|
کدخبر: 207511

اینجا خبری از پولشویی نیست!

از ۶ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت مایع، چهار هزار و ۷۰۰ جایگاه تنها درآمدشان کارمزدی است که از فروش بنزین و نفت گاز دریافت می کنند. این کارمزدها توسط دولت تعیین می شود و برای هر لیتر بنزین ۱۵۷ تومان و برای هر لیتر نفت گاز ۱۰۳ تومان درآمد منظور می شود.

در ۲ سال گذشته به دنبال سهیمه بندی بنزین و پس از آن شیوع بیماری کرونا، میزان تقاضا برای سوخت کاهش یافت و درآمد جایگاه داران نیز افت پیدا کرده است. کاهش درآمد جایگاه داران در شرایطی است که هزینه های تامین و نگهداری تجهیزات در واحدها جهش های چند برابری داشته است.

درآمدهای حداقلی در کسب و کارها یکی از زمینه های بروز تخلفات محسوب می شود و به همین علت و با توجه به سابقه تشکیل پرونده برای پنج هزار جایگاه سوخت با گردش ۲۰ میلیارد تومانی، پمپ بنزین ها به عنوان یکی از مراکز پولشویی شناخته می شوند. موضوعی که البته رییس هیات مدیره انجمن جایگاه داران رد می کند.

یک هزار و ۵۰۰ واحد جزو مجتمع های خدماتی رفاهی هستند

همایون صالحی رییس هیات مدیره انجمن جایگاه داران گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۴ هزار واحد جایگاه بنزین و ۲ هزار و ۲۰۰ واحد عرضه سی ان جی وجود دارد. به عبارت دیگر ۶ هزار و ۲۰۰ واحد جایگاه عرضه سوخت مایع در کشور احداث شده است که روزانه این اعداد با توجه به افتتاح های جدید تغییر می کند.

او افزود: از این مجاری عرضه سوخت مایع یعنی جایگاه هایی که بنزین و نفت و گاز عرضه می کنند حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد در قالب مجتمع های خدماتی رفاهی هستند. این مجتمع ها عموما بین راهی بوده و مراکز خدماتی تعمیرگاه، تعویض روغن، رستوران و.. نیز در خود داشته که درآمدهایی غیر از فروش سوخت دارند. اما باقی جایگاه های عرضه سوخت، تنها درآمدشان کارمزدی است که از محل فروش سوخت دریافت می کنند.

صالحی توضیح داد: کارمزدها نرخی تکلیفی است که دولت تعیین کرده که برای هر لیتر بنزین ۱۵۷ تومان و برای هر لیتر نفت گاز ۱۰۳ تومان در نظر گرفته شده است.

رییس هیات مدیره انجمن جایگاه داران اذعان کرد: برخی واحدها ممکن است سوپرمارکت یا کیوسکی برای فروش سایر اقلام داشته باشند. اما به جز این موارد محدود جایگاه های عرضه سوخت هیچ درآمد دیگری از هیچ محلی ندارند.

صالحی توضیح داد: با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد تردید نداشته باشید جایگاه هایی که روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار لیتر فروش سوخت دارند با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه هستند و به سختی امورات خود را می گذرانند.

قیمت تجهیزات ۷ برابر شد

به گفته او در ۲ سال گذشته با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی و بعد از آن انتشار ویروس کرونا، فروش سوخت به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و شرایط برای جایگاه داران سخت تر نیز شده است. ما امروز از ۲ منظر با مشکل مواجه شده ایم. نخست کاهش فروش سوخت و دوم مواجه شدن با یک ابر تورم در هزینه ها. امروز ما در بخش تامین تجهیزات با تورمی بیش از ۷ برابر مواجه هستیم. یک شناور که ۴ میلیون تومان می خریدیم به فاصله مدت کوتاهی به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. نازل های پمپ بنزین که بهترین نوع آن ۱۲۰ هزار تومان قیمت داشت امروز نوع با کیفیت متوسط آن را با قیمت ۸۰۰ هزار تومان باید خریداری کنیم.

صالحی اضافه کرد: با این تورم و با این میزان فروش میزان سودآوری جایگاه های عرضه سوخت به حداقل ممکن رسیده و گاه برخی جایگاه ها با زیان مواجه شده اند.

او اظهار کرد: در شمارش برخی از هزینه های جایگاه ها می توان به این موارد اشاره کرد. دستمزد و بیمه نیروی انسانی، بیمه مسئولیت مدنی اشخاص ثالث، بیمه آتش سوزی، بیمه اغتشاشات و اعتراضات، بیمه کرونا، بیمه شکست ماشین آلات، تعمیر و نگهداری عمومی، تعمیرات مخازن، تعمیر شناور و خرید کپسول شناور، شلنگ و نازل نفت گاز، کالیبراسیون شیرهای اطمینان، کالیبراسیون گیج های فشار و دما، کالیبراسیون دیسپنسرها، استانداردسازی، هزینه Overhaul، هزینه روغن مصرفی، روشنایی، تبخیر/کسری بنزین و نفت و گاز، ابزارآلات، حسابداری، هزینه های دفتری، هزینه ضمانت نامه های بانکی، عوارض شهرداری، هزینه استهلاک دارایی های ثابت و مالیات بر ارزش افزوده.

پولشویی دیگر انجام نمی شود

رییس هیات مدیره انجمن جایگاه داران متذکر شد: اگرچه هزینه های بالا و درآمد پایین جایگاه ها، صرفه اقتصادی را در این حرفه کاهش داده است اما عملیات پولشویی در جایگاه ها برای کسب درآمد بیشتر انجام نمی شود. در گذشته هزینه سوخت به صورت نقد دریافت می شد و این تبادلات نقدی ظن پولشویی را ایجاد می کرد اما امروز همه جایگاه ها از سیستم های نوین بانکی استفاده می کنند و وجوه فروش سوخت به حساب های بانکی می رود که کاملا قابل ردیابی است. لذا در سال های گذشته ظن انجام پولشویی در پمپ بنزین ها برطرف شده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها