|
کدخبر: 276553

واکنش آمریکا نسبت به کاهش تولید نفت اوپک

آمریکا در پاسخ به این کاهش هدف تولید اوپک، با ارسال بخشی از ذخایر استراتژیک این کشور به بازا‌های نفت، نارضایتی خود را از تصمیم اپک پلاس اعلام کرده است.

انرژی واکنش آمریکا نسبت به کاهش تولید نفت اوپک

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ذخایر نفت خام ۹.۹ میلیون بشکه برای هفته منتهی به ۷ اکتبر خبر داد. طبق آمار‌های منتشره رویترز، ذخایر نفت خام تجاری در حال حاضر به ۴۳۹.۱ میلیون بشکه رسیده است که در حدود ۱۲ میلیون بشکه بالاتر از سطح گذشته است. اما همچنان به میزان ۳.۶۸ میلیون بشکه کمتر از میانگین پنج ساله است. در حال حاضر میزان کسری ذخایر کاهش یافته است. تولید نفت خام اندکی کاهش یافت و به ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز (MMbbl/d) رسید. با این حال، به طور کلی، تولید در ۲۶ هفته گذشته تقریباً ثابت مانده است. تولید نفت خام تصفیه شده همچنان با کسری مواجه است به ویژه، در مورد نفت کوره تقطیر شده.

اساساً به نظر می‌رسد وضعیت در بازار صعودی باشد، به ویژه به دلیل ذخایر پایین بنزین. در عین حال، تقاضای کلی ضعیف است و پیش‌بینی می‌شود که تقاضا از این مقدار هم کمتر شود. دیروز، آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی رشد تقاضای خود را به ۰.۰۸ میلیون بشکه در روز برای سال جاری و ۰.۴۷ میلیون بشکه در روز برای سال ۲۰۲۳ کاهش داد. آژانس همچنین نسبت به کاهش تولید اخیر اوپک پلاس ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این تصمیم می‌تواند نقطه عطفی برای اقتصاد جهانی باشد که در آستانه رکود قرار دارد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کاهش تولید رکود را بدتر کرده و در نهایت منجر به کاهش شدیدتر تقاضا خواهد شد.

در حالت تعادل، چندین عامل متناقض بازار را هدایت می‌کنند. از یک سو، به دلیل تصمیم اوپک پلاس، شاهد کاهش عرضه هستیم. از سوی دیگر، ما شاهد کاهش تقاضا، به ویژه در اقتصاد‌های صنعتی به دلیل رکود اقتصادی هستیم. بازار باید شرایط ویژه‌ای داشته باشد تا بتواند این عوامل را تحت تأثیر قرار دهد.

اتخاذ کاهش تولید نفت تصیمم درستی است

دبیر کل سازمان کشور‌های عربی صادر کننده نفت (OAPEC) روز شنبه اعلام کرد، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه نفت صحیح است و در زمان مناسبی هم اتخاذ شده است.

علی بن، دبیرکل «سازمان کشور‌های عربی صادر کننده نفت» (OAPEC)، گفت: این تصمیم با در نظر گرفتن شرایط به خصوص اقتصاد جهانی لحاظ شده است؛ و با رویکرد موفقیت‌آمیز اوپک پلاس در اتخاذ گام‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از هرگونه عدم تعادل در بازار نفت، به ویژه در طرف عرضه و تقاضا، همسو بود. کشور‌های عربی صادر کننده نفت شامل الجزایر، بحرین، مصر، عراق، کویت، لیبی، قطر، عربستان سعودی، سوریه، تونس و امارات متحده عربی است.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) متشکل از ۱۳ عضو (اوپک) و متحدانش، از جمله ایران و روسیه، در نشست خود در ۵ اکتبر، هدف تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

در حال حاضر میزان عرضه و تقاضای جهانی نفت در تعادل است و در صورتی که به هر دلیل میزان تقاضا افزایش یابد، با بر هم خوردن این تعادل از سمت عرضه قیمت چهانی نفت جهش خواهد نمود.

آمریکا در پاسخ به این کاهش هدف تولید اوپک، با ارسال بخشی از ذخایر استراتژیک این کشور به بازا‌های نفت، نارضایتی خود را از تصمیم اپک پلاس اعلام کرده است. در حال حاضر ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا در کمترین میزان ۵ سال گذشته خود قرار دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها