|
کدخبر: 279048

چین نفت روسیه را نابود کرد

پالایشگاه‌های چینی با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم اتحادیه اروپا، خرید نفت روسیه در ماه دسامبر را کاهش داده و نرخ اضافی کمتری پرداخت کردند.

انرژی چین نفت روسیه را نابود کرد

کاهش خرید نفت روسیه از سوی چین و هند که از زمان جنگ اوکراین به مشتریان بزرگ مسکو تبدیل شده‌اند، باعث افزایش انباشت نفت این کشور شده و روی قیمتها تاثیر گذاشته است. اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات دریابرد نفت روسیه را از پنجم دسامبر و واردات فرآورده‌های نفتی این کشور را از پنجم فوریه اجرایی می‌کند.

یک معامله‌گر چینی گفت: نگرانیهای متعدد و سردرگمی زیادی در خصوص مکانیزم سقف قیمت برای نفت روسیه وجود دارد اما افراد تصور می‌کنند محموله‌هایی که قرار است دسامبر به مقصد برسند، برای خرید مشکلی ندارند.

حدود پنج تا هفت محموله گرید نفتی اسپو برای بارگیری در دسامبر به مصرف کنندگان نهایی چینی فروخته شده اند که در مقایسه با حدود ۳۰ محموله نفت روسی در ماه، بسیار اندک محسوب می‌شود. آخرین قراردادهایی که مشاهده شدند، حدود یک دلار و ۷۰ سنت تا یک دلار و ۹۰ سنت بالاتر از قیمت نفت برنت بودند که در مقایسه با نرخ دو دلار و ۷۰ سنت دو هفته پیش، کاهش قیمت نشان می‌دهند.

خریداران به نظاره تاثیر احتمالی مکانیزم سقف قیمت گروه هفت نشسته اند که تحت آن سقف قیمتی برای محدود کردن درآمد نفتی مسکو، اعمال خواهد شد. مسکو تهدید کرده است صادرات به کشورهای مشارکت کننده در این طرح را متوقف خواهد کرد. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است سقف قیمت نفت به نفع چین و هند خواهد بود.

بعضی از پالایشگاه‌های خصوصی چین از برزیل و غرب آفریقا، نفت به قیمت بالاتر خریداری کرده اند تا  از اختلال احتمالی تامین نفت روسیه در دسامبر اجتناب کنند. نرخ فعالیت پالایشگاه‌های خصوصی چین از ۵۸ درصد دو ماه پیش، به حدود ۶۴ درصد در اوایل نوامبر افزایش یافت.

در این بین، پالایشگاه‌های دولتی، خرید نفت اورال روسیه برای تحویل در دسامبر را کاهش داده اند تا از ریسک تحریم‌ها اجتناب کنند. طبق آمار شرکت ورتکسا، تحویل نفت اورال به چین در اکتبر ۲۳۵ هزار بشکه تا ۳۴۰ هزار بشکه در روز برآورد شده که بالاترین حجم در دو سال گذشته به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش رویترز، برای دریافت نفتی که از پنجم دسامبر به بعد بارگیری می‌شود، شرکتهای دولتی در حال ارزیابی ریسک تحریمها در برابر نیاز برای تامین خوراک مورد نیاز هستند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر