|
کدخبر: 262082 سهیل فرزین

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

این مشترکان منتظر قطعی برق در تابستان باشند

صالحی گفت: ما امیدواریم که در سال جاری و با تاسیس بورس انرژی و خرید فروش برق (مخصوصا در بخش صنایع) بخشی از منابع به سمت نیروگاه سازی جذب شود.

انرژی این مشترکان منتظر قطعی برق در تابستان باشند

آیا تابستان امسال هم قطعی برق خواهیم داشت؟ این موضوعی است که اکثر مخاطبان گسترش نیوز از این رسانه پیگیری می کنند. خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با حمیدرضا صالحی نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

برق صنایع قطع خواهد شد

صالحی در این گفتگو اظهار داشت: از آنجا که در سال های گذشته ما با کمبود ظرفیت تولید برق در کشور روبرو بودیم و از طرفی سرمایه گذاری خاصی نیز در این زمینه صورت نگرفته است، پیش بیینی ها بر این است که با رشد مصرفی که ما همواره با آن روبرو هستیم امسال نیز مانند سال های گذشته در فصل تابستان با خاموشی برق صنایع روبرو خواهیم بود. البته گفتنی است نیروگاه هایی اخیرا وارد مدار شده اند اما آنها نیز کسری از کمبود برق کشور را تامین می کنند و پاسخگوی نیاز ما نیستند. تامین برق خانگی جزو اولویت های دولت به شمار می رود و من فکر نمی‌کنم در تامین برق این بخش با مشکل روبرو شویم.

صالحی

وی تصریح کرد: طبق یک سال اخیر سیاست هایی که باید اعمال میشد تا منابعی به سمت فعالسازی و مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد و تاسیس نیروگاه های جدید می شد اعمال نشد. گرچه این نیاز توسط وزیر نیرو احصا شده بود و ایشان روی ورود بخش خصوصی به تامین برق و ایجاد نیروگاه ها تاکید داشتند اما بنا به دلایل مختلفی مانند عدم همکاری برخی افراد و نهادها ما شاهد به تحقق پیوستن این مورد نبودیم.

خرید و فروش برق در بورس

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در ادامه گفت: ما امیدواریم که در سال جاری و با تاسیس بورس انرژی و خرید فروش برق (مخصوصا در بخش صنایع) بخشی از منابع به سمت نیروگاه سازی جذب شود تا از این طریق بتوان از خاموشی های گسترده برق چه در بخش صنایع و چه بخش خانگی جلوگیری کرد.

صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود به میزان صادرات برق کشور اشاره کرد و گفت: طبق آمارهای موجود، نیاز به برق در کشور به مراتب افزایش پیدا کرده و صادرات برق به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. البته در قراردادهای صادراتی که میان ایران و کشورهای خریدار برق ما تنظیم شده است قید شده که اولویت با تامین برق داخلی است و در صورت نیاز برق صادراتی به حداقل خود خواهد رسید. به همین دلیل میزان قبل توجهی برق به خارج از کشور صادر نمی شود. اما گفتنی است نیاز داخلی شرایطی را به وجود آورده است که ما از کشورهایی مانند ارمنستان و ترکمنستان اقدام به واردات برق کرده ایم.

کمبود سرمایه گذاری های جدید در حوزه برق کشور

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه به سرمایه گذاری های جدید در حوزه برق کشور اشاره کرد و گفت: این سرمایه گذاری‌ها عمدتا در بخش نیروگاه های حرارتی انجام شده است اما نکته اینجاست که این میزان سرمایه گذاری نسبت به کمبود برق کشور عدد چشمگیری نیست. در همین راستا نیاز است تا سیاست های دولت در حوزه انرژی تغییر کند. دولت باید اجازه دهد تا صاحبان نیروگاه ها و سرمایه گذاران نیروگاهی بتوانند برق را با قیمت تمام شده به صنایع بفروشند. از آنجا که صنایع نیز برای تولید پایدار نیاز مبرم به انرژی دارند به طور حتم مشکلی با خرید برق با قیمت تمام شده نخواهند داشت. گرچه لازم به ذکر است که قیمت تمام شده ما بدون شک قیمت بالایی نخواهد بود.

وی در پایان گفت: امروزه یک سوم برق تولیدی کشور در حوزه صنایع مصرف می شود. اگر تامین این میزان برق به بخش خصوصی واگذار شود و صاحبان نیروگاه ها از این طریق به درآمد برسند قطعا شاهد افزایش نیروگاه ها در کشور و تامین برق پایدارتر و پایان خاموشی های برق در سطح کشور خواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها