|
کدخبر: 248157

قیمت سوخت هواپیما سر به فلک کشید

همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره کمبود عرضه نفت خام، قیمت‌های جهانی سوخت هواپیما به بالاترین حد خود در ۱۴ سال اخیر رسیده است.

این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی و مسافران با افزایش شدید هزینه‌ها درست زمانی که سفرهای هوایی از محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا رها می‌شوند، مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است، چرا که سرعت عرضه این محصول از سرعت بهبود تقاضای جهانی کمتر بوده و این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده پس از تهاجم مسکو به اوکراین بر ممنوعیت واردات نفت روسیه تاکید می‌کند.

شاخص جهانی نفت خام برنت از زمان حمله نیروهای روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، ۲۶ درصد جهش کرده و به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نیز باعث تقلای واردکنندگان در بازارهای جهانی برای جایگزین کردن نفت خام این کشور شده است.

رقابت برای نفت خام قیمت محصولات پالایش شده را افزایش داده است که در صورت کاهش عرضه نفت خام تحت تأثیر قرار خواهند گرفت، به طوری که قیمت سوخت جت سنگاپور از تاریخ ۲۴ فوریه از نفت برنت پیشی گرفت و نزدیک به ۳۵ درصد افزایش یافت و برای اولین بار از ژوئیه ۲۰۰۸ به ۱۵۰ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت سوخت جت در اروپا و ایالات متحده افزایش مشابهی را به ثبت رسانده و باعث شده است شرکت‌های هواپیمایی در جهان که طی دو سال گذشته تحت تأثیر شیوع کووید-۱۹ قرار داشته‌اند، مجبور شوند قیمت‌ بلیط‌های خود را افزایش دهند.

به نوبه خود، این افزایش هزینه روند بهبود سفرهای هوایی را که با سهولت محدودیت های مرزی بین المللی شتاب بیشتری گرفته، تضعیف کرده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر