|
کدخبر: 324957 مرضیه توکل

دانش‌بنیان‌های نفتی عامل موفقیت ایران در فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود که هر ۳ ماه یک بار منتشر می‌کند، از رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشورمان طی سال گذشته میلادی خبر داد.از نظر کارشناسان، این خبر از این نظر بسیار حائزاهمیت است که بخش زیادی از این رشد اقتصادی را مرهون صنایع نفت و گاز کشور هستیم؛ به‌ویژه باتوجه به اینکه فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی صورت گرفته است، این موضوع اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند.

انرژی دانش‌بنیان‌های نفتی عامل موفقیت ایران در فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریمی

وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تولید و فروش نفت مواجه بود؛ بنابراین باید در این حوزه‌ها چاره‌اندیشی اساسی صورت می‌گرفت. وزارت نفت سیاست‌هایی همچون بهبود روابط با کشورهای منطقه، صدور خدمات فنی-مهندسی به کشورهای دیگر و سهامداری در آنها و استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور را به اجرا گذاشت.

این سیاست در نهایت نتیجه داد؛ به‌نحوی که توانستیم طی سال گذشته میلادی میزان فروش نفت خود را به دوران غیرتحریمی بسیار نزدیک کنیم و صادرات گاز را به فراتر از دوران قبل از تحریم‌ها ببریم.

نظرات هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصاد را درباره این موضوع جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

حق‌شناس ضمن اشاره به افزایش فروش نفت و گاز کشور تصریح کرد: بعد از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در امریکا توانستیم به افزایش فروش نفت کشور مبادرت کنیم. موضوع بعدی این است که در شرایط تحریمی مجبوریم تحریم‌ها را دور بزنیم و نفت خود را با تخفیف بفروشیم. ما در نقل‌وانتقال پول هم دچار مسئله هستیم. باوجود اینکه تحریم‌ها تشدید شده و در زمینه تسویه نیز با مشکلاتی مواجهیم، هم‌اکنون توانسته‌ایم به درآمد ارزی مناسبی برسیم و همچنین به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در سال گذشته میلادی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: فروش نفت و گاز کشور و دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایط تحریمی یک موفقیت برای صنعت نفت و گاز کشور محسوب می‌شود. اقدامات مهمی در زمینه توسعه تجارت نفت و گاز ایران انجام شده که استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز کشور یکی از این موارد بوده است و باید به تداوم استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور اهتمام ورزیم.

این کارشناس اقتصاد توضیح داد: طی سال گذشته میلادی مسائل مختلفی دست به‌دست یکدیگر دادند و بستر برای فروش نفت و گاز کشور مهیا شد. به‌دلایل مختلف از جمله جنگ روسیه و اوکراین و اینکه امریکا و غرب نمی‌خواستند نرخ انرژی بیش از حد بالا برود، کمی از مواضع خود در تحریم‌ها علیه کشورمان کوتاه آمدند. وزارت نفت نیز سیاست‌هایی در راستای افزایش فروش نفت کشور به اجرا گذاشت که تمام این مسائل در نهایت در دستیابی ما به رشد اقتصادی ۵.۴ درصد کشور موثر بود.

حق‌شناس درباره استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز و نقشی که این حوزه در بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشت، خاطرنشان کرد: هرقدر به جلو می‌رویم، استفاده از توان دانش‌بنیانی در صنایع بزرگ کشور افزایش می‌یابد. این به‌معنای بهره بردن از تکنولوژی‌های جدید است.

استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی در صنایع نفت و گاز کشور بسیار مفید بوده است. واقعیت این است که تکنولوژی‌های بسیار بالایی در صنایع نفت و گاز در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما هنوز برای رسیدن به آنها راه طولانی‌ای در پیش داریم. باید به روند فعلی مبنی بر استفاده حداکثری از توان دانش‌بنیانی کشور ادامه دهیم.

حق‌شناس در پایان تاکید کرد: شرایط تحریم مقتضیات خاص خودش را دارد و نیاز به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اساسی داریم. در این وضعیت، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیانی و پیدا کردن راهکارهایی برای فروش نفت و گاز کشور مفید بوده است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها