|
کدخبر: 231640

برق صنایع گران می شود؟

کابوس قطع و سهمیه‌بندی برق صنایع، یک‌بار دیگر در زمستان ۱۴۰۰ اتفاق افتاد و برق صنایع فولاد و سیمان، سهمیه‌بندی شد. البته مصطفی رجبی مشهدی، سهمیه‌بندی برق صنایع را تکذیب کرده است. اما دو علت احتمالی برای سهمیه‌بندی برق صنایع مطرح می‌شود. تامین برق خانگی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای صنایع.

سهمیه‌بندی و قطع برق، باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها در بازار ایران شده بود و حالا برق برخی از صنایع، دوباره سهمیه‌بندی شده اما سخنگوی صنعت برق، خبر سهمیه‌بندی و قطع برق صنایع را تکذیب می‌کند.

واکنش‌های وزارت نیرو و شرکت برق در این شرایط، باعث به وجود آمدن دو گمانه می‌شود.

اولین گمانه، احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای بخش صنعت است.

وحید یعقوبی، دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد این گمانه می‌گوید: گران کردن حامل‌های انرژی برای فولادی‌ها واقعا توجیه اقتصادی ندارد.

او افزود: صنعت فولاد در ایران بر مبنای ذخایر گازی و سنگ‌آهن شکل گرفته اما در تمام دنیا روش تولید فولاد، روش کوره‌بلند است.

به گفته این فعال صنفی، روش‌هایی که در ایران انتخاب شده، در دنیا صرفه اقتصادی ندارند و تنها مزیت تولید فولاد در ایران وجود سنگ‌آهن و ذخایر گازی است.

انرژی ارزان، مزیت تولید فولاد در ایران

 میزان انرژی برای تولید فولاد در کوره‌های فعال در کشور تقریبا چهار برابر فرآیندی است که در دنیا رایج است.

پیش از این، فرزین زندی، کارشناس فولاد گفته بود: هزینه تولید فولاد در کشور به دلیل کاربرد تکنولوژی‌های قدیمی، بالاتر از استانداردهای جهانی است.

به گفته فعالان بخش فولاد، مزیت تولید فولاد در ایران وجود سنگ‌آهن و سوخت ارزان قیمت است. یعنی اگر گاز گران شود، احتمالا تولید فولاد در ایران به صرفه نیست.

تکذیب سهمیه‌بندی برق!

با وجود همه این گمانه‌ها، مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق سهمیه‌بندی برق صنایع فولادی و به طور کلی صنایع را تکذیب کرده است.

اما نامه‌ای که شرکت سهامی برق منطقه‌ای تهران به منظور محدود کردن برق صنایع به برخی از شرکت‌های فولادی فرستاده هنوز در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

این طور که به نظر می‌رسد، سناریوی تابستان امسال و زمستان پیش در حال تکرار است و احتمالا وزارت نیرو و مجبور شود برق صنایع را محدود کند تا بخش خانگی با کمبود سوخت مواجه نشود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر