|
کدخبر: 158782

خارجی ها برای خرید نفت ایران صف کشیدند

آمارهای اقتصادی حاکی از افزایش جذابیت نفت ایران در بین خریداران آسیایی به‌ویژه چین و هند است.

انرژی خارجی ها برای خرید نفت ایران صف کشیدند

ایران به آرامی در فروش نفت خام خود به چین در ماه‌های اخیر رکوردهای جدیدی ثبت کرده است و هند نیز به عنوان یکی از خریداران نفت ایران که به واسطه تحریم‌های امریکا ایران را از لیست خرید خود حذف کرده بود، پالایشگاه‌های این کشور نیز نفت ایران را در سبد خرید سالانه خود قرار خواهند داد.

به نظر می‌رسد پس از خروج ترامپ از قدرت، ایران مشتریان قدیمی خود در آسیا را دوباره به‌دست آورده است. تحریم‌ها باعث کاهش صادرات نفت ایران به مشتریان عمده‌ای مانند چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از اواخر ۲۰۱۸ به بعد شده بود اما به گفته منبعی در یکی از پالایشگاه‌های هند: به زودی تامین نفت از ایران از سر گرفته می‌شود.

چین برخلاف هند هرگز خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف نکرد. طبق داده‌های تحقیقات رفنیتیو اویل، ایران طی ۱۴ ماه گذشته نزدیک به ۳۰۶ هزار بشکه در روز نفت خام به چین صادر کرد که این رقم در ماه‌های ژانویه و فوریه شاهد رکوردهای جالبی بود.

البته ۷۵ درصد از این صادرات به صورت غیرمستقیم و از طریق عمان، امارات و مالزی وارد چین شده است و بنادر شرق چین در استان شاندونگ بیشتر از بندرهای دیگر پذیرای نفت ایران بوده‌اند.

اما لی، تحلیلگر رفنیتیو دراین باره گفت: حجم واردات از سه ماه آخر ۲۰۲۰ شاهد افزایش بوده و استان شاندونگ بیشترین دریافت‌کننده و اصلی‌ترین مشتری نفت ایران بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز بدون اشاره مستقیم به تبادلات نفتی گفته: ایران یک کشور دوست برای چین است و دو کشور تبادلات و همکاری‌های طبیعی خود را حفظ کرده‌اند. همکاری بین چین و ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی بوده و هردو منطق و قانونمند رفتار کرده و سزاوار احترام و حمایت هستند.

به گزارش پترو لوجستیک، بارگیری نفت ایران در ژانویه از مرز ۶۰۰ هزار بشکه در روز برای نخستین بار از می‌۲۰۱۹ عبور کرد. واردات غیرمستقیم محموله‌های نفتی از ماه فوریه نیز به ۸۵۰ هزار بشکه در روز رسید و رکورد ۷۹۰ هزار بشکه در آوریل ۲۰۱۹ را شکست.

داده‌های اداره گمرک چین نیز روز یکشنبه از افزایش واردات نفت خام این کشور به میزان ۴ درصد در دو ماه اول امسال میلادی خبر دادند.

به گفته یک تاجر چینی نفت بیشتر این تبادلات با واحد پولی چین یا یورو انجام شده است. به گفته یک منبع تجاری دیگر "درحالیکه به نظر نمی‌رسد تحریم‌ها به این زودی‌ها برداشته شود اما ایران دوباره (درعرصه انرژی) خودی نشان داده‌ است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر