|
کدخبر: 237807

افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بازار سیمان دارد؟

قیمت نفت به بالاترین حد در طول هفت سال اخیر رسید. برخی می‌گویند افزایش قیمت نفت بر قیمت سیمان اثرگذار است. حال آیا افزایش قیمت نفت بر روند قیمت سیمان اثر دارد؟

قیمت نفت به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسید و قیمت نفت ۹۰ دلار شد. برخی از فعالان بازار می‌گویند افزایش جهانی قیمت نفت ممکن است بر قیمت صنایع پایین دستی از جمله پتروشیمی‌ها، صنایع پلاستیک و … اثرگذار باشد.

یک کارشناس صنعت سیمان در این مورد می‌گوید: افزایش جهانی قیمت نفت تاثیری در قیمت سیمان ندارد. چرا که دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت سیمان برای صنعتگران این حوزه و استفاده از خوراک پتروشمی سقف ۱۰ درصدی تعیین کرده است.

نادر غفاری توضیح داد: بنابراین افزایش قیمت جهانی نفت در اقتصاد دستوری ایران و قیمت سوخت تاثیرگذار نیست.

قطعی برق بر قیمت سیمان اثر گذاشت؟

اخیرا اما کمبود برق باعث کاهش تولید محصولات فولادی شد. گویا این قطعی برق تولید سیمان را کم کرد.

این کارشناس صنعت سیمان در این مورد می‌گوید: تولید در این ماه نسبت به ماه گذشته پنج تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است و قطعی برق بر روند فعالیت واحدهای تولیدی  اندکی اثر گذاشت.

او بیان کرد: هنوز آمار دقیقی از تولید در یک ماه اخیر گزارش نشده است. امروز اما حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان تولید و توزیع شد. همچنین عرضه سیمان به بورس کالا در یک ماه اخیر حدود پنج میلیون تن است.

مازوت به صنعت سیمان دیرتر می‌رسد

غفاری گفت: البته قطع برق تاثیر چندانی بر قیمت سیمان نگذاشته است. چرا که تولیدکنندگان کلینکر ذخیره داشتند. همچنین تمام سعی تولیدکنندگان این است که عرضه سیمان به بازار کاهش محسوسی نداشته باشد.

آیا برق صنعت سیمان سهمیه‌ای است؟ این کارشناس صنعت سیمان بیان کرد: گاز برخی کارخانه‌ها قطع است و مازوت به کارخانه‌های سیمان دیرتر به دست‌شان رسید.

او ادامه داد: برق صنایع سیمان همچنان سهمیه‌ای است و قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده ۲۶ هزار تومان است.

پیش‌تر نادر غفاری، یک کارشناس صنعت سیمان گفت: «به دولت هشدار دادیم چنانچه قطع برق سیمانی‌ها در این هفته هم تداوم داشته باشد، این قطعی برق در نهایت منجر به کمبود سیمان در بازار می‌شود. در صورت کمبود قیمت سیمان نیز در بازار افزایش خواهد یافت.»

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها