|
کدخبر: 96213

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه دکه‌داران مطرح شد:

دکه‌داران در ریاضت/ زمزمه افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره‌ها

رئیس اتحادیه دکه‌داران: اعضای اتحادیه انتظار ندارند که امسال، اجاره گرفته نشود ولی حداقل اجاره‌ها را افزایش ندهند. افزایش ۴۰۰ درصدی اجاره اگر صحت داشته باشد واقعاً غیرعادلانه است.

گسترش‌نیوز : کرونا و خانه‌نشینی اجباری مردم روی کسب‌وکار چهار رسته‌ای که زیرنظر اتحادیه دکه‌داران فعالیت می‌کنند به شدت تاثیر گذاشته است. در این میان حجم ضرر و زیان دکه‌های گل‌فروشی به‌مراتب بیشتر بوده است. از طرف دیگر شهرداری، هر سال نسبت به افزایش اجاره‌ها اقدام می‌کند اما آیا در شرایط کنونی که شاهد رکود و رونق اندک بازار هستیم افزایش اجاره‌ خواهیم داشت؟ برای اطلاع از فعالیت این گروه از کسبه با رئیس اتحادیه دکه‌داران تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

naserfadakar3.jpg

اعتراض کرده‌ایم

نادر فداکار، رئیس اتحادیه دکه‌داران تهران گفت: «طبق قانون افزایش اجاره دکه‌ها توسط شهرداری باید هر سه سال و براساس نرخ تورم اعلام‌شده توسط بانک مرکزی باشد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اجاره‌ها، ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. در این شرایط تورم و کسادی نباید اجاره‌ها را افزایش داد. ما هم مراتب اعتراض خود را به وزارت کشور، فرمانداری، استانداری، شورای شهر و اتاق اصناف اعلام کرده‌‌ایم که به این موضوع رسیدگی شود. این افزایش در صورت واقعیت داشتن، کاملاً غیرقانونی است. کاسبان در سخت‌ترین شرایط به سر می‌برند و در این مدت، درآمد نداشته‌اند. باید فرصت داد تا اعضا به‌قول‌معروف نفسی بکشند. اعضای اتحادیه انتظار ندارند که امسال، اجاره گرفته نشود ولی حداقل اجاره‌ها را افزایش ندهند. افزایش ۴۰۰ درصدی واقعا غیرعادلانه است».

سرمایه‌ای که دور ریخته شد

فداکار در ادامه افزود: «با نزدیک شدن شب عید، گل‌فروشان مثل هر سال، محصول موردنیاز خود را پیش‌خرید می‌کنند. فروشنده هم جنس فروخته‌شده را پس نمی‌گیرد. گل فسادپذیر است و فروشنده فقط سه روز فرصت دارد که بفروشد. کرونا باعث شد سرمایه کسبه، دور ریخته شود. رسته گل‌فروش واقعاً نابود شد. همکاران باقیمانده ریاضت می‌کشند. تنها کاری که از اتحادیه برمی‌آمد آن بود که امسال حق عضویت نگیرد و سختگیری‌های معمول را روا ندارد».

برآورد وضعیت کرده‌ایم

رئیس اتحادیه دکه‌دارن در ادامه افزود: «رئیس اتاق تهران، آقای فراهانی اعلام کردند که فهرستی از اعضای زیان‌دیده تهیه و میزان ضرر و زیان، برآورد شود و برای اتحادیه ارسال شود. هیئت‌مدیره و بازرسان از تک‌تک دکه‌ها پرس‌وجو کردند تا این گزارش تهیه شود اما فعلاً خبری نشده است. به‌هرحال خود اتاق اصناف هم نمی‌تواند کاری کند چون منابع حمایتی باید توسط دولت تامین شود».

چهار رسته داریم

فداکار در ارتباط با اقلام که دکه‌ها مجاز به فروش آنها هستند گفت: «در سطح شهر تهران فقط یک دکه اقدام به فروش ظرف و ظروف آشپزخانه می‌کند که آن هم جز اتحادیه ما نیست و در جریان نحوه مجوز دادن به آن نیستیم. طبق آئین‌نامه نظام صنفی، چهار رسته برای اتحادیه دکه‌داران برشمرده شده است: گل و گیاه، تنقلات، جراید، کتابفروشی و اطلاعات شهری. فروش تنقلات در کنار جراید براساس هماهنگی به عمل‌امده با ساماندهی مرکز انجام می‌شود. ما بدون هماهنگی ساماندهی حق انجام هیچ تغییر کاربری را نداریم. رابطه ما از آن نوع مالک - مستاجر است و باید در جریان باشند. تغییر کاربری مجاز هزینه‌ای ندارد».

افزایش اجاره سال ۹۷ هم قانونی نبود

وی در ادامه افزود: «طبق قانون مصوب سال ۹۴ نرخ اجاره دکه‌ها ۱۰۰، ۲۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان بوده است. دکه‌دار به سه نوع درجه‌یک، دو و سه تقسیم و بر همین اساس اجاره می‌دهند. سال ۹۷ ناگهان شاهد افزایش شدید نرخ بودیم. به این موضوع به‌شدت معترض بودیم. نرخ‌های گفته‌شده به ۴۰۰، ۸۰۰ و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود. به هر طریقی که بود نامه و تائید شورای شهر را گرفتند و این شورا هم نظر ما را جویا نشد. این در حالی است که ما مستنداتی در اختیار داریم که نشان می‌دهد که این کار غیرقانونی بوده است. در ارتباط با افزایش قیمت امسال هم باید بگویم که افزایش ۴۰۰ درصدی هنوز به ما ابلاغ‌ نشده و تائید نشده است. فعلاً در حد شنیده‌ّهاست و امیدواریم واقعیت نداشته باشد. بااین‌حال نگران هستیم و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها