|
کدخبر: 263559

آمادگی نیروگاه‌ها برای روزهای گرم چقدر است؟

تاکنون ۹۹ درصد برنامه تعمیرات نیروگاه‌های کشور به پایان رسیده و خروج اضطراری نیروگاه‌ها حداکثر ۳ درصد پیش‌بینی شده است، همچنین طبق گفته‌های معاون راهبری تولید برق شرکت برق حرارتی نیروگاه‌های حرارتی کشور پیک تابستان امسال با آمادگی کامل در مدار تولید برق خواهند بود.

انرژی آمادگی نیروگاه‌ها برای روزهای گرم چقدر است؟

بیش از ۹۵ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، این نیروگاه‌ها شامل واحدهای گازی، بخاری و سیکل‌ترکیبی هستند که هر ساله در بازه‌های زمانی مشخصی مورد تعمیرات و آماده‌سازی قرار می‌گیرند.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا در دولت سیزدهم بیش از ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی به بهره‌برداری برسد. برای فصل تعمیرات امسال نیروگاه‌های حرارتی ۹۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی پیش‌بینی شده است، این اقدامات شامل ۶۶۱ پروژه تعمیراتی است که تاکنون ٩٩ درصد فعالیت‌های مربوط به این بخش خاتمه یافته است.

۶۶۱ پروژه تعمیراتی یاد شده شامل ۳۰ مورد تعمیرات اساسی در نیروگاه‌های بخار، ۷۹ مورد تعمیرات اساسی واحدهای گازی، ۲۶ مورد بازدید مسیر داغ، ۳۶۱ مورد بازدید اتاق احتراق و ۱۶۵ مورد نیز تعمیرات دوره‌ای در واحدهای بخاری است که تمامی این اقدامات طبق برنامه در حال انجام بوده و پیش‌بینی شده تا پایان اردیبهشت تمامی واحدهای در حال تعمیر به چرخه تولید بازگردند و نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی کامل در مدار باشند.

طبق اعلام وزارت نیرو، ناصر اسکندری  معاون راهبری تولید برق شرکت برق حرارتی در این رابطه اعلام کرد: آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای تولید برق پایدار هدف اصلی این مجموعه است؛ از این رو همه ساله پس از عبور از فصل گرم سال و شروع مهرماه فصل تعمیراتی نیروگاه‌های حرارتی آغاز شده و باید تا خردادماه سال بعد به پایان برسد. چراکه از خردادماه با افزایش مصرف برق کشور بایستی نیروگاه‌ها آمادگی کاملی برای پاسخگویی به بار مصرف این بازه زمانی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های حرارتی کشور پیک تابستان امسال با آمادگی کامل در مدار تولید برق خواهند بود، گفت: براساس آمارهای جهانی بین دو تا پنج درصد نیروگاه‌ها ممکن است در زمان اوج مصرف برق به دلیل حوادث پیش‌بینی نشده دچار خروج اضطراری شوند که با فعالیت‌های انجام شده در فصل تعمیراتی امسال امیدواریم تابستان امسال حداکثر سه درصد خروج اضطراری داشته باشیم.

افزایش مصرف برق و وجود ناترازی بین تولید و مصرف امری روشن و بدیهی است اما به‌نظر می‌رسد که وزارت نیرو با اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی به دنبال رفع این ناترازی و دور زدن خاموشی‌ها باشد اما باید دید که چه میزان از برنامه‌ها و سیاست‌های این بخش رنگ عمل به خود می‌گیرد.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر