|
کدخبر: 145864

احتمال خرید واکسن کرونا از کره

مذاکرات ایران و کره جنوبی درباره خرید واکسن کرونا با پول‌های بلوکه‌شده، آغاز شده است.

یک مقام در وزارت خارجه کره جنوبی با اشاره به چراغ سبز امریکا به این کشور برای فروش واکسن کرونا به ایران، گفت که سئول و تهران در حال گفت‌وگو درباره استفاده از پول‌های بلوکه شده برای پرداخت هزینه آن هستند.

در حالی که کره جنوبی مدت‌هاست از پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور به بهانه تحریم‌های امریکا خودداری می‌کند، اما سئول اکنون مدعی است که شاید این پول‌ها برای خرید واکسن «کووید۱۹» استفاده شود.

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) گفت سئول و تهران در حال گفت‌وگو درباره استفاده از پول‌های بلوکه‌شده ایران برای خرید واکسن کرونا از طریق برنامه جهانی «کوواکس» هستند.

این مقام کره‌ای با بیان اینکه امریکا برای فروش واکسن کرونا به ایران از طریق برنامه کوواکس به سئول چراغ سبز داده، گفت اما تهران همچنان نگران است که پول‌های بلوکه‌شده ایران - که به واحد پول کره جنوبی هستند - در فرآیند تبدیل به دلار برای خرید واکسن، دوباره بلوکه شود.

بر اساس این گزارش، مقام مذکور - که نامش فاش نشد - توضیح داد: «ما تاییدیه ویژه‌ای از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا برای این کار دریافت کردیم و در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت از طریق تسهیلات کوواکس بودیم... اما ایران هنوز به دلیل نگرانی از بلوکه شدن پول‌هایش در جریان تبدیل به دلار برای خرید واکسن، تصمیمی نگرفته است».

یونهاپ در خبر دیگری به نقل از این مقام نوشت که سئول و تهران توافق کردند که موضوع نفت‌کش توقیف‌شده را از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل کنند و این توافق در جریان دیدار مدیر کل امور خاورمیانه و افریقای وزارت خارجه کره جنوبی با سفیر ایران حاصل شد.

پیش از این، سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی از سفر یک هیأت دیپلماتیک این کشور به ایران برای رایزنی درباره آزادی نفت‌کش توقیف‌شده این کشور در تنگه هرمز خبر داده بود.

ماه گذشته، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر