|
کدخبر: 314270

گازرسانی/شبکه گاز/صنایع

شرایط دریافت قبض گاز رایگان/پاداش به کدام مشترکان داده می‌شود؟

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران شرایط دریافت قبض رایگان و پاداش صرفه‌جویی را تشریح و اعلام کرد که مصرف گاز ۱.۳ درصد مشترکان پرمصرف نزدیک به ۵ درصد کل مصرف بخش خانگی است.

انرژی شرایط دریافت قبض گاز رایگان/پاداش به کدام مشترکان داده می‌شود؟

 مسلم رحمانی گفت: درحال حاضر، ۱۲۵۳ شهر و بیش از ۳۹ هزار روستا در ایران به شبکه گاز متصل شده اند. این اقدام گام مثبت در راستای گاز رسانی بوده است. لازم به ذکر است که ضریب بهره مندی این شهرها و روستاها از خط لوله های گاز ضریب  ۹۴ درصد است.

وی با اشاره به بهره‌مندی حدود ۴۰۰ نیروگاه، ۱۵۲ هزار صنعت، ۷۲۴ صنعت بزرگ شامل پتروشیمی‌ها، سیمان، صنایع فلزی، افزود: از این تعداپ ۲ میلیون مشترک بخش عمومی شامل تجاری، اداری و مذهبی، ۲۵.۷ میلیون مشترک بخش خانگی شامل ۳۰ میلیون واحد مسکونی می‌شوند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با انتقاد از محدودیت‌های بودجه‌ای این شرکت، تصریح کرد: اکنون بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ پروژه گازرسانی در حال اجراست که به هزینه‌کرد ۳۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و تاکنون ۱۵ هزار میلیارد تومان پیشرفت فیزیکی داشتند.

رحمانی گفت: گازرسانی به ۲۷ شهر و ۳۲۰۰ روستا در حال اجراست که ۱۷ هزار میلیارد تومان(همت) باقی سرمایه را برای تکمیل نیاز دارند که تا ۲۶ همت قابلیت افزایش دارد بنابراین امیدوارم مسئله بودجه زودتر حل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مصرف بخش خانگی طی ۱۰ سال اخیر رو به افزایش بوده است هرچند افزایش تعداد مشترکان در این زمینه قابل توجه است، اظهار کرد: هرچند درصد مشترک‌پذیری در بخش صنعتی و نیروگاهی بیشتر از بخش خانگی بوده است اما در نیمه دوم هر سال، مصرف گاز بخش خانگی در اولویت قرار می گیرد زیرا این موضوع خط قرمز وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است. از سویی قراردهای گازرسانی به صنایع ۸ ماهه است به این دلیل که آنها توان استفاده از سوخت جایگزین را دارند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: مصرف بخش صنعت پارسال ۵۰ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته، این موضوع شامل بخش سیمان هم می‌شود.

رحمانی در ادامه با تأکید بر اینکه تعرفه‌های گاز امسال نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییری نکرده اما امسال فاصله پلکان‌ها ۱۰۰ تایی شده است، افزود: در برخی مناطق حدود ۸۰ درصد مشترکان چه شهری چه روستایی مصارف غیر متعارف دارند به طور مثال در یک منزل ۷ بخاری همزمان روشن است.

وی اعلام کرد: ما با همه این مشترکان حضوری صحبت کردیم، از شوراها و دهیاری‌ها کمک خواستیم تا این مشترکان دیگر شاهد قبوض گران نباشند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: طبق مصوبه امسال دولت درباره پاداش صرفه‌جویی، فرصت خوبی مهیا شده و اگر مشترکان در بازه زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفندماه نسبت به دوره مشابه در سال پیش ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر مصرف کنند، از پاداش بیش از ۱۰ برابر قیمت متوسط ۳ پله نخست بهره‌مند می‌شوند.

رحمانی تأکید کرد: با این تفاسیر مشترکان نه‌تنها هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، بلکه مبلغی نیز به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند و در قبض خود مشاهده خواهند کرد به طور مثال یک مشترک در تهران یعنی اگر یک بخاری که همواره روشن است را ۴ ساعت در روز خاموش کند بی‌شک شامل این پاداش می‌شود.

به گفته وی، مصرف ۱.۳ درصد مشترکان پرمصرف نزدیک به ۵ درصد کل مصرف بخش خانگی یعنی ۵ میلیارد مترمکعب است.

منبع: شاناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها