|
کدخبر: 158596

قیمت دلار فردا به کدام سو می رود؟ (۱۸ اسفند)

امروز دلار با یک رفت و برگشت قیمتی همراه بود و اگرچه معاملات صبح را با قیمت ۲۴۵۵۰تومان آغاز کرد اما برخلاف انتظارات در ادامه روز تغییر جهت داد و ارزش آن به ۲۴۷۵۰تومان افزایش یافت؛ فعالان بازار ارز معتقدند که به دلیل وجود اخبار متناقض درمورد برجام، بازار هنوز پذیرای حرکت در روند نزولی نیست و رشد قیمت‌ دلار نتیجه تحرکات نوسان‌گیران و مقاومت در برابر ادامه مسیر کاهشی است.

بانک و بیمه قیمت دلار فردا به کدام سو می رود؟ (۱۸ اسفند)

از اواخر هفته گذشته بازار ارز مجددا تحت تاثیر اخبار برجام و تحریم‌ها در مدار نزولی قرار گرفت و درنتیجه تقویت انتظارات به توافق ایران و آمریکا این روند تا معاملات صبح امروز ادامه داشت به طوریکه قیمت دلار از ۲۵۱۰۰ به ۲۴۵۵۰تومان کاهش یافت، اما درحالیکه پیش‌بینی می‌شد دلار به حرکت در این مسیر ادامه دهد از ظهر امروز ورق بازار برگشت.

به این ترتیب دلار از میانه روز فاز افزایشی گرفت و قیمت آن تا ۲۴۷۸۰تومان بالا رفت که به گفته فعالان بازار ارز، این تغییر جهت نتیجه جوسازی نوسان‌گیران با تکیه بر اظهارات منفی درمورد برجام بود چراکه همچنان اخبار متناقضی در این مورد منتشر می‌شود و به دلیل مبهم بودن آینده تحریم‌ها، بازار ارز پذیرای قرار گرفتن در مسیر نزولی نیست.

همچنین موضوع آزادسازی منابع بلوکه شده ایران از کره‌جنوبی و اما و اگر‌های پیرامون آن عامل دیگری است که در تغییر روند دلار نقش داشته زیرا با وجود آنکه مسئولان ما از آزادسازی این منابع خبر می‌دهند اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که کره‌ای‌ها اعلام کرده‌اند به هیچ طریق حتی به صورت اقساطی نمی‌توانند پول‌های ایران را آزاد کنند.

بازار ارز در دوراهی اخبار متناقض

این درحالیست که طی روزهای اخیر خبر توافق برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایران از کره‌جنوبی یکی از سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز بوده اما اظهارات ضد‌و‌نقیض در این باره از قدرت تاثیرگذاری آن کاسته است؛ ضمن اینکه به رغم تصور عده‌ای به تاثیر آزادسازی این منابع بر قیمت دلار، امروز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرده که نباید به پرداخت پولمان از سوی کره‌جنوبی دلخوش باشیم، این آب نبات است.

سیگنال رشد نقدینگی به دلار

علاوه بر تاثیر موارد گفته شده بر قیمت دلار، برخی تحلیلگران بازار ارز اظهار کرده‌اند که یادداشت امروز همتی درمورد بودجه۱۴۰۰ و هشدار او نسبت به امکان تشدید رشد نقدینگی از ناحیه بودجه یکی دیگر از سیگنال‌‌های منفی به بازار ارز بوده است.

حالا در پی این نااطمینانی‌ها به آینده، بسیاری از معامله‌گران این روزها از خرید و فروش ارز در حجم بالا امتناع و به سودگیری روزانه بسنده کرده‌اند چرا که معتقدند بازار پس از یک اصلاح قیمت کوتاه دوباره وارد مدار افزایشی خواهد شد؛ یکی دیگر از موضوعاتی که منجر به تقویت تصور برخی معامله‌گران نسبت به رشد قیمت دلار شده، تجربه افزایش تقاضا و کاهش عرضه ارز از سوی صرافی‌ها در روزهای پایانی سال است.

در مقابل این انتظارات، برخی هم بر این باورند که شوک اخبار سیاسی در بازار تخلیه شده و حالا قیمت دلار بعد از یک دوره روند صعودی ناموفق و بدون پشتوانه در مدار کاهشی قرار گرفته و این روند را با شیب ملایم ادامه خواهد داد؛ در همین راستا امروز یکی از فعالان بازار ارز هم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین از احتمال بالای ادامه روند نزولی قیمت دلار به دلیل افت تقاضا، کاهش کارشکنی از سوی آمریکا، تغییر لفظ تهاجمی به تعاملی از سوی دو طرف و کاهش ۴۰۰تومانی نرخ فروش درهم پتروشیمی‌ها خبر داد.

درهم سد راه دلار برای صعود به کانال ۲۵هزار تومان

در این میان یکی از موانع موجود بر سر راه روند صعودی دلار و رسیدن به کانال ۲۵هزار تومان، قرار گرفتن درهم زیر سطح ۷۰۰۰تومان است که تاحدی انتظارات افزایشی در بازار را کنترل کرده؛ امروز نرخ درهم ۶۸۵۰تومان بود که به لحاظ فنی در این سطح، دلار امکان عبور از مرز ۲۵هزار تومان ندارد؛ اما روند صعودی قیمت دلار فردایی در معاملات پشت‌خطی که تا این ساعت از روز به ۲۴۸۵۰تومان رسیده، از احتمال بالای رشد نرخ این ارز در بازار فردا ۱۸اسفند ماه خبر می‌دهد.

البته گفته می‌شود که اغلب قیمت‌های اعلام شده برای دلار در این بازار صرفا لفظی بوده و به دلیل پایداری جو ریزشی بین معامله‌گران، خرید و فروشی با این نرخ انجام نمی‌شود؛ بنابراین درصورت ادامه خالی‌فروشی و غالب نشدن نیروی خریداران، احتمال کاهش مجدد قیمت دلار وجود دارد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها