|
کدخبر: 259913

اشتراک آب برخی مدارس این شهرها قطع شد!

امروز آب مدرسه خیرساز امیرالمومنین را دقیقاً زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه قطع کردند! مامور شرکت آب در ساعت فعالیت آموزشی با ورود غیرقانونی به مدرسه، اشتراک آب را به دلیل بدهی فاضلاب قطع کرد به گونه‌ای که دانش‌آموزان حتی برای رفتن به سرویس بهداشتی نیز با مشکل مواجه شدند.

اخیراً مدارس پس از دو سال تعطیلی، از ۱۴ فروردین آموزش حضوری را آغاز کرده‌اند اما در همین مدت، شرکت آب و فاضلاب تهران به قطع آب برخی مدارس به بهانه بدهی اقدام کرده است! اقدامی که هیچ مبنای قانونی ندارد.

وزرای آموزش و پرورش در ادوار مختلف به کرات اعلام کرده‌اند که طی مذاکره با وزارت نیرو، آب و برق هیچ مدرسه‌ای به دلیل بدهی یا به هر بهانه دیگری قطع نخواهد شد؛ این موضوع اما در تمام این سال‌ها، هیچگام به مرحله اجرا نرسید و در حد همان وعده‌ باقی ماند و مدیران مدارس و دانش‌آموزان بارها، قطع آب و برق مدرسه را شاهد بوده‌اند!

اگر چه طبق قانون بودجه هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس البته تا سقف الگوی مصرف تعیین شده، رایگان است اما مدیران مدارس معتقدند به دلیل تعداد بالای جمعیت دانش‌آموزان و فرسودگی مدرسه قادر به رعایت الگوی مصرف نیستند و همین موضوع باعث شده که مازاد بر الگوی تعیین شده آب، برق و گاز مصرف کرده و هزینه پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت هزینه و بدهی مدرسه، شاهد قطع اشتراک آب و برق مدرسه خود بوده‌اند.

اخیراً مدارس پس از دو سال تعطیلی، از ۱۴  فروردین امسال آموزش حضوری را آغاز کردند اما در همین مدت نیز شرکت آب و فاضلاب به قطع غیرقانونی آب برخی مدارس با وجود حضور دانش‌آموزان در مدارس اقدام کرده است! چند مدرسه در شهر تهران و یک مدرسه در شهر قم در همین ایام، قطع انشعاب آب مدرسه از سوی "آبفا" را تجربه کردند.

در نمونه اخیر چنین اقدام غیرقانونی از سوی سازمان آب، والدین دبیرستان امیرالمونین منطقه 18 آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کردند: «امروز آب مدرسه خیرساز امیرالمومنین را دقیقاً زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه قطع کردند! مامور شرکت آب در ساعت فعالیت آموزشی با ورود غیرقانونی به مدرسه، اشتراک آب را به دلیل بدهی فاضلاب قطع کرد به گونه‌ای که دانش‌آموزان حتی برای رفتن به سرویس بهداشتی نیز با مشکل مواجه شدند.»

قطع اشتراک آب مدرسه آن هم به دلیل بدهی فاضلاب! در شرایطی انجام می‌شود که طبق بند یک تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱، تمام مدارسی که توسط خیرین یا با مشارکت آنها ساخته می‌شوند از پرداخت حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل کنتور آب، گاز و فاضلاب و حق انشعاب، افزایش آمپراژ و حق وصل کنتور برق معاف هستند!

همچنین بر اساس خبر دیگری، در شهر قم نیز اشتراک آب مدرسه‌ای به دلیل بدهی ۵ میلیون تومانی قطع شده است و ۲۰۰ دانش‌آموز مدرسه حتی نمی‌توانند از سرویس بهداشتی مدرسه استفاده کنند (البته با مساعدت خیران، بدهی این مدرسه پرداخت شد!)

تراژدی قطع آب و برق مدارس علی‌رغم اعلام چندباره مسئولان آموزش وپرورش مبنی بر پایان این موضوع همچنان پرونده‌ای باز دارد و مدارس دولتی عادی را که بدون احتساب این موضوع با انواع و اقسام مشکلات مواجه هستند، بیش از پیش دچار چالش کرده است.

در همین رابطه این پرسش مطرح است؛ وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش به عنوان دو روی سکه ماجرای قطع آب مدارس چه نقشی در حل مشکل دارند؟ مأموران شرکت آب با کدام مجوز در ساعت فعالیت آموزشی و حضور دانش‌آموزان به مدرسه مراجعه کرده و به قطع اشتراک آب اقدام می‌کنند و چرا مسئولان وزارت آموزش و پرورش، وضعیت بدهی‌های معوق مدارس دولتی و اجرای قوانین را پیگیری نکرده و تفاهمی با شرکت‌های آب، برق و گاز نداشته‌اند؟ آیا مدارس دولتی به حال خود رها شده‌اند؟

برای پیگیری موضوع قطع اشتراک آب مدارس و تهمیدات و رایزنی‌های احتمالی آموزش و پرورش با وزارت نیرو به منظور جلوگیری از تکرار این ماجرا، تماس‌هایی را با مسئولان وزارت آموزش و پرورش و شهر تهران داشتیم اما متأسفانه تا به امروز پاسخ روشنی در پاسخ به این سؤالات دریافت نکردیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر