|
کدخبر: 254035

کمیسیون اروپا چه تصمیمی در مورد نفت روسیه گرفتند؟

دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در لوگزامبورگ گردهم آمده تا در واکنش به جنگ اوکراین، درباره کاهش وابستگی این بلوک به نفت و گاز روسیه و تشدید تحریم‌ها علیه مسکو بحث و تبادل نظر کنند.

اتحادیه اروپا از آغاز جنگ در اوکراین چندین بسته تحریمی سنگین علیه روسیه وضع کرده و تا مرز تحریم حوزه انرژی روسیه پیش رفته است؛ اما به دلیل مخالفت برخی کشورهای عضو از جمله مجارستان که رابطه‌ای قوی با روسیه دارد و پیامدهای ناشی از آن بر افزایش بهای سوخت، موفق به اعمال آن نشده است.

کمیسیون اروپا سرگرم تنظیم بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه است که گفته می‌شود حوزه نفت و گاز را نیز شامل می‌شود.  این کمیسیون به ۲۷ کشور پیشنهاد کرده که تحریم‌ها علیه روسیه را با توقف خرید زغال سنگ از این کشور که ۴۵ درصد مجموع واردات اتحادیه اروپا از این حیث را تشکیل می‌دهد و نیز بستن بنادر اروپایی به روی کشتی‌های روسی افزایش دهند.

کمیسیون اروپا همچنین خواستار وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه است، اما تحریم احتمالی نفت روسیه که ۲۵ درصد مجموع واردات اروپاست و تحریم گاز روسیه که ۴۵ درصد کل واردات این اتحادیه را شامل می‌شود، موضوع‌ بحث‌های شدید میان کشورهای عضو است.

پارلمان اروپا پنجشنبه گذشته در قطعنامه‌ای خواستار تحریم کلی و فوری واردات نفت، گاز و زغال سنگ از روسیه شد. «روبرتا متسولا - Roberta Metsola» رئیس پارلمان اروپا پس از رای گیری در خصوص این مصوبه غیر الزام آور تاکید کرد: این یک لحظه بسیار مهم و گامی قابل توجه است. موضع پارلمان اروپا روشن است و قوی‌ترین پیام‌های حمایتی را برای کسانی که در خط مقدم قرار دارند، ارسال می‌کند.

سایمون کاوونی وزیر امور خارجه ایرلند امروز در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصریح کرد که موضع دوبلین از ابتدای جنگ اوکراین، اعمال تحریم‌های حداکثری علیه مسکو بوده است. وی افزود که از نظر ایرلند تحریم‌ها باید حوزه نفت و گاز روسیه را شامل شود.

وزیر امور خارجه ایرلند بیان داشت: ما می‌دانیم که این مساله برای برخی کشورهای عضو دشوار است و ما باید موضع واحدی را در اتحادیه اروپا اتخاذ کنیم. ما اکنون زغال سنگ روسیه را تحریم کرده ایم. می‌دانیم که کمیسیون اروپا سرگرم بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه است که شامل نفت روسیه است. اما معتقدیم که این تحریم‌ها هرچه سریع‌تر اعمال شود بهتر است.

تحریم نفت و گاز روسیه پس از جنگ اوکراین، گرچه هنوز به گفته مقامات کشورهای اروپایی روی میز قرار دارد، اما وابستگی قاره سبز و هزینه سنگین تامین انرژی از طریق کشورهای جایگزین، به موضوعی چالش برانگیز تبدیل شده و در اتحادیه اروپا با مخالفان جدی روبه رو است.

هزینه های گرمایش بسیار گران شده و پیش بینی‌ها با تداوم جنگ در اوکراین و تشدید تحریم‌ها بالاتر خواهد رفت، از این رو برخی کشورها معتقدند که با تحریم نفت و گاز روسیه برای گرم کردن خانه‌ها در زمستان آینده با مشکل جدی روبه رو می شوند و این امر می تواند فشار مردم و مخالفان دولت‌های اروپایی را افزایش داده و این پروژه را با شکست روبه رو  سازد.

از سوی دیگر مخالفان تحریم معتقدند که تامین انرژی مورد نیاز و قطع یا کاهش وابستگی به مسکو و یافتن راه ها و کشورهای جدید برای جایگزین کردن نفت و گاز روسیه، هزینه های زیادی به اروپا تحمیل خواهد کرد که با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا که بسیاری از کشورها دچار آسیب‌های جدی شده‌اند، برنامه ها و سیاست های دولت ها را برای خروج از بحران ها  و عادی شدن وضع اقتصادی زیر سوال خواهد برد و با موانع جدی روبه رو خواهد ساخت.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده پنجم فروردین گذشته قراردادی را امضاء کردند که بر اساس آن، کمبود گاز اروپا از سوی آمریکا جبران شود. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به بروکسل سفر کرده بود، پس از دیدار با رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که ایالات متحده تا پایان سال پانزده میلیارد متر مکعب اضافی گاز - معروف به LNG - را در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌دهد.

با این وجود، بیشتر کشورهای اروپایی دورنمای قطع وابستگی به حوزه انرژی روسیه و یافتن راه‌های جایگزین را تا پیش از پایان سال جاری میلادی امکان پذیر نمی‌دانند. نخست وزیر انگلیس ماه پیش برای خرید به اصطلاح نفت ارزان راهی عربستان شد اما با دست رد مقامات ریاض مواجه و ناکام از این سفر بازگشت. بوریس جانسون بر همین اساس طرح بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای را در اولویت دستور کار دولت قرار داده است.

صدراعظم آلمان اخیرا اعلام کرده که کشورش فعالانه تلاش می کند تا خود را از نفت روسیه در سال جاری رها کند اما گفته می‌شود که این امر شاید تا پایان سال جاری میلادی عملی نشود.

وزیر امور خارجه ایرلند امروز تصریح کرد: اتحادیه اروپا صدها میلیون یورو صرف واردات نفت از روسیه می‌کند و این مساله قطعا به تامین مالی جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند. این درحالیست که از نظر ما باید منابع مالی جنگ هرچه سریع‌تر متوقف شود.

به هر روی نتیجه نشست امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا می‌تواند تصویر روشن‌تری را نسبت به برنامه آتی این بلوک برای کاهش وابستگی به حوزه انرژی روسیه نشان دهد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها