|
کدخبر: 96895

گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف:

وام کسب‌وکارها چقدر باید باشد؟

رئیس اتحادیه کشباف تهران: در شرایطی که قیمت یک تن نخ حدود ۷۰ میلیون است ۱۲ میلیون تومان نمی‌تواند دردی را دوا کند. ۱۲ میلیون تومان برای هر واحد تولیدی رقم زیادی نیست.

گسترش نیوز : بیش از دو ماه از تعطیلی کامل و نیمه‌کامل بازار می‌گذرد. در این شرایط بیشتر کشورها به حمایت از اصناف و تولیدکنندگان رو آورده‌اند. در کشور ما تا این لحظه مهم‌ترین مساعدت دولت، تعویق پرداخت مالیات و پرداخت وام و تسهیلات به کسب‌وکارهای مختلف بوده است. خود اهالی صنفی به خصوص اصناف تولیدی چگونه فکر می‌کنند؟ در این مدت، نظر روسا و مقامات تعدادی از اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی را در این باره جویا شده‌ایم. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

saiedashgarbehbahani.jfif

وام ۱۲ میلیونی ناچیز است

سید اصغر بهبهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف تهران اظهارکرد: «دولت محاسبات و دلایل خاص خود را دارد با این حال ۱۲ میلیون تومان برای هر واحد تولیدی که این همه روی آن مانور داده می‌شود رقم زیادی نیست. از هر تن نخ بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کار، تولید می‌شود. باید به شرایط خاص هر رسته و تفاوت‌های میان آنها توجه داشت. در شرایطی که قیمت یک تن نخ حدود ۷۰ میلیون است ۱۲ میلیون تومان اصلاً نمی‌تواند دردی را دوا کند. رقم بسته‌های حمایتی در مورد صنف ما حداقل باید ۲۰۰ میلیون تومان باشد».

کمبود مواد اولیه

سید اصغر بهبهانی در ادامه گفت: «قبل از شیوع کرونا مشکل اصلی صنف و موضوع اصلی مکاتبات ما با وزارت صمت ، کمبود مواد اولیه بود. کار ما تبدیل نخ گرفته شده از صنایع بالادستی به مصنوعات مختلف است. ۱۵ رسته مختلف، تحت پوشش این اتحادیه فعالیت می‌کنند. کشباف، گردباف، جوراب‌باف و رسته‌هایی که در زمینه تولید قیطان و پرده فعالیت می‌کنند یا تامین‌کننده مواد اولیه هستند. نوسانات ارز باعث شود که میزان صادرات صنایع بالا دستی و پتروشیمی‌ها افزایش یابد و ما با کمبود مواد اولیه مواجه شویم. از طرف دیگر به خاطر حمایت از صنایع داخلی از واردات نخ هم جلوگیری شد. براساس آمار صمت مقدار مصرف صنایع پایین‌دستی در این حوزه ۲۵۰ هزار تن بیشتر از مقدار تولید صنایع بالادستی بوده است. این ۲۵۰ هزار تن معادل ۲ درصد تولید صنایع بالادستی است اما به واسطه کمبود، باید وارد شود تا نیاز صنایع داخلی تامین شود».

واحدهای متمرکز بیشتر آسیب دیده‌اند

وی در ادامه افزود: «رسته‌ها و بخش‌های مختلف این صنف، قدمت صدساله دارند و شکل‌گیری بعضی از آنها به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. کرونا بیشتر از همه به واحدهای متمرکز ضربه شده است. خوشه‌های مختلف این صنف هم عمدتاً در پاساژ صفوی و خیابان ظهیرالاسلام متمرکز شده‌اند. این صنف صادرات محور است بنابراین در صورت حمایت و مساعدت ظرفیت بالایی دارد و از نظر حجم صادرات و اشتغال آفرینی می‌تواند کمک قابل‌توجهی به اقتصاد کشور داشته باشد. تحقق این امر قبل از هر چیز در گروه آن است که کمبود مواد اولیه برطرف شود».

فصل خوب فروش از دست رفت

اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران حدود ۴۷۰۰ عضو دارد. همه واحدها از ۲۰ اسفندماه تعطیل بوده‌اند. در شرایطی که رسته‌های مختلف درآمدی نداشته‌اند چگونه می‌توانند درآمد پرداخت کنند؟ رئیس اتحادیه ضمن بیان این مطلب افزود: «بسیاری از تولیدکنندگان ماه‌ها قبل اقدام به خرید مواد اولیه و تبدیل آن به کالا کرده‌اند. کرونا باعث شد که بهترین فصل فروش از دست برود. کالاهای تولیدشده در انبارها ماند و تعداد چک‌های پاس نشده به‌شدت افزایش یافته است. مساعدت‌ دولت در زمینه بیمه کارگران و کاهش هزینه حامل‌های انرژی می‌تواند مفید باشد».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها