|
کدخبر: 273643

با خشک شدن دریاچه ارومیه مجاوران این شهر مهاجرت می کنند

نوروز زاده گفت: در صورت خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، آب و هوای منطقه تغییر خواهد کرد و کشاورزی و دامداری در خطر از بین رفتن قرار خواهد گرفت و در نتیجه آن، بالای ۱۴ میلیون نفر در استان ها و حتی کشورهای همجوار در معرض آوارگی و مهاجرت قرار خواهند گرفت.

وحید نوروززاده در نطق پیش از دستور خود در اجلاس نهم این شورا، گفت: آذربایجان پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی کشور را دارد که نیازمند عزم و اراده دولت است. آذربایجان شرقی در صنایعی همچون چرم، قطعه سازی، دام و طیور و صنایع تبدیلی کشاورزی دارای ظرفیت بالا بوده و قادر به ارز آوری برای کشور از باب ثروت و سرمایه پایدار است. اما متاسفانه بعضا در ادوار گذشته تاکنون شاهد بی مهری مسئولین واقع شده است.

نوروززاده تصریح کرد: عدم تکمیل طرح های انتقال آب و کم آبی خصوصا در حوزه کشاورزی و آب شرب روستاها، ضعف زیرساخت‌های ریلی، شبکه اینترنت و تلفن همراه، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی ضعف زیر ساخت های جاده ای و مواصلاتی، کمبود امکانات بهداشتی و درمانی خصوصا در شهرستان ها و روستاها، اختصاص بودجه ناکافی، ضعف در سیستم فاضلاب شهری در برخی شهرها از جمله ملکان، خشک شدن درخت ها و باغات کشاورزی بدلیل کم آبی و بعضا بی آبی، عدم حمایت از صنایع یا سرمایه گذار، کمبود فضاها و نیروی های آموزشی، حاشیه نشینی، مهاجرت از روستاها به شهرها و مرکز استان، آلودگی هوای ایجاد شده توسط پالایشگاه و نیروگاه و برخی کارخانجات، و غیره همگی گوشه ای از مشکلات استان است.

وی خاطرنشان کرد: مس سونگون، از جمله پتانسیل‌های قوی استان از بابت دارا بودن منابع معدنی و کانی بسیار بالا در استان است که در صورت مدیریت می تواند ارزش افزوده بالایی برای استان رقم زند، متاسفانه بدون فرآوری، بارگیری و به استانی دیگر می رود که می توان با ایجاد زیر ساخت های لازم همچون صنایع تبدیلی و حفظ ارزش افزوده در اشتغال پایدار و جلب سرمایه در بخش های دیگر مفید واقع شود.

عضو شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: دریاچه ارومیه - نگین آذربایجان- بزرگترین دریاچه داخلی ایران، در حدود ۶۰۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت در سال ۷۷، در ردیف ۲۵ دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت، بزرگترین دریاچه داخلی ایران، بزرگترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب‌شور دنیا بود که حدود ۱۳۰۰۰ هزار سال دارای آب و امروز جز کویری شوره زار چیزی از آن باقی نمانده است.

وی افزود: در صورت خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، آب و هوای منطقه تغییر خواهد کرد و کشاورزی و دامداری در خطر از بین رفتن قرار خواهد گرفت و در نتیجه آن، بالای ۱۴ میلیون نفر در استان ها و حتی کشورهای همجوار در معرض آوارگی و مهاجرت قرار خواهند گرفت.

نوروززاده‌ گفت: انتظار و مطالبه مردم آذربایجان از دولت سیزدهم این است که باید با رایزنی و دستگاه دیپلماسی خود با کشورهای مجاور همچون آذربایجان و ترکیه، تفاهم نامه‌ای برای انتقال آب، جهت احیای آن را در دستور کار خود قرار دهند و این زیست بوم طبیعی و نگین فیروزه ای ایران را از خطر خشکسالی کامل نجات دهند.

نماینده استان آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: من از شهرستان ملکان، سرزمین خوشه های طلایی انگورم. زادگاهم تاریخی کهن، محصولاتی شیرین تر از شهد دارد. مرغوبترین انگور، کشمش و دوشاب کشور، از قطب های تولید مرغ و تخم مرغ ایران و بسیاری محصولات کشاورزی است. اما متاسفانه محروم از ابتدایی ترین امکانات و زیر ساخت ها و نیازمند توجه است.

نوروززاده عنوان کرد: ملکان، شهر خوشه های طلایی، قطب تولید انگور در سطح کشور، دارای بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور و تولید بیش از ۲۷۰ هزار تن انگور در تولید کشمش رتبه اول را دارد که متاسفانه به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی موجب هدر رفت سرمایه شهرستان و کاهش قیمت آن و ایجاد ضرر برای کشاورزان زحمت کش می کند و ضروری است با توجه به پتانسیل بالا برای صادرات خشکبار به کشورهای خلیج فارس و اروپا می تواند قادر به ارز آوری برای کشور باشد و این امر نیازمند حمایت وزارت جهاد کشاورزی و اقتصاد و صمت است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها