|
کدخبر: 199336

جایگاه‌های عرضه سوخت موظف به اجرای طرح کهاب شدند

«کهاب» به معنی کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است.

کلمه «کهاب» بر گرفته از ابتدای کلمات کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین، نام طرحی است که در سال ۱۳۸۷ با دریافت مصوبه از هیئت دولت، به عنوان یک طرح ملی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت و با اهداف زیست محیطی معرفی شده است.

استنشاق بخار بنزین برای سلامتی انسان مضر است و انتشار بخارات هیدروکربنی در هوا به عنوان یک نوع آلاینده محیطی نیز سبب خطرات زیست محیطی می‌شود. از سوی دیگر، به دلیل تولید و واردات فرآورده راهبردی بنزین با توجه به افزایش بی رویه مصرف آن در کشور،  بازیافت بخارات آن ارزش اقتصادی بسیار بالایی خواهد داشت، زیرا سرمایه گذاری در زمینه تولید این فرآورده را برگشت می‌دهد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به عنوان بازوی اجرایی وزارت نفت در روند به ثمر رسیدن این طرح، موظف به کنترل و کاهش انتشار بخار بنزین در زمان جا به جایی این فرآورده از مبدا یعنی پالایشگاه به انبار‌های نفتی و سپس شبکه حمل و نقل شامل تانکر‌های نفتکش و ناوگان ریلی و در نهایت، تخلیه نفتکش در جایگاه‌های عرضه سوخت تا سوختگیری خودرو‌ها به عنوان مصرف کنندگان نهایی است.

این شرکت همچنین موظف به استحصال مایع بنزین از بخار تولید شده و رسیدن به مرز خودکفایی و ساخت قطعات مرتبط با آن در داخل کشور، در سه فاز تجهیز جایگاه‌ها، انبار‌های نفت و تانکر‌های حمل زمینی فرآورده بنزین است.

از طرفی با در نظر گرفتن استحصال بخار بنزین که تقریباً ۱.۵ لیتر مایع از یک متر مکعب بخار اشباع به دست می‌آید، می‌توان بخارات منتشره از انبار‌های نفت، نفتکش‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت را کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت (کهاب) کرد.

همزمان با تجهیز تمامی جایگاه‌ها و نفتکش‌ها به سیستم جمع آوری و انتقال بخار بنزین (II&StageI) باید با انتخاب شیوه مناسب بازیافت این بخارات، متناسب با اقلیم هر منطقه از کشور، نسبت به نصب واحد بازیافت بخار بنزین Vapour Recovery Unit (به اختصار VRU) در انبار‌های نفت اقدام شود.

برآورد‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۳۸۶ یعنی یک سال پیش از تصویب طرح کهاب در هیئت دولت،  حدود ۲۲ میلیارد لیتر بنزین مصرف شده که از آن مقدار، با توجه به سه بار تولید بخار در طی مراحل بارگیری و انتقال آن، حدود ۹۸ میلیون و ۵۵۰ هزار لیتر بنزین تبخیر شده است که نشان می‌دهد با در نظر گرفتن هزینه آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌های ناشی از آن، ضرر هنگفتی در طول هر سال به کشور وارد می‌شود.

تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۹، درباره اجرای قانون هوای پاک گفت: «وزارت نفت در انجام برخی وظایف خود خوب عمل کرده مانند تهیه سوخت استاندارد که در سال ۹۹ بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از سوخت استاندارد است، اما در بخش دیگر وظیفه خود مانند اجرای طرح کهاب چندان موفق نبوده است».

بنابراین، بر اساس سخنان مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می‌توان نتیجه گرفت، متاسفانه هدف اصلی طرح کهاب یعنی کاهش از دست رفتن بخار بنزین در مراحل مختلف سوخت گیری، از سال ۱۳۸۷ تا کنون توسط شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران به طور کامل اجرایی نشده است.

همچنین به گفته فرهاد عبدالله پور مجری طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همه جایگاه‌های عرضه سوخت داخل محدوده شهری کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ موظف به اجرای کامل طرح کهاب بوده اند و سایر جایگاه‌های عرضه سوخت نیز باید تا پایان سال ۱۴۰۱ تجهیزات این طرح را نصب و آن را اجرا کنند.

البته بررسی ها نشان می دهد که جایگاه های عرضه سوخت در حال اجرای این طرح هستند اما تاسیسات لازم برای تولید مجدد محصول از بازیافت بخار بنزین توسط وزارت نفت هنوز ایجاد نشده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • منصور ارسالی در

    به وضعیت نازلهای پمپ که درهرسکو یکی یا د و تا خراب است وصاحبان انها با نها نمیرسن د و به تمیزی ونظافت انها نیز توجه ندارن د وکارگران انها همه از وضع خود نارا ضی ه ستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها