|
کدخبر: 160576

تولید برق از نیروگاه های بادی افزایش یافت

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: کشور‌های دنیا طی سال‌های اخیر اقبال بیشتری به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌اند.

انرژی تولید برق از نیروگاه های بادی افزایش یافت

محمد ساتکین رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به اینکه کشور‌های دنیا طی سال‌های اخیر اقبال بیشتری به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌اند و کشور‌های آسیایی، از جمله کشور‌های خاورمیانه و یا اروسیا نیز از این قاعده مستثنا نبوده‌اند، گفت: این موضوع حتی شامل کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس که عمدتاً دارای منابع عظیم فسیلی هستند نیز بوده است.

او ادامه داد: در همسایه‌های شرقی ایران، پاکستان ۱۲ هزار و ۸۹۶ مگاوات و افغانستان با ۳۶۵ مگاوات ظرفیت نصب‌شده استحصال انرژی از منابع تجدیدپذیر دارند. در غرب کشور نیز ترکیه با ۴۴ هزار و ۵۸۸ مگاوات بیشترین میزان استحصال انرژی از منابع تجدیدپذیر را در بین کشور‌های همسایه ایران داراست و در واقع بیش از نیمی از کل ظرفیت نیروگاهی ایران را از طریق منابع تجدیدپذیر تامین می‌کند. عراق نیز تا سال ۲۰۱۹ توانسته است ۲ هزار و ۳۱۱ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تصریح کرد: در کشور‌های شمالی ایران، روسیه با ۵۵ هزار و ۱۹۰ مگاوات، قزاقستان با ۳ هزار و ۶۶۰، گرجستان با ۳ هزار و ۳۵۴، ازبکستان با یک هزار و ۹۴۳، ارمنستان با یک هزار و ۳۸۹ و آذربایجان با یک هزار و ۲۷۹ مگاوات ظرفیت احداث‌شده برق تجدیدپذیر قرار دارند.

ساتکین بیان کرد: در بین کشور‌های همسایه جنوبی ایران نیز امارات متحده عربی با یک هزار و ۸۸۵ مگاوات در صدر قرار دارد و پس از آن عربستان با یک هزار و ۵۰۰ مگاوات و قطر با ۳۹۷ مگاوات قرار دارند.

او افزود: عزم اغلب کشور‌های یادشده برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق سیاست‌های توسعه‌ای، برگزاری مناقصات، همکاری‌های بین‌المللی و بین‌منطقه‌ای و جلب سرمایه‌گذاران خارجی است که بعضاً هنوز نتایج اقدامات آنها در ظرفیت‌های نصب‌شده کنونی لحاظ نشده است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به اینکه چه تعداد مزرعه توربین‌های بادی در کشور در حال ساخت است؟ ادامه داد: حدود ۲۰ فقره قرارداد خرید تضمینی برق نیروگاه بادی با ظرفیت‌های بالای ۵۰ مگاوات منعقد شده که از بین آنها دو قرارداد از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.

ساتکین اضافه کرد: نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در منطقه میل نادر استان سیستان و بلوچستان توسط شرکت مپنا با تکیه بر دانش بومی به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده توربین بادی کشور به عنوان مثال: نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر خراسان در استان خراسان جنوبی در حال احداث است.

او افزود: میزان خالص انرژی تولیدی نیروگاه‌های بادی بخش غیردولتی با ظرفیت ۲۹۶.۲۷ مگاوات، از ابتدای سال ۹۹ است.

ساتکین در خصوص افزایش سهم‌های انرژی تجدید پذیر گفت: به طور کلی این اقدام در راستای تدوین روش‌های تامین منابع مالی جدید علاوه بر عوارض برق و فعالسازی ۵ راهکار برای استفاده از منابع مالی جدید است که شامل منابع مالی حاصل از مصوبه تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات دولتی از انرژی‌های تجدیدپذیر، منابع حاصل از گواهی ظرفیت است.

این مقام مسئول گفت: درحال‌حاضر با انجام مطالعات اقتصادی هزینه‌های تمام شده و نرخ واقعی برق و انرژی در کشور، صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی (۰.۱۴ مترمکعب گازطبیعی و یا ۰.۳ لیتر سوخت مایع به ازای هر کیلووات ساعت انرژی الکتریکی تولید شده)، لحاظ کردن هزینه‌های زیست محیطی (معادل ۳۰۰۰ ریال به ازای هرکیلووات ساعت)، است.

او ادامه داد: هزینه‌های اجتماعی و نیز یارانه پنهان در مصرف حامل‌های انرژی و مابه التفاوت ارزش نفت و گاز مصرف شده در داخل کشور (مجموع یارانه پنهان برای بنزین، نفت‌گاز (گازوئیل)، CNG و سوخت هوایی مصرفی در بخش حمل‌ونقل در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود). براساس نرخ مرجع و وجوهی که از مصرف‌کنندگان دریافت می‌شود از دیگر مواردی است که در مطالعات اقتصادی از دلایل رویکرد و به صرفه بودن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق گفت: از طرف دیگر ظرفیت مناسب کشور جهت استحصال منابع انرژی تجدیدپذیر (اعم از باد، خورشید و زیست توده و برای مناطقی از کشور در زمینه زمین گرمایی و نیروگاه‌های آبی کوچک) و به کارگیری آن در تامین انرژی مورد نیاز امری اجتناب ناپذیر است.

او اضافه کرد: به طور کلی به دلیل سطح فناوری در شرایط کنونی کشور و نیاز به زیر ساخت‌های لازم در زنجیره تامین تجهیزات و نیز بهره‌برداری از منابع و حامل‌های تجدیدپذیر نیاز به حمایت در جهت توسعه و بومی‌سازی فرآیند‌های و مراحل مختلف کاری دارد که بتوان زیر ساخت‌های توسعه را تامین کرد و در سال‌های آتی به اهداف کلان در کشور دست یافت.

ساتکین ادامه داد: هرچند در این میان افزایش سطح بهره‌وری در مصرف انرژی در کشور در بخش‌های مختلف و استفاده از طرح‌های افزایش میزان بهره‌وری و توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر به طور توام در این خصوص بسیار راهگشا است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق از وضعیت نصب توربین‌های بادی در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی منطقه میل‌نادر استان سیستان و بلوچستان با واحد‌های ۲.۵ مگاواتی در حال احداث است و واحد‌های اول و دوم آن به ظرفیت ۵ مگاوات نصب شده و تا پایان بهمن ماه به شبکه متصل و وارد مدار می‌شوند.

او بیان کرد: همچنین واحد سوم در حال نصب است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹ با نصب، راه‌اندازی و اتصال به شبکه واحد سوم و چهارم جمعاً ظرفیت ۱۰ مگاوات از این نیروگاه وارد مدار شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها