|
کدخبر: 271763

پیشرفت ۸۸ درصدی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: ­پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال حاضر حدود ۸۸ درصد است و طرح مذکور از چهار جزء اصلی تشکیل شده است.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی برای تامین آب دریاچه ارومیه، اجرای طرح انتقال آب از رودخانه ذاب به حوزه دریاچه ارومیه است که در ۱۴۰۱ علی رغم اینکه اعتبار مصوب این طرح مبلغ ۵۲۳ میلیارد ریال بوده اما با توجه به اهمیت طرح، تخصیص اعتبارات آن به میزان یک هزارو ۸۷۱ میلیارد ریال از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است.

این طرح سالانه در حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب از آبهای خروجی از کشور را مهار و به دریاچه ارومیه انتقال می‌دهد که درحال‌حاضر پیشرفت فیزیکی آنها به شرح زیر است:

الف) سد خاکی کانی سیب و تاسیسات وابسته (پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد ـ فعالیت‌های تکمیلی در دست اجرا می‌باشد).

ب) تونل انتقال آب اصلی به طول ۶۷‌‌‌‌/۳۵ کیلومتر (پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد، تونل به صورت کامل حفاری شده است ـ ترمیم شکستگی سگمنت‌های تونل در بخش ورودی و اتمام سازه اتصال آبگیر به تونل ورودی در دست اجراست).

ج) کانال انتقال آب از خروجی تونل اصلی به سمت دریاچه ارومیه به طول ۵‌‌‌/۱۱کیلومتر (به صورت کامل انجام شده است و فعالیت‌های تکمیلی در دست اجرا می‌باشد)

د) بند انحرافی بادین‌آباد و کانال انتقال از بادین به مخزن سد کانی سیب به طول ۶‌‌‌/۴ کیلومتر (پیشرفت فیزیکی بند ۱۰۰ درصد و کانال آب آور آن ۴۰ درصد ـ این بخش از طرح موجب افزایش آب تنظیمی به میزان ۱۸۰ میلیون متر مکعب خواهد شد)

شایان ذکر است پیشرفت فیزیکی احداث راه‌های جایگزین برابر با ۶۷ درصد و استملاک اراضی به میزان یک هزار ۶۷۰ هکتار انجام شده است.

بنابر این گزارش وضعیت اعتبارات تخصیص یافته به این طرح در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۹۸ میلیارد تومان بوده و درامسال نیز علی رغم اینکه اعتبار مصوب این طرح مبلغ ۵۲۳ میلیارد ریال بوده اما با توجه به اهمیت طرح، تخصیص اعتبارات آن به میزان یک هزارو ۸۷۱ میلیارد ریال از سوی سازمان ابلاغ شده است

 همچنین از محل اعتبارات ردیف ۲-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با عنوان «تامین آب، آبرسانی اضطراری به شهرها و روستاها و جبران حقابه‌های قانونی منتقل شده به بخش آب» مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شده است که متناسب با تحقق منابع، تخصیص اعتبارات آن از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.

 همچنین از محل ظرفیت‌های بند (ل) تبصره ۵ و بند (ی) تبصره ۱قانون بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور، منابعی برای کمک به طرح‌های بخش آب پیش‌بینی شده است که این طرح نیز جزء اولویت‌های اصلی این سازمان در توزیع اعتبارات این بندها خواهد بود.

بنابر این گزارش عملیات اجرایی سدهای سیلوه و چپرآباد نیز که در حدود ۹۵ میلیون متر مکعب از منابع آبی دریاچه را تامین خواهند نمود، با استفاده از اعتبارات پیش‌بینی شده از سوی سازمان در سنوات گذشته اجرا و خاتمه یافته است.

همچنین پیشنهاد اعتبارات موضوع بند (م) ماده ۲۸ قانون فوق الذکر برای سال ۱۴۰۱ از طرف وزارت کشور هنوز دریافت نشده است که پس از دریافت درخواست، بررسی و اقدام خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر