت میگیردنبایدای نقدراین ریال توسط بقال وقصاب ودلال دلارف روش وطلافروش وسمساری وانبوه سازوبنگاه مع املات املاک ودلال خودروجایگاهش ضعیف که ه مه برای دلارتبلیغ کنندوریال بی ارزش جلوه دهنددلاربایدنزولی شودتابازارسرمایه وتول یدداخلی دچارمشکل نشودبحث سوداگری ودلالی ودادن وامهای کلان خارج ازوام های کشاورزی وتولیدحذف شوند

ارسال نظر