|
کدخبر: 190148 نسیم حکم آبادی

در گفت و گوی گسترش نیوز با یک نماینده مجلس مطرح شد:

صادرات برق به عراق رایگان است؟

ایران صادرکننده برق به سایر کشورها است اما در ساعاتی که میزان مصرف در داخل حداقلی بوده و برق اضافی موجود است، برق را صادر می‌کند و به ازای آن پول دریافت می‌کند.

انرژی صادرات برق به عراق رایگان است؟

ما در ایران با مشکل تامین توان مواجه هستیم و در میزان انرژی چالش خاصی نداریم و در واقع انرژی کافی برق را در کشور داریم اما در برخی ساعات با بحران جدی روبه‌رو می‌شویم که در این ساعات صادرات برق انجام نمی‌شود.

غلامحسین رضوانی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: ما در کشور کمبود انرژی الکتریکی نداریم و مشکل اصلی کاستی برق در لحظات اوج مصرف است. بنابراین با توجه به اینکه قله مصرف در کشورهای مختلف نسبت به ایران متفاوت بوده شرایط عملکرد در این حوزه نیز قطعا فرق خواهد داشت. به عنوان مثال در کشور پاکستان قله مصرف دو ساعت زودتر از ایران است و یا در کشورهایی همچون عراق، سوریه و ترکیه با اختلاف یکی دو ساعت بعد از ایران اتفاق می‌افتد. باید به این نکته توجه شود که اگر فرضا صادرات برق از کشور صورت گیرد در ساعتی انجام می‌شود که ما خود کمبود برق نداشته باشیم و با کاستی مواجه نباشیم.

رضوانی

وی افزود: در واقع صادرات برق زمانی انجام می‌شود که ساعت پیک مصرف نباشد. متاسفانه وقتی که موضوع صادرات برق به صورت غیر تخصصی مورد کارشناسی قرار می‌گیرد به گونه‌ای مطرح می‌شود که عده‌ای تصور کنند که در مواقعی کشور به برق نیاز مبرم دارد نیز صادرات صورت می‌گیرد که به هیچ وجه چنین چیزی صحیح نیست بلکه عکس این قضیه حاکم است. یعنی با کشورهای مختلفی که مبادله برق با آن‌ ها می‌ کنیم، زمانی که ایران زمان پیک دارد از آن کشورها برق دریافت می‌شود و وقتی که برق اضافه در کشور وجود دارد به آن‌ها برق می‌دهیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مطلقا در ساعات اوج مصرف صادرات برق انجام نمی‌شود و افرادی که چنین ادعایی دارند قطعا نسبت به جریان صادرات برق ناآگاه هستند و تفاوت لحظات پیک و غیر پیک را نمی‌دانند و از تفاوت انرژی با توان نیز اطلاعی ندارند. چراکه ما با ضغف توان در کشور مواجه هستیم اما در انرژی مشکل خاصی نداریم. تعریف توان، ‌میزان انرژی در لحظه است، ‌بنابراین باید به این نکته توجه شود در ساعاتی که با ضعف توان مواجه هستیم صادرات برق نداشته و نداریم و این موضوع در شرایط فعلی عملا صادرات متوقف شده است.

این نماینده مجلس ابراز کرد: به عبارت بهتر ساعت چهار صبح ما برق اضافی داریم و اگر کشور خواهان برق باشد قطعا برق در اختیار آن‌ها خواهیم گذاشت اما در ساعات شب صادراتی صورت نمی‌گیرد. در رابطه با مبالغ صادرات برق باید گفت که بسیاری از افراد بر این باور هستند که برق به صورت مجانی در اختیار سایر کشورها به خصوص عراق قرار می‌گیرد و این در صورتی است که مطلقا این کار انجام نمی‌شود. اگر ایران از سایر کشورها طلبی داشته باشد آن را خواهد گرفت و آنچه که مهم بوده این است که در وصل مطالبات خود به خصوص از کشور عراق مشکلی نداشته و نداریم و دغدغه‌ای برای دریافت مطالبات خود از این کشور همسایه نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع مطالبات پرداخت می‌شود اما دو طرف در نحوه و شیوه‌های پرداخت تفاهم‌های کافی را ندارند. مجرای پرداخت مطالبات مورد اختلاف نظر است و در اصل مطلب مشکلی وجود ندارد و هر کشوری مکلف است که بدهی خود را نسبت به ایران پرداخت کند و خواهد کرد. آنچه که در این بین مطرح می‌شود این است که معضلات در مجاری پرداختی و نوع بانک است که ایران یک شیوه را طلب می‌کند و کشور مورد قرارداد روش دیگری را بیان می‌کند و این موضوع اختلافاتی را موجب می‌شود اما در اصل ماجرا مشکل حادی حاکم نیست.

 

  • ناشناس ارسالی در

    صادرکنندگان برق به کشورهای عرب باعث نارضایتی مردم وبی اعتمادی به دولت میشود. وعواقب بطور ناگهانی وخطرناکی را در کشور ایجاد میکند. مخالفان نظام اماده یک جرغه هستند.چراغی که در خانه واجب است در مسجد حرام است.

  • ناشناس ارسالی در

    دروغ می گویید اختلاف ساعت آنقدر زیاد نیست که ساعات پیک مصرف داخلی را تحت تاثیر قرار ندهد از طرفی مگر عراق و سوریه ...پول برق را می دهند؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها