|
کدخبر: 232991

تابستان سال آینده خاموشی داریم؟

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از آغاز برنامه‌ریزی برای تامین برق در تابستان سال آینده خبر داده بود. اعلام برنامه‌ریزی برای پیک سال آینده در حالی که هنوز زمستان تمام نشده، نگرانی از تکرار مشکلات سال پیش را افزایش می‌دهد.

همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از آغاز برنامه‌ریزی برای پیک سال آینده خبر داده بود. حائری گفته بود با توجه به تجربیات سال‌های گذشته به نظر می‌رسد خطر تکرار خاموشی‌ها در تابستان وجود دارد. حائری در اظهاراتی کاملا متفاوت در جمع خبرنگاران استان اردبیل گفته بود: تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطعی برق برای تابستان سال آینده رقم خورده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تنها دو ماه به پایان زمستان مانده است. اسفند ماه ۹۹، رضا اردکانیان، وزیر وقت نیرو وعده داده بود که تا تابستان واحد‌هایی جدید به مدار می‌آیند و قرار نیست در تابستان ۱۴۰۰ خاموشی داشته باشیم. این در حالی است که جریان گسترده خاموشی و قطع برق سال ۱۴۰۰ از خرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز شد.

دلیل خاموشی‌ها چیست؟

با گسترش اعتراضات مردم، وزارت نیرو اعلام کرد که سال ۱۴۰۰، خشک‌ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر است. نیروگاه‌های کشور توان تامین همه تقاضای برقی را ندارند و کمبود نزولات جوی، باعث مشکلاتی در نیروگاه‌های برق‌آبی شده است. مسولان اداره برق و وزارت نیرو یکی دیگر از دلایل کمبود برق را استخراج غیرمجاز رمزارزها اعلام کرده بود.

برخی کارشناسان بسیار پیش‌تر از این و در سال ۹۷ مشکل تامین برق در ایران را پیش‌بینی کرده بودند. کارشناسان در آن سال می‌گفتند ایران به دلیل تحریم‌ها از برنامه توسعه خود عقب مانده و تحریم‌ها، بخشی از قراردادهای نیروگاهی را لغو کرده است به همین دلیل هم احتمالا ایران در سال‌های بعدی به مشکلاتی برخورد.

به جز این، وزارت نیرو در برنامه ششم توسعه وزارت نیرو مکلف شده بود سالی ۵ هزار مگاوات برق وارد مدار کند اما این برنامه عملی نشده است.

کمبود نیروگاه به معنای کمبود تولید برق و کمبود تولید برق به معنای ناتوانی در تامین برق و خاموشی است.

ناتوانی در تامین برق شبکه خانگی و خاموشی‌های گسترده، موجب اعتراضات گسترده مردم شد و در نهاین وزارت نیرو تصمیم گرفت برق صنایع را قطع و سهمیه‌بندی کند. قطعی گسترده برق در تابستان سال ۱۴۰۰ موجب شد فولاد و زنجیره فولادی و سیمان گران شود. سیمان در سال ۱۴۰۰ چندبار افزایش قیمت داشت و یک‌بار در مهر و یک‌بار دیگر در زمستان گران شد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر