|
کدخبر: 238416

یارانه برق این افراد قطع می شود

شرکت برق چند روز پیش، خبر از اجرای طرح الگوی مصرف برق از اول بهمن ۱۴۰۰ داده بود. حالا بهمن ماه شروع شده و برخی از مشترکان پیامک‌هایی با محتوای مصرف بالای برق دریافت کرده‌اند. جزئیات طرح اصلاح الگوی مصرف برق چیست و آیا قرار است قیمت برق دوباره افزایش پیدا کند؟

وزارت نیرو چند وقت پیش اطلاع داده بود که بنا بر تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، آیین ‌نامه تعرفه برق از اول بهمن اجرا می‌شود و یارانه برق هدفمند و عادلانه توزیع می‌شود. حالا برخی از مشترکان نگران افزایش دوباره قیمت برق شده‌اند.

جزئیات تغییر قیمت برق چیست؟

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، الگوی مصرف برق بر اساس اقیلم و دمای هر ناحیه به پنج قسمت تقسیم شده است. او اجرای یارانه جدید را این گونه توجیه کرده بود که در الگوی یارانه قبلی، هر مشترکی که بیشتر از برق مصرف می‌کرد، از یارانه بیشتری برخوردار می‌شد.

اما حالا قرار است که تنها آن بخش برق که در چارچوب الگوی تعیین شده، مصرف می‌شود شامل یارانه برق شود. یارانه پرمصرف‌ها هم برای آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، پلکانی کاهش یابد.

به عبارتی قرار است یارانه برق در بهمن ماه تنها زمانی به مشترکان اختصاص یابد که در حد استانداردهای الگوی مصرف باشد. اما شرکت برق هنوز اعلام نکرده که میزان مصرف بهینه چقدر است و مصرف چه میزان برق، منجر به حذف یارانه برق می‌شود.

سناریوی تکراری افزایش تعرفه برق

خاموشی‌های پی‌در‌پی و متوالی برق از اواسط خرداد امسال کلید خورد. شرکت توانیر و شرکت توزیع برق تهران، اعلام کردند که به دلیل مصرف بیش از حد مشترکان، شبکه قادر به تامین برق نیست.

البته، اعضای دولت و شرکت برق قول داده بودند که با کاهش تدریجی دمای هوا، خاموشی‌ها هم تمام می‌شود و دیگر برق قطع نمی‌شود. اما فریدون عباسی‌دوانی، رییس کمیسیون انرژی مجلس پیش از شروع پاییز هشدار داده بود در صورتی که مازوت نسوزانیم، قادر به تامین برق نیروگاه‌ها و بخش صنایع نیسیتم.

این دو شرکت، دلیل اصلی قطع برق را استفاده از ماینرهای غیرمجاز و افزایش بیش از حد دما و در نتیجه مصرف زیاد از وسایل سرمایشی اعلام کردند.

این در حالی است که طبق آمارها، بخش خانگی تنها ۴۰ درصد از بار برق کشور را مصرف می‍‌کند و جدا از این، آن طور که وزارت نیرو اعلام کرده، ۸۰ درصد بخش خانگی هم مطابق الگوی استاندارد برق مصرف می‌کنند.

این ادعا و نشانه گرفتن انگشت اتهام سمت بخش خانگی تا آخر تابستان ادامه داشت تا زمانی که بسیاری از مشترکان -حتی آن دسته که در خانه حضور نداشتند- شکایت کردند که قبض برق‌شان از حالت عادی گران‌تر حساب شده است.

شرکت برق تا مدت‌ها مدعی بود که قیض برق گران نشده و مردم متوجه مصرف زیاد خود نشده‌اند اما در نهایت، سخنگوی صنعت برق و شرکت برق گفتند برق برخی از مشترکان را با تعرفه خرید برق از انرژی تجدیدپذیر حساب کردند.

به گفته رجبی مشهدی، ۸۰۰ هزار نفر مشترک خیلی پرمصرف هستند و باید میزان مصرف مازاد بر ۶۰۰ کیلووات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمیمنی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت کنند.

تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های تجدید‌پذیر، به ازای هر یک کیلووات ساعت، ۸۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز
  • حسين ارسالی در

    بنظر من در حالت مساوی اگر کسی مصرف زیاد داشت یارانه اش قطع شود اما کسی که ساختمانش کلنگی هست و در پنجرش استاندارد نیست و توان اصلاحش را ندارد خوب نیست

ارسال نظر