|
کدخبر: 106482

پتروشیمی ایران در آستانه اتفاقی تاریخی

بیژن زنگنه در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وازرت نفت که در ارتباط تصویری با رئیس‌جمهوری در استان‌های اذربایجان غربی، مرکزی و هرمزگان به بهره‌برداری رسید گفت: امسال ۱۷ طرح افتتاح خواهد شد که تولید ناخالص پتروشیمی ایران را ۲۵ میلیون تن افزایش می‌دهد.

انرژی پتروشیمی ایران در آستانه اتفاقی تاریخی

بیژن زنگنه گفت: با قیمت ثابتی که حساب شد تولید پتروشیمی در ابتدای سال ۹۲ ارزشش حدود ۱۲ میلیارد دلار بود، اما تا پایان دولت به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید و ان شاءلله با جهت بعدی که جهش سوم نام دارد در سال ۱۴۰۴ تولید پتروشیمی ایران به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید. وزیر نفت افزود: طرحی که امروز افتتاح شد طرحی است از زنجیره طرح‌هایی که قبلا دوتای آن ازجانب رئیس‌جمهوری در مهاباد و سنندج و یکی هم در لرستان با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح شد. طرحی که در سال ۱۳۸۱ با عنوان خط اتیلن غرب تصویب شد و الان تا تبریز رسیده است. ۱۶۶۰ کیلومتر خط لوله انتقال اتیلن است که طولانی‌ترین خط انتقال اتیلن در جهان است. ‌

وی‌ افزود: این طرحی است که به مزیت‌های مناطق کشور توجه کرده و به موضوع آب هم توجه کرده است. آن بخش تولید اتیلن که به اب نیاز داشته در کنار دریا انجام شده و این خط لوله توانایی انتقال ۲.۵ میلیوتن تن اتیلن را دارد که بیشتر در مناطق توسعه نیافته کشور است.

زنگنه در خصوص واحدهای دیگر پتروشیمی گفت: واحد اندیمشک در حال احداث است که هنوز تمام نشده و واحدهای لرستان و پلیمر کرمانشاه و همدان بعدا انشعاب می‌گرد و امروز مهاباد و کردستان افتتاح شد.

زنگنه همچنین گفت: تبریز یک پتروشیمی داشت که با خوراک مایع کار می‌کرد که تبدیل شد به خوراک اتیلن و بسیار اقتصادی شد و امسال ما حدود ۲ میلیون تن از این خط انتقال به این پتروشیمی تحویل می‌دهیم؛ و امروز خط میاندواب توسط شما افتتاح خواهد شد.

وی گفت: این یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت بود که برای ایجاد اشتغال و توسعه مناطق غرب کشور بسیار موفق بود.

زنگنه با اعلام اینکه تولید اتیلن مرتب در حال افزایش است، گفت: امسال تولید اتیلن به حدود ۷ میلیون تن خواهد رسید که دو میلیون تن آن در این خط می‌آید و استفاده خواهد شد. وزیر نفت همچنین در خصوص ۱۷ طرحی که در جهش دوم افتتاح خواهد شد، گفت: همه این طرح‌ها با پیشرفت فیزیکی بالایی هستند و ان شالله به نتیجه خواهد رسید.

زنگنه همچنین گفت: علاوه بر جهش دوم یک ریل‌گذاری مستحکم برای آینده هم شده که آن جهش سوم است و طرح‌هایی‌اند که برخی از آنها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و در حال انجام هستند و همین طرح‌ها تولید کشور را سه برابر نسبت به سال ۹۲ خواهند رساند و نسبت به سال آینده هم ۵۰ درصد تولید اضافه خواهد.

زنگنه گفت: یکسری طرح‌ها هم برای زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی در حال اجراست که طرح‌های پیشران پتروشیمی است در سه زیر شاخه متانول، پروپیلین، اتیلن و بنزن که اتیلن تقریبا بخش عمده ان انجام شده. پروپیلین طرح ابتکاری و در حال انجام است که به زودی برای تصویب به هیات دولت می‌دهیم.

زنگنه گفت: با توجه به کمبود پروپیلین در کشور، برای تولید آن نزدیک به ۱.۵ میلیون تن در شمال و جنوب کشور و یک کمی هم در غرب برنامه‌ریزی شده است.

زنگنه همچنین با اعلام اینکه از ابتدای دولت یازدهم حدود ۲۰ طرح پتروشیمی با ارزش تولید بالای ۵ میلیارد دلار افتتاح شده است

 

 

منبع: صدا سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها