|
کدخبر: 98440

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه صحافان مطرح شد:

نان صحافان و چاپخانه‌‌داران چطور آجر شد؟

رئیس اتحادیه صحافان تهران: متاسفانه چاپخانه‌های متعلق به سازمان‌های دولتی نه‌تنها کار خود سازمان را انجام می‌دهند بلکه از بیرون هم سفارش می‌گیرند. قبلاً دقیقاً بالعکس بود یعنی سفارش‌های دولتی میان چاپخانه‌داران و ناشران تقسیم می‌شد.

گسترش‌نیوز : گفت‌وگو با فعالان حوزه چاپ و نشر نشان می‌دهد که به واسطه کرونا یکی از بهترین زمان‌های کسب‌وکار یعنی ایام پایانی سال ۹۸ را از دست داده‌اند. برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. برای اطلاع از وضعیت صنف صحافان تهران با رئیس این اتحادیه به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

غفاری2-1.jpg

باید دید مردم نمایشگاه مجازی را می‌پسندند یا نه

در ارتباط با زمان دقیق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هنوز خبر جدیدی منتشر شده است. از برگزاری این رویداد مهم فرهنگی به شکل فرهنگی صحبت می‌شود اما به نظر می‌رسد که خود فعالان این حوزه نظر مساعدی به این شیوه برگزاری ندارند. جلیل غفاری رهبر، رئیس اتحادیه صحافان تهران دراین‌باره گفت: «کتاب مجازی و برگزاری نمایشگاه مجازی لزوماً بد نیست ولی باید دید آیا به استقبال مردم هم مواجه می‌شود یا نه؟ به‌هرحال واقعیت آن است که بسیاری از کتاب‌خوانان با کتاب کاغذی و نوشتاری راحت‌تر هستند. نمایشگاه کتاب و برگزاری آن نقشی تعیین‌کننده در حیات صنوف مختلف مرتبط با کتاب دارد. نمایشگاه بین‌المللی تهران تنها نمایشگاه تخصصی است که فروش دارد. نمایشگاه‌های دیگری مثل نمایشگاه چاپ هم برگزار می‌شود ولی کاملاً تخصصی است و فروش مستقیم ندارد. در این نمایشگاه مشتریان با تولیدکنندگان آشنا می‌شوند و بعدها در مورد همکاری یا عدم همکاری با آنها تصمیم می‌گیرند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب محل فروش مستقیم است. از حمایت از اصناف آسیب‌دیده صحبت می‌شود اما هم‌زمان از برگزار نشدن یا تعویق برگزاری آن صحبت می‌شود. این در حالی است که بخش زیادی از ناشران، چاپخانه‌ها و صحافان به‌واسطه کرونا به‌شدت آسیب‌دیده است. امید ما به ایام سال جدید و چاپ اقلامی مثل سررسید بود اما سررسید پس از سال، یک کالای فسادپذیر به حساب می‌آید و مجدد باید به مواد اولیه درآید».

کل زنجیره را ببینید

غفاری در تشریح بیشتر مشکلات صنف صحافان گفت: «شنیده‌ها حاکی از آن است که ناشران جزء گروه‌های زیان‌دیده به شمار رفته‌اند اما این اتفاق هنوز در مورد صحافان و چاپخانه‌ها نیفتاده است. این در حالی است که کل این صنوف به هم وصل هستند. به‌عنوان‌مثال یکی از رسته‌های اتحادیه‌ ما به ساخت جعبه مربوط می‌شود. وقتی قناد و کفاش و... مشتری نداشته باشد بازار ما هم از دست می‌رود. نبود نمایندگان صنفی در ستاد کرونا باعث شده که به این واقعیت مهم توجه نشود. ناشر، چاپخانه‌دار، صحاف و... همه جز خانواده نشر هستند».

دو معضل بزرگ

رئیس اتحادیه صحافان در ادامه افزود: «در جلسه‌ای که اوایل فرودین امسال در اتاق اصناف برگزار شد پیشنهاد کردم یک کارگروه تولید تاسیس شود. مقام معظم رهبری امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کرده‌اند اما سوال مهم این است که در عمل برای تحقق این دغدغه مهم چه کرده‌ایم؟ همواره دو معضل بزرگ را یادآوری کرده‌ام. اول آنکه متاسفانه خود دولت به کاسب تبدیل شده است و دوم آنکه اتاق‌های اصناف هیچ‌کدام تولیدکننده نیستند. هیچ‌یک از اعضای هیات‌مدیره‌های آنها تولیدکننده نیستند که درد تولیدکننده را بدانند. آنها توزیع‌کننده‌اند نه تولیدکننده. از طرف دیگر سازمان‌های دولتی اکنون چاپخانه و صحافی خاص خود را دارند. بانک‌ها ، شرکت‌های بیمه و سایرین هم واحدهای خاص خود را دارند. متاسفانه آنها نه‌تنها کار خود سازمان را انجام می‌دهند بلکه از بیرون هم سفارش می‌گیرند. قبلا دقیقاً بالعکس بود یعنی سفارش‌های دولتی میان چاپخانه‌داران و ناشران تقسیم می‌شد اما کار مشتری خصوصی را هم از آن خود می‌کنند. آنها سرمایه لازم را در اختیار دارند و سود و زیان چندان برایشان مهم نیست اما بخش خصوصی نمی‌تواند به دودو تا چهار تای اقتصادی بی‌توجه باشد. دسترسی بیشتر دولتی‌ها به کاغذ یارانه‌ای هم به نوبه خود رقابت را نابرابرتر می‌کند».

وی در ادامه گفت: وضعیت اقتصادی به حدی سخت شده که از تولیدکننده به صرف آنکه تولید را ادامه می‌دهد و جلوی بیکار شدن چند نفر را می‌گیرد باید جایزه داد. متاسفانه نه‌تنها حمایت نمی‌شود بلکه سازمان‌هایی مثل مالیات و تامین اجتماعی عرصه را به مراتب تنگ‌تر می‌کنند. ضوابط ارائه تسهیلات بانکی و سود‌های بالایی که بانک‌ها مطالبه می‌کند آزاردهنده است و تولیدکننده از خیر گرفتن تسهیلات می‌‌گذرد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها