|
کدخبر: 309928

راه‌اندازی پتروشیمی هلیلان و نقش آن در توسعه ایلام

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهم کشور در اشتغالزایی است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعۀ منطقه‌ای به طور خاص در مناطق غربی کشور داشته باشد. مناطقی که به دلیل فقدان اشتغال مؤثر و درآمد پایدار، عمدتاً دچار نوعی مهاجرت به خصوص در قشر تحصیلکردۀ خود به کلانشهرهایی مانند تهران و اصفهان هستند.

انرژی راه‌اندازی پتروشیمی هلیلان و نقش آن در توسعه ایلام

این روند در حالی رخ داده که عمدۀ این مناطق در زمینۀ استعدادهای سرزمینی به ویژه در بهره‌مندی از منابع نفت و گاز، غنی هستند و در صورت برنامه‌ریزی هدفمند روی این منابع و البته تزریق توان نخبگا و دانشگاهیان به مزیت‌های بومی، نه‌تنها می‌توانند اقتصاد استان را شکوفا کنند بلکه با ارزآوری و اشتغالزایی گسترده، در اقتصاد کلان کشور نیز نقش بسزایی خواهند داشت.

یکی از این مناطق غنی که از قضا طبق شاخص‌های توسعه‌ای در زمرۀ استان‌های کم‌برخوردار قرار می‌گیرد اما در صنعت پتروشیمی مزیت‌های منحصربفردی، ایلام است. این استان در حوزۀ انرژی، یکی از مناطق برخوردار کشور است اما بنا به دلایلی از جمله عدم‌آمایش دقیق استان در حوزۀ دانش‌بنیان، نتوانسته به رشد چشمگیری در شاخص‌های اقتصادی برسد که این موضوع خود می‌تواند به دلیل عدم‌توجه به صنایع پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی باشد.

اخیراً که یکی از کلان‌پروژه‌‎های دولت سیزدهم در صنعت پتروشیمی در منطقه هلیلان از توابع استان ایلام در حال اجراست، فرصت بسیار خوبی فراهم شده که حمایت‌های جدی برای توسعۀ صنایع پایین‌دستی در این صنعت ایجاد و زمینه برای راه‌اندازی و فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان زنجیرۀ اتصال صنایع مادر و دانشگاه فراهم شود.

این روند قطعاً می‌تواند با ایجاد جریان‌سازی در استان، هم صنایع کوچک را فعال و به تبع آن اشتغال و اقتصاد را رونق دهد و هم سبب هویت‌بخشی بومی به فعالیت‌های دانشگاه و مراکز استان شود که نتیجۀ هم‌افزایی این دو خروجی، منتج به توسعۀ پایدار استانی خواهد شد.

در همین رابطه، سارا فلاحی؛ نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: الان روند ساخت پروژه پتروشیمی سرعت گرفته و به طور جدی پیگیر اختصاص منابع مالی به این پروژه هستیم گرچه خوشبختانه ۸۰ درصد ماشین‌آلات پتروشیمی هلیلان وارد شده و در آینده‌ای نزدیک نقش مهمی در توسعه شهرستان هلیلان و حتی کل استان ایلام خواهد شد.

اصغر عارفی؛ مدیرعامل پتروشیمی هلیلان نیز با اشاره به نقش مهم این مجموعه در توسعۀ صادرات، از ظرفیت صادراتی سالانه ۲۰۰ میلیون دلاری پتروشیمی هلیلان خبر داده و گفته بود که با تزریق اعتبارات صندوق توسعه ملی و تسهیلات تبصره ۱۸ تا پایان سال ۱۴۰۳ یا اوایل ۱۴۰۴ کل این پروژه آماده بهره برداری می‌شود.

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها