|
کدخبر: 272437 فاطمه صفری

کارشناس انرژی در گفت و گو با گسترش‌نیوز:

نیازی به واردات بنزین نداریم / جایگاه های سوخت باید متراکم باشند

مرادی کارشناس انرژی می‌گوید: به عقیده بنده و به عنوان کسی که سالهای زیادی در کمیسیون انرژی فعالیت داشته ام مشکل در توزیع بنزین وجود دارد. یعنی توزیع انرژی در کشور ما نابرابر است.

انرژی نیازی به واردات بنزین نداریم / جایگاه های سوخت باید متراکم باشند

بنزین مساله پر مناقشه ای که روی تمامی بازار ها تاثیر گذار است و افزایش قیمت آن گریبان گیر معیشت مردم می شود. اما اکنون مساله افزایش قیمت بنزین نیست بلکه  واردات یا عدم واردات آن است. زیرا در روز جاری  مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، جلیل سالاری گفت: امسال برنامه‌ای برای واردات بنزین نداریم اما باید دید که شرایط چگونه پیش می‌رود. اکنون این سوال وجود دارد که بی آنکه واردات بنزین داشته باشیم با کمبود بنزین مواجه  نمی شویم؟

حسن مرادی کارشناس انرژی  و استاد دانشگاه در رابطه با این موضوع  به گسترش نیوز می گوید: به عقیده بنده و به عنوان کسی که سالهای زیادی در کمیسیون انرژی فعالیت داشته ام مشکل در توزیع است. یعنی توزیع انرژی در کشور ما نا برابر است

مرادی

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه گرانی زمین پمپ بنزین منجر به متمرکز شدن جایگاه های سوخت شده است در این زمینه توضیح داد: . بر خلاف کشور های غربی که توزیع بنزین به صورت گسترده و متراکم است در کشور ما جایگاه های بنزین  به صورت متمرکز جایگذاری شده است. به عنوان مثال در شمال شهر تهران زمین احداث پمپ بنزین گران است به همین دلیل  ما به شدت کمبود پمپ بنزین را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد:  کسی که در منطقه ملاصدرا زندگی می کند برای دریافت سوخت باید مسیر طولانی را طی کند زیرا،  یک پمپ بنزین اواسط خیابان یوسف آباد و سید جمال الدین اسد آبادی است و یک پمپ بنزین در میرداماد که متاسفانه پمپ بنزین میرداماد چند ماه است که تعطیل شده است. در چنین شرایطی مردم چه کنند؟ مساله عدم توزیع مناسب بنزین است.

صادرات و واردات لازمه هر کشور

مرادی با اشاره به اینکه در کشور ما کمبود بنزین وجود ندارد و در صورت کمبود نمی‌توان آن را به عنوان مشکل قلمداد کرد، اضافه کرد: به نظر نمی رسد که ما کمبود بنزین داشته باشیم درصورتی که این کمبود به وجود بیاید  به راحتی می توانیم واردات داشته باشیم و مساله مهمی به نظر نمی رسد. البته ما به صورت همزمان می توانیم واردات بنزین  داشته باشیم  و مازاد بنزین در کشور را یا به صورت آزاد بفروشیم و یا  به کشور دیگر صادر کنیم. به عبارتی هم وارد می کنیم و هم صادر می کنیم که این دو مساله هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند. بنابر این باید توجه داشت که صرف صادرات بخشی از بنزین یک ضعف برای کشور و شرکت های مربوطه به شمار نمی آید.

قاچاق سوخت به دلیل تفاوت قیمت

 وی در پاسخ به این سوال که آیا واردات بنزین منجر به قاچاق سوخت نمی شود در رابطه با این موضوع توضیح داد: قاچاق سوخوت ناشی از اختلاف قیمت درون و برون مرزی است .به طوری که در هر نقطه ای از مرز های ما شلنگی باشد بنزین به آن سوی مرز جاری می شود زیرا آنطرف مرز بنزین قیمت چند برابری دارد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: تفاوت قیمت ها منجر به قاچاق سوخت شده به همین دلیل طبیعی است که به صورت سازمان یافته بنزین قاچاق شود. ضمن آنکه هر اتومبیلی هم می تواند در دام قاچاقچی بیفتد و بنزین را با قیمتی اندک در کشور خریداری کند و به صورت قاچاق در کشور های هم مرز به فروش برساند. بنابراین در این شرایط که هر اتوبوس و کامیونی پتانسیل بردن بنزین یا گازوئیل را دارند امری طبیعی است

وی در پایان گفت: بنا به اطلاع ما حداقل بیش از ۸۰۰ تقاضا برای مجوز ثبت شده است، در بین تقاضاهای ثبت شده مشاهده می‌شود که درخواست مجوز و احداث جایگاه در کلانشهرها برای سرمایه گذاران جذاب نیست و بنا به اطلاع ما تقریباً هیچ درخواستی در این نقاط ثبت نشده است و اکثریت تقاضاها مربوط به نقاطی هست که جایگاه‌های فعال آنها زیان ده هستند.» این موضوع را اسد الله قلی زاده، رئیس صنف جایگاه داران  به یکی از رسانه ها گفته است. جالب است که مرادی هم همین نظر را دارد و در رابطه با این موضوع می گوید : این تعداد درخواست برای احداث پمپ بنزین منطقی است زیرا افزایش تعداد جایگاه های بنزین توزیع آن را ساماندهی می کنند. و با توجه به اینکه ما توزیع مناسبی در کشور را شاهد نیستیم ممکن است در نقاط پرجمعیت تهران دیگر با کمبود سوخت مواجه نباشیم. به همین دلیل دولت باید با سخاوت به متقاضیان جایگاه مجوز دهد تا دیگر شاهد مترکز بودن جایگاه های سوخت نباشیم  و برای دریافت سوخت مسیر طولانی طی نشود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها