|
کدخبر: 236369

غفلت وزارت نفت از سود کلان ۸ میلیارد دلاری گازوئیل

در سال هر سال چهار میلیارد لیتر گازوئیل اضافه در کشور سوزانده می‌شود این عدد نزدیک به ۸ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه وارد میکند که وزارت نفت با تسهیلات نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای می تواند جلوی آن را بگیرد.

انرژی غفلت وزارت نفت از سود کلان ۸ میلیارد دلاری گازوئیل
به گزارش همت خبر، همان طور که می دانید ناوگان حمل و نقل و تجاری فرسوده، عامل های تعیین کننده ای در آلودگی هوای کلانشهرهای کشور دارد یعنی نزدیک به نیمی از اتوبوس‌ها، کامیون ها، تریلی ها و کشنده ها فرسوده محسوب می‌شوند که مصرف بسیار بالایی دارند از طرفی سوخت را به صورت ناقص می سوزانند که باعث ایجاد آلاینده های خطرناک میشود. نوسازی نکردن ناوگان عوارض مهمی را در پی خواهد داشت. مانند آن که هر سال چهار میلیارد لیتر گازوئیل اضافه در کشور ما سوزانده می‌شود این عدد نزدیک به ۸ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضربه وارد میکند.
هوای کشور به خصوص در کلانشهرهای مانند تهران آلوده می شود که نزدیک به ۳ میلیارد دلار هزینه سلامت مردم بر دولت تحمیل می گردد.از طرفی باعث ترافیک ها،تصادفات و کشته های جاده ای می شود و از توسعه حمل و نقل ریلی مبادرت می‌کند که از هر جهت عقلانی تر و اقتصادی تر از حمل و نقل جاده ای است نه تنها هیچ مانع قانونی فنی برای تولید ناوگان تجاری وجود ندارد بلکه بلکه دولت و قانون مجوز دارند که طی ده سال ۱۰۰ میلیارد دلار و ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها در این بخش سرمایه گذاری شود که از هر لحاظ پر سود به حساب می آید اما تاکنون هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.
مدل این طرح بر این اساس است که ضمن همکاری و سرمایه گذاری وزارت نفت تسهیلات ویژه از طرف بانک ها اعطا شود تا از محل صرفه جویی سوخت نزدیک به ۴ میلیارد لیتر گازوئیل در سال صادر شود و اصل و سود خود را بردارد که با این تمهیدات وزارت نفت سود کلانی را به دست خواهد آورد چالش اصلی این است که راننده ها اغلب خود مالک یا عضو شرکت های حمل و نقل جاده ای هستند که هیچکدام توان مالی برای نوسازی ناوگان خود را ندارند.
منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها