|
کدخبر: 90232

زمزمه لغو تحریم‌های ایران به خاطر کرونا

ساعاتی پیش وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای به تاثیر منفی تحریم‌های امریکا بر مبارزه ایران با شیوع کرونا ویروس جدید اشاره کرده و خواستار لغو آنها شد.

گسترش‌نیوز: وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه‌ای درباره تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده امریکا بر مبارزه ایران با شیوع کرونا ویروس جدید، مطرح کرد: تحریم‌های غیرقانونی یک‌جانبه امریکا که ماه مه سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از کارزار «فشار حداکثری» اعمال شده‌اند، مانع نیرومندی بر سر راه مبارزه موثر با شیوع این بیماری هستند. دلیل قربانی شدن بسیاری از افراد به خاطر این بیماری، تنها به خود بیماری بستگی ندارد، بلکه به این هم بستگی دارد که امریکا هدفمندانه مانع مقاومت (در برابر کروناویروس) می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی از امکان خرید تجهیزات پزشکی ضروری منع شدند، اهمیتی هم ندارد که واشنگتن چقدر سخت تلاش کرد تا [این واقعه] را تحریف کند. سیاست ضدبشری امریکا تاسفی شگرف، هراس و نگرانی جدی را بر می‌انگیزد.

این وزارت‌خانه روسیه خواستار لغو اقدامات محدودکننده‌ای شد که «به حقوق بشر در ایران ضربه می‌زنند».

پیش از این نیز چین چنین درخواستی را مطرح کرده بود.

وزارت خارجه چین روز پنچشنبه، ۱۵ اسفند ماه امسال خواستار لغو فوری تحریم‌های ایران پس از شیوع گسترده ویروس کرونا شده بود.

طبق گزارش سی‌جی‌تی‌ان، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در این‌ باره گفته بود: تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مانع از مبارزه همه‌جانبه با این ویروس می‌شود و فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد. (باشگاه خبرنگاران)

پس از آن ۲۳ اسفند ماه امسال هم وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی به دبیرکل سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های ضدایرانی امریکا شد.

ظریف خواستار لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران شد

این اخبار درحالیست که ۱۱ اسفند ماه امسال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا با طرح اظهاراتی غیرواقعی اعلام کرد در صورتی که ایران از امریکا برای مقابله با کرونا درخواست کند، ایالات متحده به کمک تهران خواهد آمد.(ایسنا)

طبق گزارش راشاتودی، دونالد ترامپ در سخنان خود مدعی شده بود: امریکا برای مقابله با ویروس کرونا با تهران همکاری خواهد کرد، مشروط بر اینکه ایران درخواست کمک کند!

او گفت: اگر ما بتوانیم در این مسئله به ایرانی‌ها کمک کنیم، مطمئنا این کار را انجام خواهیم داد. تنها کاری که باید انجام شود این است که آنها از ما بخواهند تا به کشورشان کمک کنیم.

یک روز پیش از آن نیز محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران در واکنش به ادعای کمک امریکا به ایران که از سوی مایک پمپئو مطرح شده بود گفت: آنها اگر در گفته‌های خود صداقت دارند و واقعا به دنبال کمک بشردوستانه به ملت ایران هستند، همین امروز تحریم‌ها را لغو کنند تا با رفع محدودیت از بانک‌ها و کانال‌های مالی، ایران هر چه سریعتر نیازمندی‌های ضروری برای مقابله با کرونا را تامین و زمینه‌های کنترل سریعتر بیماری را فراهم کند.

در همین حال اخیرا نیز رئیس کل بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده بود که پنج میلیارد دلار اعتبار برای مقابله با کرونا به ایران اختصاص دهند. خبری که در صورت محقق شدن آن، می‌تواند گشایشی در زمینه مقابله با تحریم‌ها برای مبارزه با کرونا محسوب شود.

از نگاه خیلی از فعالان بازارهای مالی ایران، کاهش تحریم‌های ایران می‌تواند سیگنال‌های قابل توجهی را برای بازارها هم به همراه داشته باشد. اما آیا این گشایش البته برای مقابله با کرونا محقق خواهد شد؟

۲۳ اسفند ماه امسال نخستین دیپلماسی خارجی ایران برای مقابله با کرونا در عمل محقق شده بود و برای نخستین بار محموله کمک‌های بهداشتی یک کشور دیگر به تهران رسید. در این روز اعلام شده بود: پس از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهوری ایران با امیر قطر و پیگیری‌های انجام شده از سوی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، نخستین محموله کمک‌های بهداشتی قطر به میزان بیش از پنج و نیم تن اقلام بهداشتی و درمانی وارد تهران شد. اما آیا این اتفاق تکرار خواهد شد و به شکلی دیگر مانند کاهش تحریم‌های ایران خود را نشان خواهد داد؟

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر