|
کدخبر: 271771

۲۳۳ درصد موجودی سد شمیل و نیان رشد کرد/ کاهش بی سابقه ذخیره آب سد اکباتان

وضعیت مهم‌ترین سدهای تامین‌کننده آب شرب و کشاورزی از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا ۲۵ مردادماه به این‌گونه است که سد شمیل و نیان در هرمزگان با رشد بیش از ۲۰۰ درصدی موجودی آب روبرو شده‌اند اما سد اکباتان همدان بالاترین کاهش موجودی مخزن را تجربه کرده است.

سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) گرچه از نظر میزان بارش‌ها یکی از خشک سال ترین سال‌های آبی به شمار می‌رود اما بروز پدیده مونسان در طی هفته‌های اخیر سبب افزایش اندک میزان ورودی آب به سدهای کشور و بهبود بیلان روان آب شد.

درعین‌حال وضعیت برخی سدها نیز متأثر از خشکسالی به بدترین حالت ممکن رسیده است.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد سد شمیل و نیان در استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) تا ۲۵ مردادماه  با ۲۳۳ درصد رشد موجودی آب نسبت به سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) روبرو شده است.

به‌این‌ترتیب موجودی آب این سد تا ۲۵ مردادماه به رقم ۵۷ میلیون مترمکعب رسیده و بیانگر آن است که درصد پرشدگی آن ۵۸ درصد است.

همچنین سد استقلال در استان هرمزگان با ۱۲۳ درصد رشد موجودی آب نسب به سال آبی پارسال روبرو شده و براین‌اساس موجود آب این سد نیز به رقم ۱۷۷ میلیون مترمکعب رسیده که نشان از ۷۴ درصد پرشدگی این سد است.

سد دز در استان خوزستان نیز با رشد ۴۴ درصدی موجودی مخزن نسبت به سال آبی پارسال دارای یک میلیارد و ۶۸۹ میلیون مترمکعب آب با ۶۴ درصد پرشدگی است.

سد درودزن، ملاصدرا در استان فارس با ۲۵ درصد رشد موجودی نسبت به سال آبی پارسال ۷۳۸ میلیون مترمکعب آب دارد و درصد پرشدگی آن نیز به ۵۳ درصد رسید.

سد شهر بیجار در استان گیلان با ۱۸ درصد رشد موجودی در سال آبی جاری همراه شده و موجودی فعلی آن تا ۲۵ مردادماه به رقم ۶۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

سدهای ۱۳ گانه حوضه دریاچه ارومیه هم با ۱۶ درصد رشد موجودی آب تا ۲۵ مردادماه نسبت به سال آبی پارسال همراه شده‌اند و مجموع موجود آنها به عدد ۷۵۲ میلیون مترمکعب با ۴۵ درصد پرشدگی رسید.

سدهای دارای کاهش موجودی آب نسبت به سال آبی پارسال

سد اکباتان، آبشینه در استان همدان دارای بالاترین میزان کاهش موجودی آب نسبت به سال آبی پارسال است به‌گونه‌ای که میزان این کاهش ۸۳ درصد است که موجود آب آن را به ۲ میلیون مترمکعب رسانده و درصد پرشدگی ۵ درصدی دارد.

سد کرخه خوزستان نیز با ۵۵ درصد کاهش موجودی آب نسبت به سال آبی پارسال روبرو شده و براین‌اساس موجودی آب آن از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ مردادماه به عدد ۸۳۳ میلیون مترمکعب با ۱۶ درصد پرشدگی رسیده است.

چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ مردادماه با کاهش ۵۴ درصدی موجودی آب نسبت به مدت مشابه در سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) همراه شده‌اند و به‌این‌ترتیب موجودی آنها ۱۷۸ میلیون مترمکعب شد.

سدهای تهم در زنجان و ایلام در استان ایلام هم با کاهش ۴۸ درصدی موجودی آب نسبت به سال آبی پارسال روبرو شده‌اند.

براین‌اساس موجودی آب سد تهم تا ۲۵ مردادماه به عدد ۲۰ میلیون مترمکعب و سد ایلام ۲۳ میلیون مترمکعب شده است.

سد شهید رجایی مازندران نیز با ۴۱ درصد کاهش موجودی آب نسبت به سال آبی پارسال همراه شده و موجودی فعلی آن تا ۲۵ مردادماه به عدد ۲۳ میلیون مترمکعب بالغ شده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر