|
کدخبر: 187564

بارگیری و صادرات نخستین محموله نفتی از جاسک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات بارگیری نخستین محموله صادراتی نفت ایران از جاسک و دریای عمان در روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه خبر داد. بارگیری خارج از تنگه هرمز به عنوان مهم ترین شاخصه بارگیری و صادرات نفت از جاسک و دریای عمان مطرح می شود.

مسعود کرباسیان با اشاره به اینکه نفت پس از عبور از مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری از گوره به جاسک رسیده است، گفت: پنجشنبه، ۳۱ تیرماه عملیات بارگیری و صادرات نخستین محموله نفت ایران از جاسک و دریای عمان با دستور رئیس‌جمهوری انجام می‌شود.

کرباسیان با بیان اینکه این افتخاری بزرگ برای مجموعه عظیم صنعت نفت است که بتواند در سالی که به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین است، طرح بزرگ و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک را به مرحله بهره‌برداری برساند و نخستین محموله نفت خام از دریای عمان و جاسک بارگیری و صادر شود، افزود: این امر علاوه بر تنوع بخشی به مبادی صادراتی کشور و توسعه منطقه مکران، باعث آبادانی، تولید و فعالیت‌های اقتصادی بیشتر در این منطقه با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در آینده نزدیک خواهد شد.

نقش آفرینی ۲۵۰ شرکت و پیمانکار ایرانی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این طرح با همت همکاران ارزشمند در صنعت نفت آغاز، پیگیری و به مرحله بهره‌برداری رسیده است و ۲۵۰ پیمانکار ایرانی و تولیدکننده داخلی در این امر مشارکت داشته‌اند، گفت: در این طرح برای ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است و خوشبختانه در مدتی کمتر از آنچه در مصوبات نخست برآورد شده بود، با استفاده از منابع داخلی، اوراق مشارکت و سایر منابع، علی رغم شرایط سخت تحریم و کرونا آماده بهره‌برداری شد.

کرباسیان افزود: از افتخارات دیگر این طرح ملی، استفاده ۹۱ درصدی از توان ساخت داخل در این طرح است و برخی نخستین‌ها نیز درکشور در جریان این طرح رقم خورد. به عنوان مثال ساخت تختال ورق نفت ترش، ورق عریض، انواع پمپ‌هایی که در صنعت نفت بکار گرفته می‌شود و همچنین شیرآلات نفتی و نیز گوی شناور از مهمترین بخش‌های ساخت داخل در این طرح است.

وی با بیان اینکه آغاز این طرح به علت عدم فروش ورق و لوله نیس (Nace) به کشور طولانی شد، گفت: فولاد جزء اقلام تحریمی بود و این موضوع باعث شد ساخت تختال با توجه به امکانات داخلی پیگیری شود و در این مسیر شرکت فولاد مبارکه دانش لازم را کسب و تختال را تولید کرد. شرکت فولاد اوکسین نیز ورق عریض تولید و سه شرکت لوله سازی بزرگ کشور نیز به صورت شبانه‌روزی فعالیت کردند و لوله مورد نیاز طرح تولید شد؛ در کنار آن ساخت پمپ‌های بزرگ به همت شرکت‌های توانمند ایرانی به سرانجام رسید و شیرآلات بزرگ و یک گوی شناور نیز ساخته شده و تعدادی نیز در حال ساخته شدن است که به امید خدا در مدت کوتاهی برای افزایش ظرفیت طرح به کار گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته، در این طرح صرفه جویی قابل توجهی محقق شده است.وی با بیان اینکه در حین انجام کار و پیشرفت طرح با شیوع ویروس منحوس کرونا نیز مواجه شدیم که برنامه ریزی خاص خود را می‌طلبید، اما در همین حال باید تحصیل اراضی انجام می‌شد و کارخانه‌ها فعالیت می‌کردند، افزود: از همان ابتدای شیوع کرونا تمهیداتی اندیشیده شد که تجمع بین افراد کمتر باشد، تلاشگران و فعالان حاضر در این طرح از شهرهای مختلفی بودند و مراقبت‌ها و اطمینان خاطر دادن به این عزیزان قطعا توقف در کار ایجاد می‌کرد، اما این دلسوزی در تمامی آحاد جامعه برای پیشبرد طرح وجود داشت و نیروهای کاری در این مسیر از خود گذشتگی کردند که به لطف خدا با کمترین آسیب از این مرحله نیز عبور کردیم.

جلسات مستمر و پیگیری برای تکمیل یک طرح ملی 

کرباسیان افزود: وزیر نفت شخصا جلسات مکرر پیگیری طرح به صورت روزانه داشتند و تمامی این فعالیت‌ها با حمایت، مراقبت و پیگیری مدیریت ارشد وزارت نفت و دلسوزی مدیرانی که در بخش‌های مهندسی و اجرا بودند و همچنین متخصصین و کارگران طرح به ثمر رسید.

وی گفت: یکی دیگر از اقدام‌های خوبی که در این طرح انجام شد، طراحی سامانه مدیریت پروژه بود که روزانه پیشرفت طرح را ثبت و رصد می‌کرد؛ همچنین برگزاری جلسات طوفان فکری در سطوح مختلف در دستور کار بود تا همه مشارکت کنند و نقاط قوت و ضعف تحلیل می‌شد تا طرح با سرعت و دقت بیشتری به نتیجه برسد.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که در این مرحله روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت و در نهایت به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خواهد رسید.

طرح خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک از منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان، در جاسک به پایانه و تاسیسات دریایی صادرات و واردات نفت خام و در آینده، فرآورده‌های نفتی ختم می‌شود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر