|
کدخبر: 215909

چین مشتری ثابت نفت ایران

رویترز طی گزارشی اعلام کرد واردات نفت چین از ایران به طور متوسط در سه ماه گذشته بیش از نیم میلیون بشکه در روز بوده است.

با وجود تحریم‌هایی که به واشنگتن اجازه می‌دهد تا کسانی را که آنها را نقض می‌کنند از اقتصاد ایالات متحده خارج کند، خرید نفت خام چین از ایران در سال جاری میلادی ادامه داشته است.

بر اساس این گزارش، در بحبوحه مذاکرات ایران و قدرت های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، دولت جو بایدن تاکنون تصمیم گرفته است تحریم‌ها را علیه افراد و شرکت‌های چینی اجرا نکند.

به گفته بازرگانان و منابع رهگیری کشتی، پس از کاهش خرید نفت ایران از سوی چین در ماه ژوئن و ژوئیه نسبت به رکورد ماه مه در پی کم شدن مجوزهای واردات، پالایشگاه‌های مستقل این کشور دوباره از نفت خام ارزان‌تر ایران استقبال کردند چرا که دولت سهمیه‌های جدیدی را توزیع کرده است.

لی، تحلیلگر بازار چین در شرکت تحلیلی ردیاب نفتکش Vortexa Analytics، در این باره گفت: تخفیف نفت ایران و سهمیه‌های واردات جدید، از تقاضای پالایشگاه‌های مستقل چینی پشتیبانی می‌کند.

محموله‌های نفت ایران که اکنون به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار در ماه است و بخش عمده آن به چین می‌رود، درآمد کلیدی را برای تهران فراهم می‌کند.

ایران و قدرت های جهانی قرار است در ۲۹ نوامبر گفتگوها را برای بازگرداندن توافق هسته ای و لغو تحریم های ایالات متحده بر فروش از سر بگیرند.

بر اساس داده‌های Vortexa Analytics، صادرات نفت ایران به چین در ماه اوت به ۶۶۰ هزار بشکه در روز و در سپتامبر به ۵۴۵ هزار بشکه در روز رسید، اما در اکتبر به ۴۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

طبق داده‌های Vortexa، میانگین سه ماهه واردات نفت این کشور از ایران به ۵۶۰۰۰۰ بشکه در روز رسیده است که نسبت به میانگین ۴۷۸۰۰۰ بشکه در روز در ژوئن و ژوئیه افزایش نشان می دهد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر